ایران

بانک‌ها نرخ‌ سود تسهیلات را کاهش دهند بانک مرکزی دیگر ورود نمی‌کند/ احتمال ادغام چند بانک کوچک

خبرگزاری فارس: بانک‌ها نرخ‌ سود تسهیلات را کاهش دهند بانک مرکزی دیگر ورود نمی‌کند/ احتمال ادغام چند بانک کوچک

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدام بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده، گفت: اگر بانک‌ها به موقع برای کاهش سود تسهیلات عکس‌العمل نشان ندهند بانک مرکزی متناسب با کاهش سود سپرده، نرخ سود تسهیلات را هم کاهش می‌دهد اما اگر نرخ تسهیلات را هم کاهش دهند، بانک مرکزی ورود نمی‌کند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ولی الله سیف در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای ادغام و انحلال برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری اظهارداشت: بانک‌هایی که نتوانند استانداردهای تعریف شده را رعایت کنند ادغام می‌شوند.

وی افزود: یک مدت زمانی را تعریف می‌کنیم برای بانک‌ها تا به نسبت‌هایی مانند کفایت سرمایه مناسب و سایر نسبت‌ها برسند؛ اگر در آن مقطع توانستند به آن استانداردها و نسبت‌ها نرسند ممکن است خودشان داوطلبانه درخواست ادغام با بانک دیگری کنند و بانک مرکزی هم پس از بررسی نظر مثبت خود را اعلام کند.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص نسبت‌های مورد نظر گفت: نسبت کفایت سرمایه، نسبت دارایی‌ها و ذخایر بانک است؛ البته استانداردهای دیگری هم تعریف شده که آنها هم مد نظر خواهد بود. برخی‌ها بانک‌ها دولتی و برخی دیگر بانک‌های دولتی خصوصی شده که در حد و اندازه‌های بزرگ و قابل قبول هستند. در واقع بانک‌های کوچک باید در این فرایند قرار بگیرند.

سیف در خصوص کاهش سود تسهیلات بانکی بیان کرد: کاهش نرخ سود سپرده یک مسئله طبیعی است که اقتصاد آن را طی می‌کند و برای تسهیلات هم این اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: از گذشته پیش‌بینی می‌کردیم که نیازی به وجود بانک مرکزی و دستور در این زمینه نیست و نرخ سود به طور طبیعی تورم کاهش خواهد یافت اما در گام اول نرخ سود سپرده کاهش می‌یابد و سپس نرخ سود تسهیلات.

وی افزود: به همین دلیل شاهد کاهش نرخ سود تسهیلات خواهیم بود و اگر بانک‌ها به موقع برای کاهش سود تسهیلات عکس‌العمل نشان ندهند بانک مرکزی ممکن است وارد قضیه شود و متناسب با کاهش سود سپرده، نرخ سود تسهیلات را هم کاهش دهد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در صورتیکه بانک‌ها نرخ سود تسهیلات را کاهش دهند بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار دیگر مصوبه‌ای در این مورد نخواهد داشت؟ گفت: خیر، دیگر بانک مرکزی نرخ‌ها را تعیین نمی‌کند.

وی در خصوص ماجرای فیش‌های حقوقی اظهارداشت: این مسئله در واقع به بانک مرکزی ارتباطی ندارد اما بانک مرکزی بهمن ماه سال گذشته الزامات افشاء را در شورای پول و اعتبار به تصویب رساند و به بانک‌ها ابلاغ کرد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: صورت‌های مالی بانک‌ها براساس چارچوب‌های اعلام شده باید منتشر شود که یکی از آن موارد پرداختی‌ها به مدیران بانک‌ها است که با افشای این اطلاعات یک مدل خود کنترلی بوجود می‌آید بنابراین ما از گذشته چنین برنامه‌ای داشتیم، البته به نظر می‌رسد برخی اعداد و ارقام اعلام شده کمی مبالغه آمیز باشد و تحت تاثیر شرایط خاص فضای سیاسی منعکس پیدا می‌کند.

وی افزود: برخی ارقام اعلام شده مربوط به حقوق نمی‌شود بلکه مجموعه‌ای از پرداخت‌ها در چند سال است البته ارقام قابل قبول نیست و بانک مرکزی آنها را تایید نمی‌کند زیرا معتقدیم دستمزد و حقوق باید متناسب با عوامل دیگر تعیین شود.

سیف افزود: براساس دستور رئیس جمهور و پیگیری معاون اول ایشان ضوابط مشخصی تدوین خواهد شد تا مواردی که از حد نصابفراتر باشد اصلاح شود. اگر فردی خارج از ضوابط حقوق دریافت کرده باشد متخلف محسوب شده و با آن برخورد خواهد شد.

وی در خصوص پیگیری دارایی‌های خارجی بابک زنجانی و استعلام بانک مرکزی، گفت: به هیچ وجه این ادعاها قابلیت باور کردن ندارد و هیچگونه اطلاع و مستند قابل اتکایی به ما ارائه نشده است. در گذشته مواردی اعلام شد که ما پیگیری و استعلام کردیم که جواب پوچ بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بر افزایش رشد نقدینگی، اظهارداشت: خیر، بنده چنین اعتقادی ندارم زیرا همچنان نرخ‌های سود سپرده بیشتر از نرخ تورم است. چند دهه نرخ سود منفی بوده به طوریکه با وجود تورم 30 درصد نرخ سود سپرده 25 درصد بود اما هم‌اکنون تورم 10 و 9.5 درصد است اما نرخ سود به 15 درصد کاهش یافته است.

سیف در پاسخ به این نکته خبرنگار فارس که گفته می‌شود سهم پول از نقدینگی افزایش می‌یابد و در واقع شبهه پول به پول تبدیل می‌شود و این تاثیر بیشتری بر روی نرخ تورم دارد، گفت: چرا چنین اتفاقی بیافتد؟ فردی که تا پیش از این 18 درصد سود سپرده می‌گرفت هم‌اکنون 15 درصد می‌گیرد و اگر سپرده خود را از سرفصل سپرده یکساله به جای منتقل کند هیچ سودی نمی‌گیرد بنابراین چه دلیلی دارد از سود 15 درصد بگذرد؟

وی ادامه داد: اگر فرد به پول خود نیاز نداشته باشد تا یکسال در بانک سپرده گذاری می‌کند که بالاترین نرخ سود 15 درصد است بنابراین این نرخ همچنان جذابیت دارد.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص منابع آزاد شده پس از اجرای برجام گفت: همه منابع بانک مرکزی آزاد شده و در حساب بانک مرکزی در کشورهای مختلف از جمله ژاپن و کره است.

سیف درخصوص وصول طلب ایران از هند گفت: فکر می‌کنم حدود 50 درصد از مطالبات ما از هند وصول شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 9 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا