خراسان

بانک هویت ژنتیک در خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود/ راه‌اندازی سالن تشریح در شهرستان‌های استان

آریا حجازی

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌رضوی گفت: قرار است تا پایان سال در مراکز نیشابور، تربت‌حیدریه و سبزوار سالن تشریح مناسب احداث شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، آریا حجازی ظهر امروز در نشستی خبری در اداره‌کل پزشکی قانونی استان با اشاره به اینکه پزشکی قانونی از سال 1372 شروع به‌کار کرده و دستگاه نوپایی محسوب می‌شود، اظهار داشت: بالغ بر 80 نوع خدمت در این مراکز انجام می‌شود که برخلاف تصور عامه مردم، تعداد زیادی از مراجعان سرپایی و زنده هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی در رابطه با تعداد مراکز پزشکی قانونی در استان گفت: 19 مرکز در سطح استان داریم که چهار مرکز در مشهد است و معاینات اختصاصی و عمومی، سالن تشریح، آزمایشگاه و کمیسیون‌های مختلف در هر مرکز وجود دارد.

حجازی در رابطه با آمار کل افراد مورد معاینه توسط پزشکی قانونی در سال 94 افزود: تعداد 131 هزار نفر مورد معاینه قرار گرفتند و معاینات شامل مصدومین تصادف، تعیین مسئولیت کیفری، سقط جنین و قسمت اعظم مصدومان مربوط به نزاع‌ها است که به لحاظ جامعه شناسی و روان شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در رابطه با آمار همسر آزاری در سال 94  گفت: تعداد 6564 مورد همسر آزاری داشته‌ایم که نسبت به سال قبل 40 درصد رشد داشته و در این میان بیشتر زنان مورد آزار قرار می‌گیرند و تعداد مردانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند 300 مورد است که شامل 5 درصد می‌شود، این گسترش نشان دهنده این است که باید برای رشد فرهنگی و تعامل موثر بین زوجین برنامه‌هایی در دستور کار قرار بگیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی در ادامه از آمار مراجعین برای سقط خبر داد و خاطرنشان کرد: سقط درمانی با شرایط خاص و زمانی که جنین دارای مشکل باشد یا برای مادر خطر داشته باشد قبل از 4 ماهگی جنین با تایید سه متخصص اجرا می‌شود و در سال 93 تعداد 800 مورد سقط درمانی داشته‌ایم که نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته است.

وی در رابطه با کودک آزاری  تصریح کرد: کودک آزاری بیشتر به بهزیستی مرتبط است و افرادی که  به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند معمولاً کسانی هستند که دچار مسائل شدید شده‌اند و در سال 94 تعداد 190 مورد مراجعه مربوط به کودک آزاری داشته‌ایم که نسبت به سال قبل رشد داشته است.

حجازی افزود: تعداد 1968 مورد حادثه هنگام کار را داشته‌ایم که نسبت به سال قبل 12 درصد کاهش یافته است، در زمینه مرگ در اثر گاز گرفتگی تعداد 58 مورد داشته‌ایم که رشد 31 درصدی را نشان می‌دهد و همچنین تعداد 19 نفر مسمومیت با قرص برنج داشته‌ایم که منجر به مرگ این افراد شده و آمار آن نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی از کاهش آمار سوختگی خبر داد و گفت: تعداد 150 مورد مرگ در اثر سوختگی داشته‌ایم که نسبت به سال قبل 6.8 درصد کاهش داشته، همچنین حوادث ناشی از تصادف وسایل نقلیه که منجر به فوت شده، تعداد 1306 مورد گزارش شده که نسبت به سال قبل افزایش سه درصدی داشته و آمار برق گرفتگی منجر به فوت 52 نفر بوده که 8 درصد افزایش نسبت به سال گذشته را دارا است.

وی در ادامه از تاسیس بانک هویت ژنتیک (DNA) خبر داد و خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی حاوی اطلاعات ژنتیکی هر فرد است و به حل پرونده‌هایی که مشکل است کمک می‌کند و اولویت ثبت با مجرمین سابقه دار و افراد پرخطر است که تعداد 5 هزار پروفایل به بانک وارد شده و پنج هزار پروفایل دیگر طی شش ماه آینده وارد می‌شود.

حجازی در رابطه با آمار پژوهش اظهار داشت: رتبه اول در پژوهش را در سال 93 کسب کردیم و نتایج و آمار سال 94 هنوز اعلام نشده و این نشان دهنده این است که به طور موثر در استان از ظرفیت‌ها استفاده می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی در رابطه با معضل نبود اتاق تشریح مناسب در مراکز مختلف گفت: بیشتر مراکز مکان‌های مسکونی بوده اند که خریداری شده‌اند به همین دلیل سالن تشریح مناسب ندارند و قرار است تا پایان سال در مراکز نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار مراکز پزشکی قانونی مناسب احداث شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا