مشهد

باید به “توسعه افقی” مشهد خاتمه داد/ “بلندمرتبه سازی بدون ضابطه” مخاطره آفرین است

حسین نژاد

معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد مقدس گفت: باید به توسعه افقی مشهد خاتمه داد در غیر این صورت شاهد گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمدرضا حسین‌نژاد ظهر امروز در نشست تخصصی نقدی بر بلندمرتبه‌سازی که به همت مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد برگزار شد، اظهار داشت: نکته مهم در بلندمرتبه سازی این است که نباید در این حوزه ضوابط غربی را مدنظر قرار دهیم و نباید در این مبحث از الگوهای غربی در حوزه شهرسازی پیروی کنیم.

معاون شهردار مشهد مقدس گفت: بلندمرتبه سازی باید مبتنی بر شرایط و اقتضائات فرهنگی و دینی و بومی هر جامعه انجام شود و از سوی دیگر روابط انسانی نیز باید به عنوان یک پیش شرط در بلندمرتبه سازی لحاظ شود.

وی ادامه داد: امروز در مناطقی از مشهد بلندمرتبه سازی بدون رعایت این ضوابط و پیش شرط‌های فرهنگی صورت گرفته و نتیجه طبیعی آن نیز نارضایتی افرادی است که در این مناطق ساکن هستند.

حسین‌نژاد خاطرنشان کرد: بلندمرتبه سازی در هر نقطه‌ای و به‌ویژه در مشهد باید با سبک زندگی دینی و همچنین فرهنگ بومی تناسب داشته باشد در غیر این صورت در آینده نزدیک با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه باید از گسترش افقی مشهد جلوگیری کنیم تصریح کرد: اگر همین روند رشد افقی را بخواهیم ادامه دهیم تمامی اراضی کشاورزی شمال شهر را نیز در آینده باید برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار دهیم.

حسین نژاد ادامه داد: نکته دیگر این است که توسعه افقی شهر و ساخت و ساز مسکونی از این طریق خود می‌تواند زمینه ساز حاشیه نشینی و توسعه و بسط سکونتگاه‌های غیررسمی شود.

وی بیان کرد: باید قبول کنیم که در برخی موارد بلندمرتبه سازی تبدیل به یک رویه اجتناب ناپذیر شده است ما نباید به قیمت زیرپا گذاشتن ضوابط و مقررات باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا