مشهد

بخش قابل‌توجه اعتبارات کتابخانه مرکزی مشهد اختصاص نیافته است/ پروسه ۲۰ساله تأسیس یک مکان فرهنگی

کتابخانه مرکزی ایلام

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی گفت: براساس برآوردهای جلسات تخصصی شورای فنی استان در آبان ماه سال گذشته اعتبار ۷.۵میلیاردی برای کتابخانه مرکزی مشهد پیش‌بینی شده که بخشی از آن در سال گذشته تخصیص یافته و بخش قابل‌توجه آن باقی مانده است.

حسین اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس درباره روند پیشرفت تأسیس کتابخانه مرکزی مشهد اظهار داشت: پروژه تأسیس کتابخانه مرکزی مشهد در یک سال گذشته پیشرفت خوبی داشته اما برای تکمیل و بهره برداری منتظر تخصیص اعتبارات است.

وی افزود: براساس برآوردهای جلسات تخصصی شورای فنی استان در آبان ماه سال گذشته، اعتبار 7.5میلیاردی برای کتابخانه مرکزی مشهد پیش‌بینی شده که بخشی از آن در سال گذشته تخصیص یافته و بخش قابل توجه آن باقی مانده است.

اکبری با اشاره به اینکه پروسه تأسیس کتابخانه مرکزی مشهد 20 سال به طول انجامیده است، گفت: شورای فنی استان در جلسات خود به تکمیل و بهره برداری از این کتابخانه در شهریورماه سال 95 همزمان با هفته دولت تأکید کرده که در صورت تخصیص اعتبارات امیدواریم تحقق یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه تکمیل کردن کتابخانه‌های روستایی ناتمام اولویت اصلی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان است تصریح کرد: در حال حاضر 15 باب کتابخانه روستایی نیمه‌تمام در سطح استان وجود دارد که هرکدام به‌طور میانگین نیازمند 300 تا 350 میلیون تومان اعتبار برای تکمیل هستند که برای پیشروی این مسیر به کمک و همراهی خیّرین احتیاج داریم.

اکبری خاطرنشان کرد: کتابخانه روستای عبدل‌آباد از توابع شهرستان مه‌ولات با همراهی یکی از خیّرین در حال تکمیل است و برای اتمام کار سایر کتابخانه‌ها باید برنامه‌های تشویقی و ترغیبی برای مشارکت خیرین گسترش یابد.

وی با ابراز اینکه یکی از مطالبات درست شهروندان شاداب سازی محیط کتابخانه‌های شهری است، گفت: برنامه‌های توسعه و تعمیراتی برای ایجاد فضاهای مناسب کودکان و نوجوانان در راستای شاداب سازی محیط کتابخانه‌های شهری در نظر گرفته شده است.

اکبری افزود: تاریخ انتشار برخی از کتاب‌های موجود در کتابخانه به چندین دهه قبل برمی‌گردد و یا مباحثی را شامل می‌شوند که مخاطب خاص دارند و این مسئله سبب می‌شود که جذابیت کافی را نداشته باشند اما نمی‎توان گفت که سرانه پایین مطالعه به‌دلیل این است که کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر توانایی رفع نیاز شهروندان را ندارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با تأیید این امر که کتابخانه نباید صرفاً قرائت‌خانه باشد، گفت: عدم استقبال مناسب و قابل قبول شهروندان از کتاب‌های کتابخانه دلایل متعددی دارد که بخشی از آن به سبک زندگی و نوع رفتار اجتماعی موجود در جامعه حاضر بستگی دارد که نیازمند یک بررسی علمی و فعالیت پژوهشی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا