ایران

بدهکاران بانکی تا چند میلیون از سود معاف شدند؟


  اخباراقتصادی ,خبرهایاقتصادی , بانک مرکزی

بخشودگی سود تسهیلات پرونده‌های با مانده اصل بدهی حداکثر ۴۰۰ میلیون ریال به بانک های عامل ابلاغ شد. در مراحل قبلی اجرای این طرح ۳۸۰ هزار و ۴۴۳ پرونده تعیین تکلیف شده اند.

به گزارش  خبرآنلاین از روابط عمومی بانک مرکزی، این بخشودگی صرفاً مشمول بدهکاران بانک های ملی ایران، سپه، کشاورزی، تجارت، صادرات ایران، ملت و رفاه کارگران است.

بخشودگی سود تسهیلات پرونده‌های با مانده اصل بدهی حداکثر چهارصد میلیون ریال، صرفا برای «مانده مطالبات تسهیلات اعطایی یارانه‌ای مورد حمایت دولت، حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی» و «مانده مطالبات امهال شده آسیب دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه مشمول بندهای (د) تبصره ۱۱ قانون بودجه سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ و بند (و) تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ (اعم از سررسید شده قبل از سال ۱۳۹۵ و طی سال ۱۳۹۵)» به بانک های عامل ابلاغ شده و بر این اساس، این بانک ها باید حداکثر تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ اقدام کنند.

پس از پایان مهلت تعیین شده و ارزیابی عملکرد بانک ها در مورد اجرای مفاد ماده ۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور و با توجه به امکان تأمین منابع، در مرحله بعدی نسبت به تغییر اولویت‌ها در زمینه بخشش سود تسهیلات تصمیم گیری خواهد شد.

بر اساس گزارش عملکرد بانک های عامل در زمینه بخشودگی سود، تا تاریخ ۱۸ تیر ماه سال جاری، برای اجرای اولویت های مرحله اول و دوم در مجموع بالغ بر ۱۴ هزار و ۱۸۳ میلیاردریال بابت بخشودگی سود از کل سهمیه تعیین شده برای بانک ها مصرف شده است و در نتیجه ۳۸۰ هزار و ۴۴۳ پرونده تعیین تکلیف شده اند.

بانک مرکزی همانگونه که در اطلاعیه های قبلی خود اعلام کرد، در راستای اجرای مفاد ماده ۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور که در سال ۱۳۹۶ به موجب مفاد بند (و) تبصره ۱۶ قانون بودجه نیز تمدید شده است و موضوع بخشودگی سود متعلق به تسهیلات تا یک میلیارد ریال منوط به بازپرداخت اصل تسهیلات و بخشش تمام وجه ‌التزا‌م‌های متعلقه در زمان تسویه، این بانک پس از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون موصوف از سوی دولت در تاریخ ۳‏ بهمن ۱۳۹۵ نسبت به ابلاغ آئین‌نامه اجرایی و تدوین دستورالعمل اجرایی مربوط به بخشودگی سود تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال با تدوین اولویت‌هایی در دستورالعمل اقدام کرد.

بانک مرکزی با توجه به محدودیت منابع در نظر گرفته شده در مفاد قانونی، ناگزیر شد اولویت‌هایی در مفاد دستورالعمل اجرایی طرح مورد اشاره مدنظر قرار دهد. در اولین مرحله سهمیه‌ بخشودگی سود تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال برای تسهیلات تا سقف یک صد میلیون ریال را به بانک های ملی ایران، سپه، کشاورزی، تجارت و صادرات ایران، ابلاغ و در مرحله دوم مقرر شد بخشودگی سود تسهیلات برای پرونده‌های تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال بدهی بابت اصل، در صورت تقاضای بدهکار و واریز اصل بدهی، اقدام شود.

پس از آن و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری، مرحله سوم بخشودگی سود تسهیلات برای پرونده‌های تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال بدهی بابت اصل، درصورت تقاضای بدهکار و واریز اصل بدهی تا تاریخ ۳۱ خردادماه سال جاری صرفاً برای اولویت های «مانده مطالبات تسهیلات اعطایی یارانه‌ای مورد حمایت دولت، حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی» و «مانده مطالبات امهال شده آسیب دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه» ابلاغ شد که در این مرحله بانک های ملت، رفاه کارگران و توسعه صادرات ایران نیز به بانک های عامل اجرای طرح مورد اشاره اضافه شدند.

در حال حاضر مرحله چهارم طرح اشاره شده برای بخشودگی سود تسهیلات با مانده اصل بدهی حداکثر ۴۰۰ میلیون ریال به بانک های عامل ابلاغ شده و بانک های ملی ایران، سپه، کشاورزی، تجارت، صادرات ایران، ملت و رفاه کارگران حداکثر تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ این مرحله را اجرا می کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهار =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا