خراسان

برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز مهمترین جرم فضای مجازی خراسان رضوی است

جواد جهانشیری

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز مهمترین جرم فضای مجازی خراسان رضوی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، سرهنگ جواد جهانشیری ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از اهداف ایجاد پلیس فتا در جهت حفظ امنیت عمومی و حریم خصوصی شهروندان و ارزش‌های نظام و انقلاب بوده و رصدهای این پلیس همواره و به صورت شبانه‌روزی توسط تیم‌های رصدگر در حال انجام است.

وی افزود: فعالیت‌های پلیس فتا خراسان رضوی در ۷ ماهه نخست امسال در بحث مقابله و مبارزه با جرایم فضای سایبری ۱۱۹ درصد رشد داشته است که بیشترین آن در حوزه برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز بوده است.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با بیان اینکه مهمترین علت رشد بالای این آمار استفاده از بیشتر از فضای مجازی به ویژه موبایل پایه‌ها توسط مجرمان سابقه‌دار بوده است، خاطرنشان کرد: در سطح استان افزایش ۶۹ درصدی کشف، ۸۱ درصدی دستگیری و ۸۰ درصدی وضعیت وقوع به کشف را داشتیم و در این رابطه خراسان رضوی پس از تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

جهانشیری در رابطه با میزان جرایم صورت گرفته در حوزه فضای سایبری در حوزه‌های مختلف در سطح استان تصریح کرد: از مجموع جرایم به‌وقوع پیوسته در حوزه فضای مجازی در خراسان رضوی ۳۷ درصد در حوزه اخلاقی، ۳۵ درصد در حوزه اقتصادی، ۱۸ درصد در حوزه اجتماعی و ۱۰ درصد در سایر حوزه‌ها بوده است.

وی تأکید کرد: فعالیت‌های پشتیبانی رشدی ۸ درصدی داشته است و ۳۶۳ واحد ارائه کننده خدمات مورد بازدید قرار گرفتند که از این تعداد ۳ واحد متخلف پلمب شدند.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با اشاره به اینکه فعالیت‌های حوزه جریانات فضای سایبر رشدی ۴۲ درصدی داشته است، بیان کرد: در حوزه پشتیبانی هم رشدی ۳۵ درصدی را داشته‌ایم و با فروشندگان غیرمجاز و متخلف در حوزه‌های مختلف فضای سایبری برخورد شده است.

جهانشیری به برگزاری مانور پان‌جی‌آی در ابتدای امسال در مجموعه پلیس فتا خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در بحث مبارزه با کانال‌های منافی عفت و انتشار دهنده تصاویر غیراخلاقی  در فضای سایبری، بررسی فنی عدله، آزمایشگاه و عدله دیجیتال و غیره اقداماتی صورت پذیرفت و در این رابطه ۴۲ درصد تجهیزات مربوط به موبایل و تبلت بوده است و اقدامات صورت گرفته در این حوزه هم رشدی ۴۱ درصدی داشته است.

وی افزود: رواج دوستی‌ها و ازدواج‌های اینترنتی، ایجاد شبهه در عقاید افراد، ایجاد سردرگمی در نوجوانان و جوانان و ایجاد حس بدبینی از مهمترین موضوعاتی بوده که پلیس فتا در شکایات مردمی با آن مواجه بوده است و در آخرین اقدام یک فرد زندانی سابقه‌دار به تازگی از حبس رهایی یافته بود شناسایی و دستگیر شد.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی ادامه داد: خانمی با مراجعه به پلیس فتا خراسان رضوی اعلام کرد که در سایت‌های همسریابی با فردی آشنا شده که وی از او مبلغ ۲۶۰ میلیون ریال کلاهبرداری کرده است و هویت متهم هم مربوط به یکی از شهرستان‌های استان مرکزی بوده اما وی در تهران شناسایی و دستگیر شد.

وی افزود: در ابتدای هفته جاری هم جهت رسیدگی به پرونده به مشهد منتقل شد و این فرد تاکنون ۸ شاکی داشته و شکات می‌گفتند که فرد متهم خود را دکتر و مهندس معرفی می‌کرده و وی خودش را از نیروهای وابسته به کارخانه سنگ شهر نیاسر از توابع شهرستان کاشان استان اصفهان معرفی کرده است.

جهانشیری با اشاره به کلاهبرداری میلیاردی این فرد متخلف از طعمه‌های خود تصریح کرد: از این متهم شکایت‌هایی با رقم‌های کلاهبرداری‌ای با قیمت‌های ۵۰۰، ۱۲۰، ۲۸۰، ۳۱، ۱۵۱ و ۴۷ میلیون ریال از چند نقطه کشور همانند مشهد، قم، تهران، اصفهان و غیره داشته‌ و تاکنون وی جمعاً به مبلغ ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کلاهبرداری کرده است.

وی افزود: طیف انتخاب شده‌اش هم خانم‌های متعلقه بودند و به آنها اعلام می‌کرده که پس از اینکه در زندان افتادم همسرم از من طلاق گرفت و پس از رهایی از حبس دچار تنهایی و افسردگی شده‌ام و برای رفع آن نیازمند یک همدم هستم  و این فرد سودجو که در اعترافاتش اعلام کرده دارای مدرک سیکل است و وی قصد ازدواج نداشته بلکه با این شگرد قصد فریب این زنان متعلقه را داشته است.

وی تأکید کرد: این متهم سابقه حبس دارد و همسرش وی را رها کرده و پس از رهایی از حبس از طریق سایت‌های همسریابی با احساسات این زنان بازی کرده است و به‌واقع به دنبال همدم نبوده بلکه هدفش کلاهبرداری و سوء استفاده بوده است و در بررسی صورت گرفته از تصاویر این زنان سوء استفاده کرده بود و در این رابطه اقدامات زیادی را صورت داده بود که ممکن است در آینده سوءاستفاده‌های زیادی از این تصاویر بشود و با اقدام هوشمندانه کارشناسان پلیس فتا خراسان رضوی از این اقدام سودجویانه جلوگیری شد.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: مدیر شرکتی با مراجعه به پلیس فتا ادعا داشت که ۱۰ میلیارد تومان اظهارنامه مالیاتی برایش آمده است و پس از بررسی صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا خراسان رضوی نفوذ اطلاعاتی در پنل کاربری این فرد دیده شد که در آن اطلاعات غیرواقعی درج شده بود و در این رابطه فرد متخلف دستگیر شد و در اختیار دستگاه قضائی قرار گرفت.

جهانشیری با بیان اینکه فرد دیگری با مراجعه به پلیس فتا خراسان رضوی ادعا کرده که رقم‌های ۶، ۳۰ و ۳۱ میلیون تومانی از حسابش به سرقت رفته است، گفت: این پول‌ها به حساب‌های فردی که در خارج از کشور ۹ حساب باز کرده بود واریز شده است و وی نیز این پول را به ارز و طلا تبدیل می‌کرده است که در این رابطه یک نفر شناسایی و دستگیر شده و دو نفر دیگر هم متواری شده‌اند که به دنبال شناسایی و دستگیری آن‌ها هستیم و در حال حاضر ۶۸ مورد تراکنش به این حساب‌ها وجود دارد که رقم ریالی آن نزدیک به ۲۰۸ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه پرونده‌هایی را داشتیم که در آن از احساسات زائران امام رضا(ع) سوء استفاده شده بود، افزود: در این رابطه سه نفر مجرم غیرایرانی شناسایی و دستگیر شدند که دو نفر از آنها که ۳۳ ساله و ۴۱ ساله بودند اقدام به درج اطلاعاتی درباره فروش فیش غذای تبرکی حضرت رضا(ع) با قیمت توافقی در سایت دیوار کرده بودند و یک نفر دیگر هم که فردی ۲۲ ساله بود در بحث فروش شال متبرک حضرت رضا(ع) فعال بود که بین ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان برای هر شال دریافت می‌کرد و به جهت اینکه شناسایی نشود با پیک موتوری ارسال می‌کرد و تا قبل دستگیری ۳۵ بار نسبت به این کار اقدام کرد و این ۳ مجرم هم در اختیار مراجع قضائی قرار گرفتند.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی بیان کرد: پس از ارائه گزارش مسئولان آستان قدس رضوی و با دستور مقام قضائی رسیدگی به این پرونده به دلیل آنکه مرتبط با بحث مقدسات بود به صورت فوری انجام شد.

جهانشیری تصریح کرد: در بحث خرید و فروش اینترنتی بلیت به مردم اعلام کردیم که بلیت خود را از طریق آژانس‌های معتبر خریداری کنند و مشهد در ایام خاص سال مانند ماه‌های محرم و صفر به ویژه روزهای تاسوعای حسینی، عاشورای حسینی، اربعین حسینی، رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) زائران ویژه‌ای دارد و این شهر مقدس مقصد کسانی است که در ایام اربعین حسینی توفیق حضور در کربلای معلی را نداشتند و به در این ایام به محضر امام رضا(ع) مشرف می‌شوند.

وی تأکید کرد: در این رابطه به مردم توصیه می‌کنیم که به هرجایی اعتماد نکنند و در سایت‌ها دچار حملات فشینگی نشوند و در آخرین اقدام پلیس فتا خراسان رضوی با عوامل ۲ سایت متخلف در استان برخورد شد، همچنین تاکنون گزارشی در رابطه با موضوع سوء استفاده از زائران اربعین حسینی گزارش نشده است و مجموعه‌های متخلف هشدار می‌دهیم که پلیس فتا در بحث تخلفات فضای سایبری به‌ویژه در موضوع مقدسات به‌طور قاطع برخورد می‌کند.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در پایان از دائر شدن دادسرای تخصصی رسیدگی به جرایم فضای سایبری در استان خبر داد و گفت: با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی دادسرای تخصصی رسیدگی به جرایم فضای سایبری در خراسان رضوی دائر شد و از سوی حجت‌الاسلام علی مظفری رئیس کل دادگستری خراسان رضوی حکم انتصاب قاضی جواد جاویدنیا به عنوان مسئول این دادسرا صادر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا