خراسان

برندسازی صادرات خراسان رضوی را افزایش داد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی از افزایش صادرات کالاهای موفق خراسانی در حوزه برند خبر داد و گفت: برندسازی صادرات خراسان رضوی را افزایش داده است.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان و به نقل از روابط عمومی انجمن مدیران صنایع خراسان علی رسولیان با بیان اینکه برند یا نشان تجاری تصویری از کالاست که در ذهن مشتری باقی می ماند، اظهار کرد: اگر برندها ذهنیت خوب به جا بگذارند، باعث افزایش فروش می‌شوند؛ بنابراین برای اینکه بتوانیم در داخل و خارج از کشور بازارها را به صورت درازمدت در اختیار داشته باشیم و مشتری را وابسته کنیم، باید به سمت برندسازی حرکت کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم شرکت‌هایی که در بازارهای هدف و صادراتی موفق بوده‌اند که تصویر خوبی از کالای خود ایجاد کرده‌اند؛ به عنوان مثال برخی از شرکت‌ها سال گذشته ۶۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند و این موضوع به این معناست که توانسته‌اند برند خوبی ایجاد کنند.
رسولیان یادآور شد: کالاهایی هستند که فروش صادراتی دارند اما به دنبال برندسازی نیستند در نتیجه فقط توانسته‌اند در کشورهای آسیای میانه و افغانستان با مزیت قیمتی حضور پیدا کنند که با تغییرات اندک قیمتی بازار خود را از دست می‌دهند، چون مشتری نسبت به کالای آن‌ها وفادار نیست.
وی عنوان کرد: در دو سال گذشته ابلاغیه‌ای در زمینه نشان تجاری از سوی سازمان توسعه تجارت صادر شد که خیلی عملیاتی نشد اما مسئولان با حمایت خود در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها، تبلیغات نه صرفا تلویزیونی و حل موانع برندسازی می‌توانند کمک موثری در این زمینه کنند.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه برند باید به یک خواسته مهم بخش‌های تولیدی و صنعتی استان تبدیل شود، ادامه داد: البته تشکل‌های بخش خصوصی نیز نقش موثری در ترغیب فعالان اقتصادی به ثبت نشان تجاری دارند و خوشبختانه انجمن مدیران صنایع خراسان با برگزاری همایشی با همین عنوان در طی چند سال باعث شد تا شرکت‌های بیشتری در استان خراسان رضوی برای ثبت برند خود اقدام کنند.
رسولیان در ارتباط با کالاهایی که در استان خراسان رضوی برندهای موفقی در حوزه صادرات داشته‌اند، گفت: دو نوع گروه کالا ازکشور صادر می‌شود؛ گروه نخست دارای مزیت رقابتی جدی هستند و به واسطه نوع کالایی که تولید و برندسازی کرده‌اند، در سطح جهانی نیز عرضه می‌کنند که شامل زعفران، خشکبار، فرش دستباف، مواد پتروشیمی و شیمیایی می شود.
وی ادامه داد: گروه دوم کالاهایی هستند که مزیت منطقه‌ای دارند؛ به این صورت که به واسطه نزدیکی با برخی کشورها هزینه حمل و نقل کمتری دارند و توانسته‌اند با قیمت کمتری که دارند در گود رقابت وارد شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا