مشهد

برگزاری ششمین سمپوزیوم بین‌المللی «زعفران» به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد

ششمین سمپوزیوم بین‌المللی زعفران با شعار «زعفران و سلامت» و با حضور  میهمانان خارجی از کشورهای مختلف از ۲۱ الی ۲۳ آبان ماه جاری در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.
دکتر رضا توکل افشار، دبیراجرایی ششمین سمپوزیوم بین‌المللی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به موضوعات اصلی سمپوزیوم زعفران، تاکید کرد: مسائل و مشکلات تولیدی فرآوری، مصارف غذایی و مصارف پزشکی به خصوص پزشکی نوین و به ویژه در رابطه با سرطان، آلزایمر و سایر بیماری‌ها، اقتصاد، تجارت و بازاریابی و تاریخ و فرهنگ زعفران از جمله موضوعات اصلی این سمپوزیوم درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به محورهای علمی ششمین سمپوزیم بین‌المللی زعفران، اظهار کرد: تولید و فرآورده، بیوتکنولوژی و پزشکی و تاریخ و فرهنگ زعفران که هدف از آن تاکید بر حفظ نقشه ژنتیکی زعفران در ایران و معرفی جایگاه و منشاء زعفران کشورمان به جهانیان است، از جمله محورهای این سمپوزیوم محسوب می‌شود.
عضو هیات علمی گروه زراعت دانشگاه فردوسی مشهد با اعلام اینکه تاکید اصلی این سمپوزیوم روی سلامت است و زیر عنوان سمپوزیوم زعفران و سلامت برگزار خواهد شد، گفت: در این راستا با دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد همکاری نزدیکی خواهیم داشت و از پژوهشگران علوم پزشکی نیز استفاده کرده‌ایم؛ همچنین در روز آخر که فستیوال زعفران برگزار می‌شود با همکاری دانشگاه تربت حیدریه و پژوهشکده زعفران وابسته به آن دانشگاه اجرا خواهد شد.
توکل افشار با بیان اینکه این سمپوزیوم به مدت سه روز برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در دو روز نخست این سمپوزیوم با ارائه مقالات و سمینارهای علمی با موضوع زعفران برگزار خواهد شد و جمعا ۱۶ مقاله کلیدی ارائه خواهد شد و در پایان به بحث و گفتگو و پرسش و پاسخ پرداخته خواهد شد. روز آخر این سمپوزیوم نیز «جشنواره زعفران» با همکاری دانشگاه شهرستان تربت حیدریه به بازدید از مزارع و فعالیت‌های فرهنگی مربوطه در این شهرستان اختصاص داده شده است که رویدادی جدید در این زمینه محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه مقالات سایر محققین به صورت پوستر به نمایش گذاشته خواهد شد برای هر موضوع تخصصی مثلا تولید و یا فرآوری و غیره کلیه مقالات سایر محققین به صورت پوستر به نمایش گذاشته خواهد شد، اضافه کرد: برای هر موضوع تخصصی مثلا تولید و یا فرآوری و غیره کلیه مقالات پوستری مربوط به آن به شکلی جامع جمع‌بندی، تجزیه و تحلیل شده و یکی از پژوهشگران آن را به صورت شفاهی ارائه خواهد داد.
دبیراجرایی ششمین سمپوزیوم بین‌المللی زعفران ادامه داد: در چارچوب انجمن بین‌المللی علوم باغبانی کارگروهی تحت عنوان کارگروه زعفران وجود دارد که ریاست این کارگروه تا سال قبل به عهده یکی از همکاران دانشگاهی ایران بود و هم اکنون به کشور مراکش واگذار شده است؛ این سمپوزیوم با همکاری علمی انجمن مذکور برگزار می‌شود و علت این که گروه زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد این سمپوزیوم برگزار می‌کند، این است که قطب علمی گیاهان ویژه محسوب می‌شود و عملا این سمپوزیوم توسط قطب علمی گیاهان ویژه برگزار می‌شود. 
توکل افشار از حضور بیش از ۱۶ میهمان خارجی از کشورهای اسپانیا، یونان، مراکش، هندوستان و آمریکا در این سمپوزیوم خبر داد و افزود: براساس ارزیابی‌های موجود بیشترین پژوهش‌هایی که در کشور روی زعفران صورت گرفته است، توسط اعضای هیات علمی گروه زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد صورت گرفته و تعداد انتشارات مربوط به زعفران توسط اعضای این گروه چشمگیر است.
وی ادامه داد: از یک سال پیش کتابی تحت عنوان علوم و فناوری زعفران توسط بیش از ۲۰ نفر از اساتید و پژوهشگران ایران به زبان انگلیسی در دست تدوین است که عمده مطالب آن به نتایج پژوهشگران انجام شده در کشور اختصاص داده شده و تصمیم بر‌آن است که انتشار این کتاب توسط یکی از ناشران معتبر بین المللی صورت گیرد. این کتاب که طی مراسمی در جریان برگزاری شمشمین سمپوزیوم زعفران رونمایی خواهد شد.
دبیراجرایی ششمین سمپوزیوم بین‌المللی زعفران تصریح کرد: اعضا کمیته علمی این سمپوزیوم شامل اساتید و پژوهشگران از ایران و پنج نفر از استادان و پژوهشگران کشورهای اسپانیا، یونان، هندوستان، مراکش و ایتالیا خواهد بود که به ارزیابی مقالات خواهند پرداخت.
توکل افشار اظهار کرد: همزمان با برگزاری این سمپوزیوم، نمایشگاهی برگزار خواهد شد که همه سازمان‌ها، ارگان‌ها و از جمله تولیدکنندگان می‌توانند فعالیت‌های خود را در رابطه با زعفران را به نمایش بگذارند و کالای خود را به فروش رسانند. جزئیات نمایشگاه همراه با هزینه‌های غرفه‌ها بعدا اعلام خواهد شد. 
وی گفت: تاریخچه سمپوزیوم بین‌المللی زعفران به سال ۲۰۰۴ برمی‌گرددکه اولین آن در سال ۲۰۰۴ در کشور اسپانیا برگزار شد؛ دومین آن در سال ۲۰۰۶ در ایران، سومین سال ۲۰۹۹ در یونان، چهارمین سال ۲۰۱۲ در هندوستان و پنجمین آن در سال ۲۰۱۶  در مراکش برگزار شد. در  همه این گرده‌همایی‌ها بیشترین شرکت کنندگان از ایران به خصوص پژوهشگران استان‌های خراسان رضوی و جنوبی بودند و در اکثر موارد تعدادآن‌ها بیش از ۲۰ نفر بود.
عضو هیات علمی گروه زراعت دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: ششمین سمپوزیوم بین‌المللی زعفران با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت فناوری‌های ریاست جمهوری، برخی بانک‌ها واتحادیه‌های مربوط به زعفران در استان خراسان برگزار خواهد شد و بدون تردید هر سازمان دیگری که مایل به همکاری باشد ما دست همکاری به سوی آن‌ها دراز می‌کنیم.
توکل افشاربا اشاره به شرایط حمایت و همکاری با ششمین سمپوزیوم بین‌المللی زعفران، بیان کرد: چهار نوع اسپانسر برای همکاری وجود دارد، سطح یک یا به اصطلاح اسپانسر طلایی که در کلیه پوسترها و مکاتبات سمپوزیوم در کنار آرم سازمان‌های مربوطه نشان  داده خواهد شد و مبلغ اهدا حداقل ۳۰۰ میلیون ریال برای سازمان‌های این گروه تسهیلات، شامل اختصاص یک غرفه در جریان‌ برگزاری و نمایشگاه مربوطه اختصاص داده خواهد شد.
 وی افزود: سطح دو همکاری ها اسپانسر نقره ای درنظر گرفته می شود که در کلیه پوسترها و مکاتبات سمپوزیوم در کنار آرم سازمانهای مربوطه نشان داده خواهد شد؛ مبلغ اهدا حداقل ۲۰۰ میلیون ریال برای سازمان‌های این گروه تسهیلات شامل اختصاص یک میز کار در جریان برگزاری و نمایشگاه مربوطه اختصاص داده خواهد شد
دبیراجرایی ششمین سمپوزیوم بین‌المللی زعفران اضافه کرد: سطح ۳ نشان برتر که در کلیه پوسترها و مکاتبات سمپوزیوم در کنار آرم سازمانهای مربوطه نشان داده خواهد شد مبلغ اهدا حداقل ۱۰۰ میلیون ریال برای سازمانهای این گروه تسهیلات شامل امکان شرکت در سمپوزیوم و جشنواره زعفران درنظر گرفته شده است. سطح ویژه که با ۵ ستاره  نشان داده خواهد شد که از ۵۰۰  میلیون ریال بالاتر خواهد بود.
 با اعلام اینکه دبیرخانه سمپوزیوم در گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی واقع شده است، عنوان کرد: همکاری همه سازمان ها، نهادها و افراد می‌توانند در برگزاری هر چه بهتر سمپوزیوم موثر واقع شود و نام پر آوازه زعفران ایران را در جهان به نمایش گسترده‌ای در آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا