خراسان

بزرگترین سامانه اطلاع‌رسانی قضایی به نام “سجام” فعال شد

قوه قضائیه

مدیرکل ارتقاء آگاهی‌های عمومی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: بزرگترین سامانه اطلاع‌رسانی قضایی به نام سجام فعال شده و با این اقدام بزرگترین بانک اطلاعاتی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد‌مقدس، مهدی افتخاری ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه سومین کارگاه ملی مسولان خبری دادگستری‌های سراسر کشور و رابطان رسانه‌ای معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: در آموزه‌های دینی بحث اطلاع‌رسانی وجود داشته و مسئولان هم بر اهمیت آن تاکید کردند.

وی افزود: آموزش‌های اولیه و تخصصی در امر اطلاع‌رسانی در همه حوزه‌ها به‌ویژه دستگاه قضایی باید توجه شود در این راستا سومین دوره آموزشی را برگزار کردیم.

مدیرکل ارتقاء آگاهی‌های عمومی افکار سنجی و اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در رابطه با موضوعات و محورهای این دوره آموزشی با بیان اینکه دو دوره قبلی در ساری و کیش برگزار شد، خاطرنشان کرد: این دوره‌ها بازتاب بسیار خوبی در امر اطلاع‌رسانی داشته است و دوره سوم آن را هم همزمان با ایام میلاد فرخنده امام رضا(ع) در مشهد برگزار کردیم.

افتخاری تصریح کرد: حضور اساتید رسانه‌ای در عرصه‌های مختلف را در این دوره داریم تا دانش رسانه‌ای خود را در اختیار حاضران قرار دهند. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ۸ معاونت فعال بوده که یکی از آن‌ها در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی است.

مدیرکل ارتقاء آگاهی‌های عمومی افکار سنجی و اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه صادقانه‌ترین عملکرد را از آن رسانه‌ها دانست و گفت: انعکاس شفاف و صادقانه اصحاب رسانه در امر اطلاع‌رسانی شایسته تقدیر است و خوشبختانه یک مورد شکایت رسانه‌ای هم نداشته‌ایم.

افتخاری گفت: موضوع کودک‌آزاری در پارس‌آباد خبری تلخ بود، اما خبرنگاران ما در زمان انعکاس چنین خبرهایی باید به‌گونه‌ای عمل کنند که نگرانی‌ای در مردم ایجاد نشود و فقط نگاهشان به انعکاس اخبار پرشور نباشد و در امر پیشگیری بیش از پیش بپردازند.

وی افزود: خبرنگاران باید با روانشناسی خبری آشنا باشند تا در کار خود منعکس کننده ویروس خبری نباشند و اعداد و ارقام خبری را درست منعکس کنند و به موضوع طبقه‌بندی خبر هم توجه داشتند‌.

مدیرکل ارتقاء آگاهی‌های عمومی افکار سنجی و اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه نهضت پیشگیری در کشورمان باید جاری و ساری باشد و سواد پیشگیری تقویت شود، بیان کرد: یکی از اقدامات موثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی در امر اطلاع‌رسانی بود که یکی از آن‌ها در موضوع قضائی و انتظامی بود که نمایندگانی از قوه قضائیه، نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عضو آن بودند و باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد و از ۱۰۰ ساعت ۹۹ ساعت را به تفکر و یک ساعت را به اجرا اختصاص داد.

افتخاری تصریح کرد: انتشار عکس و مشخصات کامل متهم تا زمان ثبات وقوع جرم و بابک زنجانی مجرم و متهمی شناخته شده بود و پس از نشر فراوان نامش نوشتن نام مخفف “ب ز” درست نبود.

وی تاکید کرد: بزرگترین سامانه اطلاع‌رسانی قضایی به نام سجام فعال شده و اخیراً ۱۸۰ عضو آن با تولیت و مسئولان آستان قدس رضوی دیدار داشتند و این سامانه با سامانه سیتاد دولت لینک است و در هسته‌های ۱۵ گانه هماهنگی لازم برقرار است و با این اقدام بزرگترین بانک اطلاعاتی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شد و رسانه‌ها و گروه‌های ان.جی.او هم می‌توانند عضو این سامانه شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا