مشهد

بزرگداشت استاد غلامحسین یوسفی در مشهد برگزار می‌شود

غلامحسین یوسفی

به گزارش خبرنگار مهر، این مراسم را مجله بخارا با همکاری مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد، معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

در این مراسم چهره‌هایی مانند نصرالله پورجوادی، تقی پورنامداریان، غلامرضا ذات علیان، محمد جعفر یاحقی، سلمان ساکت، سروش یوسفی و علی دهباشی سخنرانی خواهند کرد. همچنین متن پیام دکتر فرهاد عطایی به مراسم بزرگداشت زنده‌یاد یوسفی، قرائت می‌شود و از نقش برجسته استاد یوسفی که کار هنرمند هادی عرب نرمی است، در کنار کتابخانه اهدا شده این استاد فقید به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، رونمایی خواهد شد.

استاد غلامحسین یوسفی با تأسیس دانشکده ادبیات در دانشگاه فردوسی مشهد از سال ۱۳۳۴ تدریس دروس تاریخ ادبیات را در این دانشکده آغاز کرد. یوسفی تا مهرماه ۱۳۵۸ در دانشگاه فردوسی مشهد در دوره‌های لیسانس و فوق لیسانس و دکتری ادبیات تدریس کرد و در سال ۱۳۵۸ از این دانشگاه بازنشسته شد.

وی برای پیشبرد آموزش و تحقیق در زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد کوشش فراوان کرد. تأسیس دوره‌های فوق لیسانس و دکتری رشته ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد پس از دانشگاه تهران مدیون تلاش‌های وی بود.

یوسفی همزمان به تحقیق و پژوهش در حوزه‌های متنوع ادامه داد و به این منظور سفرهای مطالعاتی به کشورهای مختلف از جمله فرانسه، انگلستان و آمریکا انجام داد. تصحیح متون یکی از زمینه‌های مورد علاقه دکتر یوسفی بود که در این مسیر کارهای ماندگاری از او در دست است.

ابومسلم سردار خراسان، دیداری با اهل قلم، کاغذ زر، تحقیق دربارهٔ سعدی و شیوه‌های نقد ادبی از جمله آثار تصنیفی و ترجمه‌ای دکتر یوسفی است.

دکتر غلامحسین یوسفی در چهاردهم آذر ۱۳۶۹ در سن ۶۳ سالگی در تهران درگذشت.

مراسم بزرگداشت غلامحسین یوسفی ساعت پنج بعد از ظهر دوشنبه، دوم بهمن ماه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

دکمه بازگشت به بالا