جهان

بلومبرگ: روحانی قرارداد 114 ایرباس را با خود به ایران می‌آورد

اخبار,اخباراقتصادی ,قرارداد 114 ایرباس

در شرایطی که ایران از انزوای بین المللی بیرون آمده است، حسن روحانی امروز وارد ایتالیا اولین مقصد سفر دوره ای اروپایی خود میشود که انتظار میرود امضای قرارداد با شرکتهایی همچون ایرباس را به همراه داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، یک مقام ایتالیایی که خواست نامش فاش نشود گفت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران احتمالا قراردادهایی به ارزش حدودا 17 میلیارد دلار با ایتالیا امضا خواهد کرد.

همچنین روحانی در سفر به فرانسه نیز انتظار میرود قرارداد خرید 114 هواپیمای جت ایرباس را برای ارتقای ناوگان هوایی پیر ایران و همچنین قراردادهایی را با پژو- سیتروئن و رنو امضا خواهد کرد.

لغو تحریمها باعث شده که راه ایران برای جذب سرمایه مورد نیاز احیای رشد اقتصادی و کاهش بیکاری باز شود.

ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران می‌گوید، برداشته شدن تحریمها احتمالا سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را به ایران جذب خواهد کرد.

سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه اولین سفر وی به اتحادیه اروپا از زمان انتخاب به عنوان رئیس جمهور ایران در سال 2013 است.

پیشتر فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در گفتگو با بلومبرگ گفت: با توجه به لغو تحریمها ایران ایر به خرید دستکم 20 فروند هواپیمای جت منطقه ای برای بروز رسانی ناوگان خود احتیاج دارد و شرکت هواپیماسازی بمباردیر پیشنهادی را به این شرکت ارائه داده است.

وی افزود: این شرکت هوایی قصد دارد هواپیماهای 50 الی 100 صندلی را به سرویس منطقه ای خود اضافه کند تا ناوگان جت اصلی خود را که شامل هواپیماهای بوئینگ و ایرباس است تکمیل کند.

وی افزود: شرکت بمباردیر هنوز برای فعالیت در ایران به تایید دولت کانادا احتیاج دارد.

پرورش بدون ارائه جدول زمانی خاطرنشان کرد: ایران ایر برآورد می‌کند که 3 میلیارد دلار در خرید هواپیما صرف کند.

وی گفت: ایران در کل قصد دارد پنج میلیارد دلار صرف خرید هواپیماهای جدید کند.

پرورش افزود: قرارداد خرید 114 هواپیمای ایرباس که ایران ایر پیشتر اعلام کرده بود در جریان سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به فرانسه امضا خواهد شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران می‌گوید، اولین محموله از هواپیمای جدید خریداری شده توسط ایران تا ماه مارس(اسفند) به ایران تحویل داده می‌شود.

به گفته سازمان هواپیمایی کشوری ناوگان هوایی ایران که در حال حاضر متشکل از 250 هواپیما است، به طور متوسط 20 سال عمر دارند و از این تعداد 40 درصد زمین گیر شده اند.

فرهاد پرورش افزود: برنامه ما اینست که هم از هواپیماهای بوئینگ و هم از ایرباس استفاده کنیم زیرا در گذشته نیز هر دو آنها را داشته ایم ولی این به معنی این نیست که اگر شرکت دیگری به ما نزدیک شود، به آن نه خواهیم گفت. در حال حاضر وضعیت طوری است که همه باید بیایند و خودشان را معرفی کنند. اوضاع کاملا تغییر کرده است.

سخنگوی شرکت ایرباس در بیانیه ای بدون اشاره به هرگونه گفتگو با ایران ایر اعلام کرد: ما با بررسی تحولات اخیر و با تبعیت کامل از تمام مقررات بین المللی در حال بررسی مسیر پیش روی خود هستیم.

علی عابدزاده مدیر سازمان هواپیمایی کشوری ایران به ایسنا گفت: 16 شرکت هواپیمایی در ایران فعال هستند و همگی به توسعه و مدرن سازی ناوگان خود نیاز دارند.

وی افزود: ایران باید ظرف دهه جاری 150 هواپیمای 250 تا 300 صندلی بخرد.

منبع:   ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا