مشهد

بودجه ۸۵۵۳ میلیاردی روی میز شورای شهر مشهد

 عکس: میثم دهقانی

تقدیم لایحه بودجه ۸۵۵۳ میلیارد تومانی سال ۹۶ شهرداری مشهد، سازمان ها و شرکت های تابعه در بخش منابع  عمومی با ۶ درصد افزایش به نسبت سال گذشته و تصویب لایحه شهرداری در زمینه اصلاح و یکپارچه سازی دفترچه ضوابط درآمدی شهرداری مشهد از مهم ترین موضوعات جلسه علنی روزگذشته شورای شهر مشهد بود.به گزارش خراسان رضوی ، سروی ها رئیس شورای شهر مشهد در ابتدای یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه علنی با تبریک دهه فجرگفت: بزرگ ترین استقبال مردمی در دوازه بهمن برگزار شد به طوری که طول جمعیت استقبال کننده به ۳۳ کیلومتر رسیده بود.هم چنین سروی ها بیانیه شورای اسلامی شهر مشهد به مناسبت دهه فجر را قرائت کرد.
از پلاسکو درس بگیریم
قدیری طرقی در نطق پیش از دستورجلسه علنی روز گذشته به موضوع آتش نشانی و معبر محمد آباد اشاره کرد و گفت: حادثه پلاسکو تجربه تلخی بود اما می تواند تجربه ای گران بها باشد، این حادثه باید برای ما درسی باشد تا به این قشر ازجامعه توجه کنیم و دلایل مخالفت با واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی همین موضوع است،چون همگرایی در این قشر به وسیله بخش خصوصی ایجاد نخواهد شد.وی افزود:آیین نامه ای تحت عنوان آیین نامه اجرایی واکنش سریع و پدافند غیرعامل در ساختمان های بلند مرتبه در حال تهیه است که به شورا خواهد آمد.وی تاکید کرد: اگر توجه نکنیم هر لحظه احتمال دارد چنین اتفاقاتی تکرار شود، بهتر است شورا و شهرداری در این زمینه ورود پیدا کنند تا این گونه مشکلات پیش نیاید.قدیری طرقی افزود: پیشنهاد می کنم در قالب طرح یا لایحه در هرسالن بحران یا پایگاه های آتش نشانی یک ایستگاه اورژانس احداث شود .
عضو شورای شهر در ادامه اظهارکرد: حدود ۱۰ سال است که اهالی طرق برای بهسازی معبر محمد آباد پیگیری می کنند،تاکنون این معبر حدود ۳۷ کشته داشته که تعدادی از اهالی طرق و تعدادی نیز از شهرک های شهید رجائی  و باهنر بوده اند.وی افزود: شهرداری در این زمینه ورود پیدا کرده اما با مقاومت های غیرقابل قبولی مواجه شده است. همچنین آستان قدس به عنوان مالک  اعلام کرده مبلغی در این زمینه دریافت نمی کند اما مستاجر که صاحب کارخانه است حاضر به حضور در جلسه نشده است.وی با بیان این که از آستان قدس تقاضا داریم در این زمینه ورود کند، یادآورشد: طی تصادفی ۵ نفر کشته می شوند که ۵۰ درصد، معبر مقصر اعلام می شود اما راه و شهرسازی اعلام می کند که این معبر خارج از محدوده خدماتی است. پس از آن  در جلسه ای مدیرکل دفتر فنی استانداری اعلام می کند که از سال ۹۳ این معبر در محدوده شهری بوده و متولی آن شهرداری است پس مسئولیت این معبر در صورت بروز حادثه با شهرداری است.
لایحه بودجه ۸۵۵۳ میلیاردی
در ادامه جلسه “مرتضوی” شهردارمشهد قبل از تقدیم لایحه بودجه ۹۶ پشت تریبون رفت و با تبریک سی و هشتمین دهه فجر انقلاب اسلامی به شرایط لحاظ شده در بودجه ۹۶ اشاره کردو گفت: بودجه ۹۶ از لحاظ منابع عمومی(نقد) ۲۸۴۶ میلیارد تومان و از لحاظ مصارف به همین میزان خواهدبود که ۱۱۶۸ میلیارد تومان آن هزینه های عمومی (جاری) و ۱۶۷۸ میلیارد تومان آن عمرانی است.وی بودجه حوزه سرمایه گذاری شهرداری را از لحاظ منابع  ۵۲۰۴ میلیارد تومان و از لحاظ مصارف ۴۷۳۲ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: درمجموع بودجه کل شهرداری مشهد و سازمان های تابعه در منابع به مبلغ ۸۵۵۳ میلیارد تومان و در مصارف ۸۰۸۱ میلیارد تومان است که مبلغ ۴۷۲ میلیارد تومان منابع انتقالی به سال آتی می باشد.
 شهردار مشهد با اشاره به ویژگی های بودجه ۹۶ تصریح کرد: این لایحه با رشد ۶ درصدی در منابع عمومی شهرداری تقدیم شده است.
مرتضوی گفت: در بخش مصارف اعتبارات را به ۳ دسته تقسیم کردیم، هزینه ای (جاری و خدماتی)  که ۱۱۶۸ میلیارد تومان ، تملک دارایی های سرمایه ای (پروژه های عمرانی و تملک)۱۱۴۷ میلیارد تومان و تملک دارایی های مالی( دیون، وام و باز پرداخت تسهیلات) نیز ۵۳۱ میلیارد تومان و در مجموع ۲۸۴۶ میلیارد تومان است، که اگر جاری را از خدماتی کم کنیم هزینه های جاری کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود.
وی تصریح کرد: بودجه ۹۶ مشتمل بر ۱۹ برنامه و ۱۱۴۷ پروژه خواهد بود.
مرتضوی اظهارداشت: در بودجه ۹۶ بازپرداخت اصل و سود وام های دریافتی ۳۳۳ درصد افزایش پیدا می کند.وی  گفت: عمده ترین پروژه های سال ۹۶ تکمیل خط یک و احداث خطوط ۲ و ۳ قطارشهری، احداث و توسعه کمربند۷۵ متری جنوبی ،تامین ناوگان اتوبوسرانی و اصلاح وبازسازی شبکه معابراست که جمعا ۱۶۴۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است.شهردار مشهد تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که در سال ۹۶ این بودجه پیشنهادی را محقق کنیم و امیدواریم با تعریف ساختار جدید و تصویب لایحه درآمدهای پایدار بتوانیم به درآمدهای پایدار دست بیابیم تا مجبور نشویم تن به درآمدهای ناپایداربدهیم.
سروی ها رئیس شورا نیز گفت: دربودجه ۹۶ برای مردم سهمی دیده شده است و ۵ درصد از بودجه عمرانی مناطق با نظر شورای محلات، ائمه جماعات و مردم محل شناسایی و اعلام می شود.
وی توجه به مناطق کم برخوردار وپیش بینی بودجه برای تسویه بدهی های گذشته را از دیگر ویژگی های این بودجه برشمرد.
دومین دستور کار، طرح دو فوریتی درباره بازگشایی معابردرمحدوده لشکر ۷۷ پیروز ثامن الائمه (ع) بود که اخلاقی گفت: بخش عمده لشکر منتقل و در این مدت مساعدت های زیادی به ارتش و لشکر ۷۷ شده است که از جانفشانی های آن ها در طول دفاع مقدس تشکر می کنم. قرار بود این معبر ۱۳ رجب ۹۴ و پس از آن در سال ۹۵ باز گشایی شود اما این کار انجام نشده است.
طرح ۲فوریتی برای بازگشایی معابرپادگان ارتش
 وی افزود: در این طرح دو فوریتی تا پایان بهمن فرصت مذاکره داده شده است و در صورت همکاری نکردن لشکر ۷۷ با اعمال ماده ۹ ،معابر مذکور بازگشایی و موضوع اصلاح و بازگشت مصوبه آبشار۲ نیز درقالب لایحه به شورا ارائه می شود.شهردار نیز گفت: درخواست می کنم با توجه به ایام دهه فجر، طرح به تعویق بیفتد وبه هفته آینده موکول شود چرا که امیر جهانشاهی معاون پشتیبانی ارتش قرار است به مشهد آمده و در جلسه ای برای این موضوع گفت و گو کنیم.
ذاکر الحسینی در مخالفت گفت: انتقال پادگان ها در برنامه های دوم و سوم و چهارم آمده و ضروری است در مشهد هم انجام شود در شهرهای دیگر زمین های آن ها آستانه ای نیست ، پادگان را باید از محل درآمد پادگان با وجود داشتن شریک در زمین بسازند.پس از تصویب دوفوریت این طرح، جهانبخش در مخالفت  گفت:  انتقال پادگان چندین سال زمان می برد مسئولان نیز در دوره های مختلف برای بازگشایی معابر ورود کرده اند و تفاهم خوبی صورت گرفته است اکنون آن را برهم نزنید. این طرح پشتوانه ای برای شهردار در مذاکره با ارتش است.اگر این تفاهم به هم بخورد سال ها طول می کشد تا دوباره به این تفاهم برسیم.
نخعی راد گفت: این منطقه طرح تفصیلی دارد و برابر قانون اگر طرح انجام نشود از طریق اعمال ماده ۹ می توان درباره آن تصمیم گرفت. اگر ارتش همراهی و معابر را باز کند به زمین های آن ها کاری نداریم.ذاکرالحسینی نیز گفت: این طرح هنوز مصوبه کمیسیون ماده ۵ را ندارد و طرح تغییر کرده است و مسیرها ، مسیرهای طرح قبلی نیست لذا اجرای ماده ۹ امکان پذیر نیست.نخعی راد نیز گفت:تا زمانی که طرح جدید تصویب نشده طرح قبل قابل اجراست.جزئیات طرح  با ۱۹ رای موافق و ۳ رای مخالف جزئیات طرح نیزتصویب شد.
لایحه اصلاح دفترچه ضوابط و محاسبات درآمدی
 در ادامه جلسه شورا، لایحه اصلاح دفترچه ضوابط و محاسبات درآمدی  در دستور کار قرار گرفت. سهیلی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: طبق قانون باید تا ۱۵ بهمن تغییرات در عوارض را به اطلاع عموم برسانیم و این دفترچه بعد از ۴ سال بازنگری شده است. یکی از ویژگی های این دفترچه این است که از نظر ضرایب افزایش نداشته و بخش هایی که با اصلاح قانون مالیات های مستقیم و ماده ۶۴ صورت گرفته چون باعث رشد چند برابری می شده، تعدیل شده است و به ۱۰ تا ۴۰ درصد  افزایش محدود شده است.
دیمه کاردرمخالفت با کلیات گفت: این لایحه تیر خلاص به صنعت ساختمان می زند، باید کاری کنیم که زمینه های بیکاری را کاهش دهیم. رونق ساخت وساز و تسهیل وابسته به ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران و سازندگان ساختمان است، برخی از مواد این دفترچه موجب کاهش انگیزه برای ورود به صنعت ساختمان می شود.
دیمه کار با اشاره به اظهارات اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، درباره رکود حاکم بر صنعت ساختمان تصریح کرد: آیا این اعداد و ارقام و اظهارات با این دفترچه هم خوانی دارد؟  مردم قضاوت می کنند ، مردم می گویند اگر قوانین شما درست است چرا باید تخفیف بدهید، اگر برنامه های ما درست باشد نیاز به تخفیف های ۳۴ درصدی نداریم. اگر بخشی از مواد دفترچه غیر قانونی است گرهی را برای اعضای شورای آینده و مردم ایجاد نکنیم.
نخعی راد نیز گفت: صحبت های مخالف لایحه، ارتباطی با این لایحه ندارد، این لایحه و مصوبه موجب افزایش عوارض نمی شودو هیچ افزایشی در ضرایب انجام نشده است.وی درباره علت عجله داشتن برای تصویب این لایحه نیزگفت: سال چهارم شورا است و شورای بعد که در ابتدای کار است چگونه می خواهد آن را تصویب کند؟
وی تاکید کرد: “پی”(قیمت منطقه ای) دفترچه دارایی ۳٫۵ برابر شده و چون ۷-۶ سال کمیسیون مربوطه “پی” را افزایش نداده یا به مقدار جزئی افزایش داده بعد از تصویب قانون “پی” باید ۲ درصد ارزش واقعی املاک باشد و اکنون یک درصد ارزش واقعی املاک را تصویب کرده اند و اگر تصویب نکنیم عوارض پروانه شهرداری ۳٫۵ برابر افزایش پیدا می کند و اگر این لایحه تصویب شودقیمت منطقه ای هم کاهش می یابد.
آذری معاون اداری و مالی شهرداری گفت: ما تکلیف قانونی داریم که هر سال دفترچه را تا ۱۵ بهمن به تصویب شورا برسانیم.وی دفترچه محاسبات درآمدی را نشان داد و گفت: دفترچه محاسبات درآمدی شهرداری از سال ۹۲ تاکنون هزار بار وصله و پینه شده است.آذری تاکید کرد: به استناد اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم وقتی وضع موجود را نگاه می کنیم بالاترین “پی” در خیابان امام رضا ۲۷ هزار تومان است و اکنون که اصلاح شده اگر بخواهیم ۲ درصد از ارزش روز معاملاتی که ظرف ۱۰ سال به ۲۰ درصد خواهد رسید، را اعمال کنیم باید در سال ۹۶ ، ۳ برابر میزان موجود عوارض بگیریم. اگر این لایحه مصوب نشود عوارض ۳ برابر می شود.کلیات و سپس جزئیات این لایحه به تصویب رسید.در ادامه دیمه کار پیشنهاد داد که افزایش های ناشی از این مصوبه در همه مناطق درآمدی بیش از نرخ تورم افزایش نداشته باشد  که به تصویب رسید.
حاشیه: ساعت ۹:۲۷ همزمان با ورود امام به ایران، فیلم ورود امام پخش شد.
فیاضی در ابتدای جلسه گفت: باید به حوزه فرهنگی تذکر داده شود که شهر فضای دهه فجر را ندارد و من در شهراحساس نکردم که امروز ۱۲ بهمن است. سروی ها در پاسخ گفت: بعضی ها هم گفته اند که شهر فضای دهه فجر دارد.
قدیری طرقی در این جلسه گفت: هفته آینده اسامی افرادی را می گویم که یکی از آن ها ۶۰ میلیارد به شهرداری بدهکار است و به شهرداری گفته ایم حداقل همین ۳۰ میلیارد را که قبول دارد ، بگیر. ..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا