ایران

بیشترین بودجه دستگاه‌های دولتی متعلق به کدام وزارتخانه است؟+جدول

وزارت آموزش و پرورش با بیش از 28 هزار میلیارد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیش از 21 هزار میلیارد تومان، بالاترین بودجه‌های دستگاه‌های دولتی را به خود اختصاص داده‌اند.
کدام دستگاه دولتی بودجه بیشتری دارد؟گروه اقتصادی مشرق- بر اساس لایحه بودجه سال جاری، وزارت آموزش و پرورش با بیش از 28 هزار میلیارد تومان، بالاترین بودجه را به خود اختصاص داده است.

پس از وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد که بودجه امسال آن بیش از 21 هزار میلیارد تومان است.

وزارت بهداشت با ۹٫۷ هزار میلیارد تومان، وزارت راه با ۷٫۵ هزار میلیارد تومان و وزارت نیرو با ۷٫۲ هزار میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی از لحاظ اعتبارات سال جاری هستند.

نکته‌ای که درباره بودجه وزارت نفت باید گفت این است که بخش اعظم بودجه وزارت نفت به طور مستقیم از سهم ۱۴٫۵ درصدی این وزارتخانه از درآمدهای نفتی کشور تامین می‌شود که این رقم در جداول اعتبارات دستگاه‌ها ذکر نمی‌شود.

به عنوان مثال در سال ۹۳ سهم ۱۴٫۵ درصدی وزارت نفت از درآمدهای نفتی کشور بیش از 19 هزار میلیارد تومان بود.

بنابراین با اضافه کردن سهم وزارت نفت از درآمدهای نفتی، بودجه واقعی دریافتی این وزارتخانه بسیار بیشتر می‌شود و می‌توان گفت وزارت نفت جزو چند رتبه اصلی دستگاه‌ها از لحاظ بودجه است.

بنابراین، عملا این وزارت دادگستری است که کمترین بودجه سالانه را دارد و در سال جاری سهم این وزارتخانه از بودجه کشور 221 میلیارد تومان خواهد بود.

نکته دیگر درباره جدول بودجه دستگاه‌ها این است که مبالغ ذکرشده شامل کل بودجه مربوط به دستگاه و زیرمجموعه‌های آن است. مثلا بودجه وزارت تعاون، شامل صندوق‌های بازنشستگی زیرمجموعه آن هم هست.

کدام دستگاه دولتی بودجه بیشتری دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 1 =

دکمه بازگشت به بالا