مشهد

بیش از ۳ هزار پروژه امسال در خراسان رضوی به بهره برداری رسید

مشهد|بیش از 3 هزار پروژه امسال در خراسان رضوی به بهره برداری رسید

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس به نقل از اداره‌کل روابط عمومی استانداری خراسان‌رضوی، علی‌رضا رشیدیان در جلسه شورای اداری استان اظهار داشت: در طول سال جاری سه هزار و ۴۱۶ پروژه عمرانی – اقتصادی طی مناسبت‌های مختلف در سطح استان به ویژه مناطق محروم و روستایی بهره‌برداری شده است.

وی با بیان اینکه مجموع اعتبار صرف شده برای این تعداد پروژه ۷۵ هزار میلیارد است، افزود: این طرح‌ها در مجموع از نظر تعداد نسبت به سال قبل رشد ۴۷ درصدی از لحاظ حجم اعتبار صرف شده ۱۳۰ درصد رشد دارد.

استاندار خراسان‌رضوی تصریح کرد: فقط طی دهه فجر امسال ۱۵۰۸ هزار و ۵۰۸ پروژه با ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار آماده بهره برداری شد که برخی از پروژه‌های کلان آن در فاصله باقیمانده تا انتهای سال افتتاح می‌شود.

رشیدیان در ادامه با اشاره به اقدامات و تلاش‌های دولت در استان به ویژه در حوزه اشتغال و کاهش بیکاری گفت: فقط در پاییز امسال بر اساس اعلام رسمی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان با کاهش ۲٫۷ درصد تک رقمی شد و به ۸٫۸ درصد رسید.

وی عنوان کرد: با تداوم بهره‌برداری از پروژه‌های تکمیل شده متعدد حوزه‌های تولیدی و اشتغالزایی و تحقق بیش از ۱۵۰ هزار اشتغال برنامه‌ریزی شده در سال جاری، برآوردها حاکی از کاهش یک تا ۱٫۵ درصد دیگر از نرخ بیکاری در استان است که نتیجه همت عالی همه بخش‌های دولتی، خصوصی، قضایی و بانک ها است .

استاندار خراسان‌رضوی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش‌های دولت محدود به حوزه‌های اقتصادی نیست و در سایر بخش‌ها هم گسترده است، افزود: در این سال‌ها تلاش شده تا از همه ظرفیت‌های موجود به ویژه در حوزه نیروی انسانی هم استفاده شود هر چند جای کار بسیار دارد.

رشیدیان عنوان کرد: باید ورای نگاه های قومیتی ،جنسیتی و مذهبی یا شهری و محلی و غیره فرصت های رشد برابر برای تمامی افراد در همه مناطق استان به تناسب ظرفیت ها و شایستگی هایشان ایجاد شود.

وی افزود: در این میان بانوان ما رشد مناسبی در حوزه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی داشته اند به گونه ای که امروز فقط در سطح استان ۷۳ نفر از بانوان درپست های مدیریتی حضور دارند.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین ۸۸ دهیار زن در این دوره در سطح استان فعال هستند که نسبت به دوره قبل رشد ۶۰ درصدی دارد.

رشیدیان ادامه داد :۲۱۶ نفر از اعضای شوراهای اسلامی را نیز زنان تشکیل می دهند و یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم از این قشر است.

وی با بیان اینکه بانوان ما در استان و کشور جایگاه‌های خوبی در عرصه فعالیت های اجتماعی ،اقتصادی و مدیریتی دارند، بیان کرد : با سیاست ابلاغی رئیس جمهور مبنی بر واگذاری ۳۰ درصد مسئولیت‌ها در این دولت به بانوان به طور قطع شاهد رشد جهشی در این حوزه خواهیم بود و تلاش بر آن است افراد بر اساس نظام شایسته سالاری در مسئولیت‌ها و جایگاه‌ها قرار گیرند.

استاندار خراسان رضوی همچنین با اشاره به در پیش بودن ایام ولادت حضرت فاطمه (س) ابراز امیدواری کرد : از این فرصت برای معرفی بزرگ بانوی اسلام بعنوان الگویی بی نظیر در عرصه‌های مختلف سیاسی ، اجتماعی و غیره برای زنان و دختران این مرز و بوم بهره گیریم.

 وی گفت: در این راستا بیش از یک هزار برنامه مختلف برای هفته گرامیداشت جایگاه زن و مقام مادر در سطح استان برنامه ریزی شده و رسانه‌ها و صدا و سیما در کنار دستگاه‌های مختلف باید در معرفی و تبیین شخصیت حضرت به جامعه از این فرصت مهیا شده بهره ببرند.
رشیدیان همچنین با تبریک روز مهندس با اشاره به وجود ۳۷ هزار مهندس در استان افزود : این ظرفیت مهندسی نقطه قوت و فرصت بسیار ارزشمندی برای توسعه در حوزه‌های مختلف است.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: امید است مهندسان در حوزه‌های مختلف ساخت ، طراحی و به‌کارگیری خطوط تولید و نیز مدیریت بهره برداری و غیره نقش‌آفرینی کنند اما بیش از همه در حوزه رعایت آیین نامه‌ها، موازین ساخت و ساز و مقاوم سازی باید دقت و حساسیت لازم را داشته باشند. 

وی با اشاره به حوادث و زلزله های متعدد طی سال جاری گفت : این شرایط در واقع تاکیدی بر ضرورت مقاوم سازی در ساخت و سازهای شهری و روستایی است.

رشیدیان در ادامه با اشاره به هفته درختکاری که از ۱۵ اسفندماه آغاز می‌شود گفت : نه تنها در یک هفته بلکه در طول سال باید به این امر همت کرده و موضوع توسعه فضای سبز که الزامی بشری و لازمه زندگی شهری کنونی است را مورد توجه قرار دهیم. 

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این راستا فقط شهرها محور عمل نیست چنانکه بیابان زایی امروز معضل جدی ماست و با توجه به بحران آبی استان در عین توجه به موضوع تامین نیاز آبی این توسعه درختکاری و فضای سبز ، باید نسبت به جلوگیری از توسعه بیابان‌ها ، شنزارها و کانون‌های فرسایش بادی اقدام کرد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت نامطلوب بارش‌ها در استان تاکید کرد : بخش‌های مختلف اعم از صنعتی، کشاورزی و شرب باید نسبت به مدیریت بهینه مصرف و بهره وری آب توجه کنند.

رشیدیان در ادامه با اشاره به ایام پایانی سال در عین حال بر آمادگی دستگاه‌ها در صورت بروز برف و سرما و پیش بینی‌ها برای جلوگیری از غافلگیری در این ایام با توجه به حجم زائر و مسافر ورودی به استان تاکید کرد.

وی همچنین گفت :دستگاه ها برای کشیک‌های نوروزی به منظور خدمات‌دهی مناسب به زائران برنامه ‌ریزی نموده و شرایط مناسبی را برای این مسافران فراهم کنند.

وی با بیان اینکه برخی سازمان‌ها اعم از دولتی وخصوصی و غیره در پرداخت‌ها حقوق و مزایا به کارکنان خود مشکل دارند، افزود: مدیران و مسئولان مربوطه پیگیری کنند مباحث مربوط به پرداخت حقوق و عیدی کارکنان را برطرف کنند.

وی افزود: در کنار آن توجه به محرومان و اقشار بی بضاعت از سوی کمیته امداد(ره)، بهزیستی و موسسات خیریه و خیران هم مورد توجه قرار گیرد ضمن آنکه این دستگاه‌ها برنامه ریزی منسجمی را به منظور ساماندهی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای نیازمندان با حفظ کرامت و عزت آنان داشته باشند. 

رشیدیان با بیان اینکه گزارش عملکرد ۶ ماه مالی دستگاه‌های بیانگر ضرورت برقراری انضباط مالی بیشتر است و در این راستا مدیران نیازمند دریافت آموزش‌های لازم و ارتقاء سطح آگاهی خود نسبت به قوانین و مقررات مالی هستند، تاکید کرد: مدیران در هر شرایطی باید در چارچوب قوانین عمل کرده و در مزایده‌ها و مناقصه‌ها دقت و حساسیت لازم را داشته باشند.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی گله مندی‌ها از نحوه هزینه کرد درپروژه ها وجود دارد، بیان کرد: باید پروژه ها با بهترین کیفیت و هزینه محاسبه شده حداقلی اجرا شود.

رشیدیان در ادامه بر ضرورت مناسب‌سازی معابر عمومی و فضای ادارات دولتی و ناوگان حمل و نقل برای معلولان و جانبازان و غیره تاکید و عنوان کرد : مدیران باید نسبت به تدوین برنامه برای مناسب سازی معابر عمومی و دستگاه‌ها اقدام کنند. 

وی همچنین با اشاره به طرح جامع و تفضیلی شهر مشهد و برخی نقدها به این طرح گفت: داشتن یک طرح با برخی اشکالات بهتر از بی برنامگی است.

 وی اظهار کرد: هر طرح و پروژه‌ای اشکالات و ایرادهایی دارد که باید رفع شود که امید است این مهم با همت شهرداری و شورا به انجام برسد.

 وی افزود: در موضوع شهر مشهد که دومین کلانشهر بزرگ کشور است باید همه مدیران بخش های زیربنایی و روبنایی نسبت به مسائل شهر حساس بوده و خود را مسئول بدانند.

وی همچنین با اشاره به مطالبات شهرداری از دستگاه ها و مسائلی که این نهاد عمومی در حوزه نقدینگی و مسائل پولی دارد از مجموعه های دولتی خواست که بخشی از این مطالبات را تامین وپرداخت کنند. 

استاندار تصریح کرد: در عین آنکه شهرداری باید برای منابع مالی و طرح‌های اقتصادی خود برنامه ریزی کنند ما هم هر آنچه بتوانیم در این راستا انجام می دهیم .

وی تاکید کرد: سازمان همیاری‌ها هم ایجاد عدالت توزیعی در ۷۵ شهر استان در راستای ایجاد نوعی هماهنگی و دسترسی عادلانه مردم به خدمات شهری اقدام کنند.

وی اظهار کرد: در این میان با توجه به ناکافی بودن منابع شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای‌، در پی جذب سرمایه‌ها و سرمایه گذاران هستیم و برگزاری جشنواره‌ها و همایشهای مربوطه در این راستاست.

وی در پایان هم با اشاره به تامین اقدام و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در ایام نوروز گفت: هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد و تاکنون بالغ بر ۳۷۰۰ تن انواع میوه در استان ذخیره‌سازی شد که از این میزان دو هزار ۶۰۰ تن پرتقال ویک هزار و ۱۰۰ تن سیب است .

 استاندار خراسان‌رضوی تاکید کرد: سایر اقلام از جمله برنج و شکر هم ذخیره شده و از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها در حال توزیع است و توزیع تخم مرغ هم با نرخ مصوب هر کیلو ۵۸ هزار ریال هم در سطح استان در حال عرضه است تا در وضعیت موجود بروز آنفلوآنزای مرغی‌، بازار را به خوبی مدیریت کنیم .

وی تصریح کرد: مرغ و گوشت هم به میزان کافی ذخیره‌سازی شده و جوجه‌ریزی هم برای تامین گوشت مرغ گرم مورد نیاز ایام عید هم به میزان قابل توجهی صورت گرفته است.

شهردار مشهد هم در این جلسه با اشاره به ابلاغ طرح جامع شهر مشهد بعد از ۱۲ سال در  سال ۹۵ گفت‌: طرح تفضیلی شهر هم در هفت حوزه برنامه‌ریزی شده و تا شهریور‌ماه سال آینده به انجام می‌رسد.

وی خطاب به دستگاه‌های استان گفت: بعد از این تاریخ  تکمیل، طرح تفضیلی قابل بازنگری جدی نبوده واگر دستگاه‌ها نقشه، طرح و برنامه‌ای برای طرح تفضیلی دارند باید سریعتر به نهاد مطالعات مستقر در شهرداری ارائه کنند.

وی با اشاره به در پیش بودن هفته درختکاری گفت: درصورتی که دستگاه‌ها همکاری کنند قول می‌دهیم تا پایان سال آینده هشت میلیون متر مربع درختکاری در حوزه شهر انجام شود.
وی افزود: در بحث ایام نوروز هم ۳۰ هزار پارکینگ برای ارائه خدمات به زائران ومجاوران آماده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا