فرهنگ و هنر

بی‌مهری به سینمای “هنر و تجربه” در مشهد؛ شورای صدور مجوز فیلم فرمالیته نباشد

سینمای هنر و تجربه

کارگردانان مشهدی بر این باور هستند که سینمای هنر و تجربه باید مورد توجه بیشتری از سوی شورای صدور مجوز فیلم قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، رئیس سازمان سینمایی کشور چندی پیش وعده اعطای حق صدور مجوز تولید برای فیلم‌های بلند ویدیویی در خراسان رضوی را داده بود که با اجرایی شدن آن تحول بزرگی در عرصه سینمایی استان اتفاق می‌افتد.

چندی پیش اعلام شد که نخستین مجوز در این راستا در استان خراسان رضوی اعطا شده و به همین دلیل با تعدادی از کارگردانان استان همکلام شدیم تا آثار این طرح را واکاوی کنیم.

تاخیر در صدور مجوزهای فیلم

مجتبی مغنی در رابطه با تشکیل شورای صدور مجوز فیلم اظهار داشت: تشکیل این شورا بسیار خوب است و گرفتن مجوز کمتر زمان می‌برد و فقط مشکل در اطلاع رسانی برگزاری نشست‌های این شورا وجود دارد که اداره ارشاد اطلاع رسانی ضعیف دارد.

کارگردان مشهدی با اشاره به ظرفیت‌های مشهد در حوزه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: مشهد دارای اصحاب فرهنگ و هنر و افراد فعال زیادی است که در حوزه‌های مختلف فرهنگی فعالیت دارند اما به دلیل تاخیر در مجوزهای صدور فیلم تاکنون فعالیت مناسبی نداشته و امیدواریم در آینده نزدیک فعالیت‌ها بیشتر شود.

وی افزود: امیدواریم این شورا راه را برای کارگردانان هموار کند اما نه به این معنی که به هر فیلمی مجوز داده شود، همچنین باید اقدامات و پشتیبانی‌ها از کارگردانان بیشتر شود تا کارگردانان  مشهدی کمتر به تهران بروند.

مغانی با بیان اینکه شرکت‌های فعال هنری در مشهد زیاد است، خاطرنشان کرد: فیلم‌های هنر پژوهی در تهران بیشتر ساخته می‌شود در حالی که ارشاد موظف است فعالیت فیلم‌های هنر و تجربه و یا فیلم‌های اول را حمایت کند اما از نظر بودجه مشکلاتی وجود دارد.

کارگردان مشهدی ادامه داد: باید از خیل جوانان مشهدی که دانش مناسب دارند در حوزه فرهنگ و هنر استفاده شود زیرا تمام ابزار آلات و تکنولوژی‌های به روز در مشهد وجود دارد و اگر اعضای شورا به فکر باشند می‌توانیم فیلم‌های هنر و تجربه را در مشهد بسازیم.

وی با اشاره به اینکه امکانات ساخت فیلم به صورت مناسب در مشهد وجود دارد، گفت: در گذشته مشکلات زیادی برای مجوزها داشتیم و امیدواریم با تشکیل شورا کسانی که دارای تجربه هستند فعالیت بیشتری داشته باشند، گاهی در حوزه‌های مختلف سینما فیلم‌ها با بودجه میلیاردی کلید می‌خورد اما مجوز صادر نمی‌شود چون ضعف در فیلم نامه و کارگردانی دارند.

تعطیلی دفاتر سینمایی

جواد علیزاده، دیگر کارگردان مشهدی نیز تصریح کرد: در گذشته برای تولید فیلم به تهران می‌رفتیم و علاوه بر هزینه‌ها مشکلات بسیاری داشتیم و هنرمندان مشهدی را نمی‌شناختند به همین دلیل تشکیل شورا اتفاق بسیار خوبی برای فیلمسازان است.

کارگردان مشهدی در رابطه با وضعیت تعامل سینما گران عنوان کرد: تعامل سینماگران در مشهد بسیار مناسب است اما یک کانون و مکان ندارند و امیدواریم با همکاری اداره ارشاد تشکلی مانند خانه سینما تهران برای تعاملات بیشتر قشر سینمایی ایجاد شود.

وی در رابطه با متولی سینمایی شهر مشهد گفت: صدا و سیما و حوزه هنری در تولید محتوا و اداره ارشاد نیز در زمینه نظارت و صدور مجوز ها فعالیت دارند.

علیزاده تصریح کرد: چون بودجه نیست دفاتر سینمایی تعطیل شده‌اند، قبلاً شهرداری، آستان قدس و دیگر نهادها کارهایی سفارش می‌دادند اما در حال حاضر تولید فیلم وجود ندارد، همچنین مالیات‌ها بسیار زیاد شده است، در گذشته بخشودگی وجود داشت و فعالیت دفاتر سینمایی بیشتر بود.

بلاتکلیفی دفاتر سینمایی

اشکان ضیایی، کارگردان و هنرمند مشهدی نیز خاطرنشان کرد: تشکیل شورا بسیار مناسب است زیرا شهر مشهد بعد از تهران تنها شهر که مجوز صدور فیلم می‌دهد البته در جریان دقیق افراد حاضر در شورا نیستم اما اکثر افراد از تهران هستند.

وی در رابطه با تعطیلی دفاتر سینمایی، خاطر نشان کرد: ناهماهنگی بین اداره ارشاد و دارایی باعث بلاتکلیفی دفاتر سینمایی شده و راهکار آن این است که درآمد دفاتر را در نظر بگیرند و سپس مالیات شفاف بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا