ایران

تأکید عارف و لاریجانی بر پرهیز از تفرقه

 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,رئیس مجلس

صدا و نور شاترهای دوربین عکاسان حتی برای یک لحظه محمدرضا عارف و علی لاریجانی را – که دوشادوش هم در یک ضیافت شرکت کرده بودند- رها نمی‌کرد؛ ضیافتی که از سوی حزب «اعتدال و توسعه» نزدیک‌ترین تشکل به دولت ترتیب داده شده و سه ضلع «ائتلاف امید» را زیر یک سقف و دور یک سفره جمع کرده بود.

 لاریجانی و عارف دو گزینه اصلی برای ریاست مجلس دهم و به تعبیر رسانه‌ها «دو پادشاه یک اقلیم» کنار هم روی صندلی‌های آبی سالن آمفی تئاتر اجلاس سران، نشسته بودند و مقابل آنها نیم حلقه‌ای از عکاسان، فیلمبرداران و خبرنگارانی تشکیل شده بود که می‌کوشیدند علاوه بر خوش و بش و سلام و علیک، کوچک‌ترین ایما و اشاره بین «نامزدها» را نیز ثبت و ضبط کنند.

همین تزاحم و تکثر بود که لاریجانی را واداشت در ابتدای سخنان خود در این نشست به خنده بگوید: «نامزد بازی دست از سر ما بر نمی‌دارد.» کنایه‌ای که مباحث داغ این روزهای محافل سیاسی و رسانه‌ای یعنی انتخاب سکاندار پارلمان را یادآوری می‌کرد. عکاسان البته بسیار تمایل داشتند، محمد باقر نوبخت دبیر حزب «اعتدال و توسعه» و میزبان مراسم نیز کنار میهمانان عالی رتبه‌اش بنشیند تا تصاویر نمادین دیگری را شکار کنند، اما سخنگوی دولت -که مدیریت جلسه را نیز به عهده داشت-به ناچار روی سن نشسته بود. بعد از تعارفات معمول، علی لاریجانی و محمدرضا عارف پشت تریبون قرار گرفتند و همسو و همصدا بر ضرورت همکاری و همدلی مجلس شورای اسلامی با دولت همچنین ضرورت حفظ یگانگی و اتحاد حامیان قوه مجریه سخن گفتند.

عارف: به رقابت سالم اصالت دهیم
از حزب «اعتدال و توسعه» به عنوان حلقه رابط میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه رو یاد می‌کنند. این تشکل در جریان انتخابات مجلس دهم، یکی از پایه‌های «ائتلاف امید» بود. گرچه هیچ گاه در قالب تشکیلات شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان قرار نگرفت، اما در نشست‌های این شورا فعالانه شرکت کرد. به گفته اعضای این حزب، حضور شماری از چهره‌های اصولگرا در فهرست «امید» حاصل رایزنی و درخواست «اعتدال و توسعه» بوده است. اگر چه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با رأی قطعی خود خواستار ریاست مجلس محمدرضا عارف هستند، اما شماری از اعضای حزب «اعتدال و توسعه» علی لاریجانی را انتخابی منطقی برای سال ابتدایی مجلس دهم می‌دانند. البته این حزب تا سه‌شنبه شب در این باره رسماً موضع‌گیری نکرده بود و حال انتخاب را به رقابتی سالم میان کاندیداهای ریاست مجلس موکول کرده و تنها تأکید دارد این رقابت به نقطه آغاز اختلاف بین دو بازوی حمایتی دولت تبدیل نشود.

عارف در فحوای سخنانش با یادآوری انبوه مشکلات موروثی که بر دوش دولت سنگینی می‌کند، تأکید کرد: «مجلس دهم در شرایطی روی کار آمده که دولت به تنهایی نمی‌تواند از حل مشکلات برآید و نیازمند یک عزم ملی و همکاری صمیمانه است؛ مجلس باید خود را مسئول و شریک دولت بداند و همراهی را انجام دهد و دولت نیز باید مجلس را یاور خود بداند.»

 وی با اشاره به توفیقات دولت از جمله مهار تورم، برجام و تعامل سازنده با دنیا، حل مشکلات اقتصادی را یکی از اولویت‌های اصلی مجلس آتی دانست و گفت: برای اینکه مجلس بتواند در رأس امور قرار بگیرد نیاز به یک همبستگی داخلی در مجلس وجود دارد و باید یک تفاهم جدی در داخل مجلس انجام پذیرد. رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه به حضور دو جریان اصلی سیاسی در پارلمان دهم اشاره کرد و گفت: باید به رقابت سالم که نتیجه آن رفاقت است، اصالت دهیم.

وی افزود: رقابت را برای تلاش می‌پذیریم، اما فردای رقابت باید برادری حاکم شود؛ این درسی است که از دو انتخابات قبل گرفتیم. سخنانی متضمن این پیام تلویحی که منتخب اول تهران، بهترین راه انتخاب رئیس مجلس را «رقابتی سالم» و به‌دور از حرف و حدیث و تفسیر می‌داند و نتیجه را هر چه که باشد می‌پذیرد.

لاریجانی: تفرقه به مصلحت کشور نیست
علی لاریجانی، رئیس مجلس فعلی و کاندیدای ریاست پارلمان دهم نیز در موضع‌گیری مشابه گفت این هنر نیست که افراد پشت دسته‌بندی‌های کوچک سیاسی قرار گیرند همان‌طور که پیامبر(ص) فرموده‌اند نیز باید از دسته‌بندی‌ها پرهیز کرد چرا که تفرقه به مصلحت کشور نیست و اگر مردم و نخبگان با هم یک وفاق واقعی داشته باشند وضعیت بهتری در آینده کشور به وجود خواهد آمد. وی با بیان اینکه «اگر بخواهیم وفاق داشته باشیم باید وحدت را رعایت کنیم»، وجود در یک جامعه را نیازمند سه محور «داشتن رهبری»، رعایت«اخلاق» و «موضوعات مطروحه در حکمرانی موفق» دانست و تأکید کرد: اگر می‌خواهیم همگرایی حاصل شود، باید مجلس و دولت همکاری کنند.

من در دو دولت دهم و یازدهم معتقد به مجلس مستقل بودم، اما نباید شاخ و شانه بکشیم. تصمیم خودتان را بگیرید ولی هیچ اشکالی ندارد که با نمایندگان مجلس هم مشورت کنید بخصوص که اگر این اقدام انجام شود نمایندگان مجلس نیز در طرح‌ها و لوایح با دولت مشورت خواهند کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت فعلی را نسبت به دولت قبلی در قانونگرایی و همگرایی موفق‌تر می‌بیند، اظهار کرد: دولت همگرایی و همکاری خیلی خوبی با مجلس داشته است و در عمل به قوانین نیز عملکرد خوبی داشته که در این زمینه آقای نوبخت سخنگوی دولت نیز تأثیرگذار بوده‌اند.

نوبخت: دولت قصد دخالت در کار مجلس را ندارد
بعد از اظهارات منتخبان ارشد مجلس دهم، نوبت رئیس و اعضای ارشد حزب «اعتدال و توسعه» بود که به رسم میهمانداری سخنرانی خود را به دقایق پایانی نشست موکول کرده بودند.

محمد باقر نوبخت دبیر این تشکل و سخنگوی دولت با اشاره به نتایج انتخابات مجلس دهم اظهار کرد: خوشبختانه در انتخابات مجلس دهم هم جریان اصلاح‌طلبی، هم اصولگرایی و هم اعتدالیون به مجلس راه پیدا کردند و ائتلاف «امید» مورد عنایت جامعه قرار گرفت و مجلس نیز می‌تواند در چارچوب ائتلافی که پیش از مجلس شکل گرفته بود حرکت کند. وی با تأکید بر اینکه «دولت قصد دخالت در امور مربوط به مجلس را ندارد»، اظهار کرد: واقعاً برای دولت به معنی دولت، انگیزه‌ای که وارد جریانات مجلس شود وجود ندارد؛ مجلس فرهنگ سازمانی خودش را دارد. کسانی که ذات و هویت تقنینی را دارند می‌دانند که اگر از بیرون کسانی تلاش کنند مجلس را آن‌سان که خود می‌خواهند، شکل دهند یک نوع تلاش غیر موفق است. به همین جهت دولت به هیچ وجه قصد چنین دخالتی را ندارد. واقعاً به این تفکیک و استقلال قوا بویژه درباره قوه مقننه اذعان دارد و عامل است. از این جهت دولت علاقه‌مند است در همین چارچوبی که شکل گرفته، به صورت دموکراتیک، رقابت‌ها انجام شود. هر چه نتیجه بود همه باید به آن احترام بگذاریم ضمن اینکه از انشقاق و تفرق به دور خواهیم بود در همین چارچوب فراکسیون امید می‌تواند موسع‌تر و کامل‌تر شود.

عضو مؤسس حزب «اعتدال و توسعه» با بیان اینکه «نمایندگان بخوبی می‌توانند مسائل مربوط به مجلس را رفع کنند» اظهار کرد: ما معتقدیم که افراد کارشناسی در مجلس حضور دارند که می‌توانند موضوع انتخاب هیأت رئیسه را حل کرده و مجلس را اداره کنند و ضرورتی ندارد چه از درون دولت و چه از درون حزب «اعتدال و توسعه» دخالتی در این زمینه صورت گیرد.

واعظی: مجلس دهم مجلسی بدون حضور افراطیون است
برای حل مشکلات کشور نیازمند مساعدت معتدلان هر سه جناح‎اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل هستیم. اگر نمایندگان مجلس دهم درباره موضوعاتی چون اعضای هیأت رئیسه اختلاف نظر داشته باشند، این اختلافات به همین جا محدود نشده و موضوع اعضای هیأت رئیسه تنها نقطه شروع آن خواهد بود.
 
در ادامه جلسه محمود واعظی از اعضای مرکزی حزب اعتدال و توسعه هدف از تشکیل جلسه را «وحدت آفرینی» عنوان و تأکید کرد: البته با یک جلسه، وحدت به وجود نمی‌آید. اما تلاش ما این است که در این مسیر قدم برداریم. وی رویکرد حزب «اعتدال و توسعه» در انتخابات اخیر را یادآور شد و گفت: ما برای انتخابات مجلس به این جمع‌بندی رسیدیم که بهتر است با هر دو جناح سیاسی سنتی کشور وارد مذاکره شویم؛چرا که هم در میان اصلاح‌طلبان و هم در بین اصولگرایان افراد و گروه‌های معتدل وجود دارند که می‌توان آنها را دور یک میز جمع کرد. تجربه هیأت دولت یازدهم هم همین امر را نشان می‌دهد.

وی نتیجه این رویکرد را «تشکیل مجلسی بدون حضور افراطیون» دانست و تصریح کرد: نتیجه مذاکرات ما با معتدلان اصلاح‌طلب و اصولگرا در جریان انتخابات مجلس دهم، منجر به تشکیل مجلسی شد که اعضای آن تندرو و افراطی نبوده و مجموعه‌ای از معتدلین و میانه‎روهای اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل را تشکیل می‌دهند. این اتفاق بزرگی است که باید از آن صیانت کرد. عضو مؤسس حزب «اعتدال و توسعه»ادامه داد: تجربه گذشته نشان داده است که اگر در مجلس اختلاف و تنش وجود داشته باشد در جامعه نیز شاهد اختلاف و تنش خواهیم بود و در عین حال اگر فضای مجلس مبتنی بر همدلی و همراهی باشد در جامعه نیز تأثیر این همدلی را خواهیم دید.

وی ضمن بیان اینکه تعامل و همفکری کلید حل مشکلات است، خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات کشور نیازمند مساعدت معتدلان هر سه جناح‎اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل هستیم. اگر نمایندگان مجلس دهم درباره موضوعاتی چون اعضای هیأت رئیسه اختلاف نظر داشته باشند، این اختلافات به همین جا محدود نشده و موضوع اعضای هیأت رئیسه تنها نقطه شروع آن خواهد بود.

بانک: درانتخابات مردم نشان دادند خواهان کار حزبی هستند
مرتضی بانک دبیر اجرایی حزب «اعتدال و توسعه» نیز در سخنانی کوتاه گفت: این دوره از انتخابات پیام ویژه‌ای داشت و مردم نشان دادند که خواهان کار حزبی و تیمی هستند، در هر دو جناح شاهد بودیم که اشتیاق برای این مهم بسیار بود. وی افزود: دموکراسی و آزادی در یک جامعه با حضور احزاب و بسیج کردن مردم صورت‌پذیر است.  بانک با اشاره به پیروزی فهرست امید در تهران گفت: ائتلاف امید نمونه بارز است که باید در این جهت گام برداشت. دبیر اجرایی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه در طول 16 سال فعالیت خودش به دنبال حرکت اعتدالی بوده است، اظهار داشت: امیدواریم این حرکت همچنان ادامه پیدا کند. مردم همیشه از گفتمان اعتدال استقبال کرده‌اند و فرهیختگان ما هم پیرو این خط بوده‌اند. امروز جامعه به هماهنگی، یکپارچگی و امنیت خاطر نیاز دارند که بسیار ارزشمند است و وحدت و همدلی بهترین مسیر برای تحقق اهداف است.

 منبع: ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا