فرهنگ و هنر

تئاتر “راز درخت مقدس” در مشهد روی صحنه می‌رود

حمید کیانیان

کارگردان تئاتر مشهد گفت: تئاتر راز درخت مقدس در مشهد مقدس و در سالن هلال احمر روی صحنه می‌رود.

حمید کیانیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: موضوع تئاتر «راز درخت مقدس» در واقع نفس اماره و شیطان است و اینکه چگونه شیطان در وجود انسان نفوذ می‌کند. به خاطر دارم که سال‌ها پیش استادی داشتم که به خوبی تأکید می‌کرد برای خداشناسی ابتدا باید بتوانیم شیطان را به خوبی بشناسیم.

کیانیان افزود: با توجه به اینکه تئاتر درمانی باید به‌نوعی بار تربیتی داشته باشد به‌نظرم رسید که راز درخت مقدس می‌تواند با بررسی نفس عماره و آثار مخرب آن در زندگی به نوعی برای معلولان بار تربیتی هم داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت مطالعه برای پرداختن به موضوع تئاتر راز درخت مقدس، عنوان کرد: در حین تمرین‌های این نمایش به نظرم رسید آثار سازنده این کار به مرور نمایان شد و می‌دیدم که هنرمندان و بچه‌های گروه باران به نماز اول وقت روی آوردند و این دستاورد خوبی برای گروه بچه‌های باران بود.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: به نظرم وقتی یک معلول با مسئله نمی‌توانم مواجه می‌شود این تحریکی است که از سوی شیطان رخ داده و باید در برابر آن ایستادگی کنیم.

کیانیان با اشاره به دشواری‌های اجرای تئاتر برای معلولین گفت: در تئاتر راز درخت مقدس هیچ جور مراعاتی نشده است که اگر بازیگر معلول است متناسب با وضعیت آن کار پیش برود و تنها در یکی از صحنه‌ها بازیگران ما با وجود تمام سختی‌ها بر روی صحنه چادر برپا می‌کنند.

وی تصریح کرد: محدودیت‌های حسی و حرکتی سبب می‌شود تا در اجرا دقت بیشتری داشته باشیم و با این حال به نظرم در گروه باران این محدودیت‌ها ما را به سمت خلاقیت متمایل کرده است.

کیانیان با بیان اینکه تمرین‌های این تئاتر از شهریور ماه سال گذشته آغاز شده است، عنوان کرد: خوشبختانه بر اثر تلاش و استمرار در تمرین‌ها بچه‌های گروه باران توانستند پس از چهار ماه برای نخستین اجرا آماده شوند.

وی از اجرای تئاتر راز درخت مقدس در مشهد مقدس و در سالن هلال‌احمر خبر داد و تأکید کرد: این نمایش از دهم تا سیزدهم اردیبهشت ماه امسال و در هر روز چهار نوبت در صبح و عصر اجرا می‌شود و این حجم کار نشان از قابلیت‌های بچه‌های باران دارد.

وی افزود: حمایت مردم در تماشای نمایش بچه‌های باران قوت قلبی برای آنان است و از مردم مشهد می‌خواهیم تا با تماشای این تئاتر که با وجود محدودیت‌های حسی و حرکتی بسیار اجرا می‌شود و در عین حال خلاقانه و جذاب طراحی شده گامی در جهت حمایت از تئاتر بردارند.

کیانیان خاطرنشان کرد: در راز درخت مقدس مریم شمس، مریم سلیمانخواه، ملیحه همایونی، شهاب مهدیزاده، مرتضی جوانشیر، ریحانه دشتکی، زهرا باباجانی، اهره زرین لعل، شیما اسکافی و طیبه صداقت به نقش آفرینی می‌پردازند و  ترانه سرایی و آهنگ سازی آن نیز به عهده قاسم رفیعا و مهدی کیان منش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا