مشهد

تابلو و سردر نمی‌تواند تنها نماد هویت‌بخش دانشگاه باشد

رییس دانشکده معماری، شهرسازی و هنر اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نصب تابلوی سردر دانشگاه به خودی خود باعث هویت بخشی به آن نمی‌شود، بلکه شاخص‌های دیگری ازجمله فضای ورودی دانشگاه نیز می‌تواند برای آن هویت‌ساز باشد.
 دکتر حامد کامل نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص نقش تابلو و سردر دانشگاه در هویت بخشی به آن در شهر، اظهار کرد: لبه‌های ورودی و فضای عمومی درب‌های چهارگانه‌ی دانشگاه هویت‌بخشی دارد، اما تابلو و سردر دانشگاه نمی‌تواند تنها نماد هویت‌ آن باشد، بلکه به عنوان نشانه‌ای برای جهت‌یابی شهروندان مانند یک ساختمانی قرمز در خیابان عمل می‌کند.
وی ادامه داد: در سایر کشورهای اسلامی و غیراسلامی، دانشگاه جزئی از شهر است و منفک آن نیست؛ در کشور ما سردر دانشگاه نیز فضایی متداول جهت ایمن‌سازی است که به وسیله بناهای ورودی آن را از شهر جدا می سازد.   
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید براینکه کالبد دانشگاه هویت نیست، عنوان کرد: در کتابی که با عنوان «معماری دانشگاه» تدوین کرده‌ایم، تشریح شده که معماری دانشگاه از نظر ورودی ، زیستمحیطی‌، سازمانی، جهت‌یابی و نظام‌های مختلف باید دارای چه ویژگی‌های باشد.
 
کامل نیا خاطرنشان کرد: در طرح جامع تدوین و تصویب شده است که چهار ورودی دانشگاه فردوسی مشهد براساس نظام‌ها تغییر ‌یابد و برای هر کدام از ورودی‌های چهارگانه دانشگاه در محورهای کلانتری، باهنر، پیروزی و وکیل‌آباد نیز تعریف مشخصی شده است؛ ورودی بلوار کلانتری که بیشتر در معرض عبور زائران است، نقش نشانه‌‌ای بیشتری نسبت به ورودی باهنر که در مرکز شهر ایفا می کند.
وی با اشاره به اینکه مرزهای دانشگاه باید به روی مردم باز باشد، تصریح کرد: مرزهای دانشگاه باید به روی مردم باز باشد و اجتماع‌ پذیر باشد.  ما در طرح جامع، امید داریم که لبه‌ها و مرزهای دانشگاه را  برداشته و آن را اجتماع‌ پذیر کنیم.
رییس دانشکده معماری، شهرسازی و هنر اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در کشورهای اسلامی وغیر اسلامی امروزه اقدام به برداشتن مرزهای دانشگاه و شهر می‌شود. وجود دیوار بین دانشگاه و شهر با اصول و مبانی و فرهنگ یادگیری دانشگاهی منافات دارد و دانشگاه‌ها باید با شهر نیز ارتباط موثر داشته باشند، زیرا دانشگاه قلب اجتماعی و مرکز شهر است و امروزه نقش مرکزیت اجتماعی دارد. سال‌های گذشته در پارک ملت مشهد نیز نرده‌هایی وجود داشت که پارک را از شهر جدا می‌ساخت، اما اکنون با بافت شهر در هم آمیخته شده است؛  دانشگاه نیز باید اینگونه باشد.  
 
کامل نیا با بیان اینکه برای تشکیل دانشگاه ۱۰ الگوی ساخت داریم که ساختار و استخوان‌بندی دانشگاه را تشکیل می دهد، اظهار کرد: مولفه‌های تاثیرگذار برای ساخت معماری دانشگاه بسیار زیاد است. در معماری دانشگاه‌های کشورهای اسلامی نمازخانه و کتابخانه در قلب یا در مرکز دانشگاه است که این الگو در طرح جامع دانشگاه فردوسی به آن توجه شده و نمازخانه و مسجد در مرکزیت دانشگاه قرار دارد.
وی، دانشگاه را به عنوان یک نشانه برای شهر دانست و تاکید کرد: دانشگاه مجموعه‌ی واحدی است و اعضای دانشگاه باید متعهد باشند. مجموعه دانشگاه روح واحدی دارد و باید مکان جمعی باشد؛ دانشگاه مرکز اجتماعی است و پیش از اینکه محیط آموزشی و پژوهشی باشد نیز اتفاقات اجتماعی بسیاری در آن شکل می‌گیرد وارتباط مستقیم با جامعه صورت می‌پذیرد. 
رییس دانشکده معماری، شهرسازی و هنر اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به شعاردانشگاه سبز، افزود: جدا از تکنولوژی و فناوری که دانشگاه دارد، بلکه از نظر نقش و جایگاه اجتماعی، دانشگاه باید طرح‌هایی مانند دانشگاه سبز را اجرا کنند. دانشگاه باید اجتماع پذیر باشد و بتواند تنوع نیازهای جامعه را در این فضا برای شهروندان ایجاد کند.
کامل نیا افزود: در دانشگاه باید فضای اقامت بسازند ، نه تنها خوابگاه تا حتی مردم شهر در روزهای تعطیل به دانشگاه بیایند و محیط در اختیار عموم باشد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا