مشهد

“تارتازین” ۷۸درصد زعفران مشهد را تقلبی کرد/ بیشتر زعفران‌های توزیعی اطراف حرم مشکل‌دار است

 

زعفران

مدیرکل تعزیرات خراسان‌رضوی گفت: با توجه به تحقیقات انجام‌شده روی ۷۰۰۰ نمونه زعفران توزیع‌شده در مشهد این نتیجه حاصل شد که ۷۸درصد محصولاتی که توزیع می‌شود به رنگ مصنوعی “تارتازین” آلوده هستند.

حمیدرضا کریم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: رنگ مصنوعی “تارتازین” ماده‌ای است که در درازمدت سبب ابتلای افراد مصرف‌کننده به سرطان شده و برای سلامتی بسیار مضر است.

وی با تأکید بر اینکه از این به‌بعد فروش “زعفران فله” در واحدهای آجیل و خشکبار و سایر فروشگاه‌های متفرقه تخلف محسوب شده و افراد باید مراتب را به مراجع مربوطه گزارش دهند، تصریح کرد: اتحادیه زعفران‌فروشان 400 عضو مجاز دارد که 70 نفر از آنها دارای کارخانه بسته‌بندی بوده و برند آنها اعتبار مناسبی دارد و افراد می‌توانند از این فروشگاه‌ها خرید خود را انجام دهند.

مدیرکل تعزیرات خراسان‌رضوی با بیان اینکه بهتر است زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خرید “زعفران فله” خودداری و نیاز خود را از محصولات برندهای صاحب‌نام و شناخته شده که مجوزات لازم را اخذ کرده‌اند تأمین کنند، خاطرنشان کرد: مشاهده شده در بعضی از موارد بسته‌بندی‌ها نیز جعلی بوده و واحدی که کارت و آدرس داخل آنها گذاشته شده؛ وجود خارجی ندارد.

کریم تصریح کرد: علاوه بر این اصناف مجازی که اقدام به فروش زعفران فله می‌کنند نیز باید مجوز رنگ را از استاندارد گرفته و اطمینان لازم از محصولات خریداری شده را حاصل کنند.

وی با اشاره به اینکهبیشتر زعفران‌های توزیعی در اطراف حرم مطهر رضوی دارای مشکلات مربوط به کیفیت و سلامت هستند، تأکید کرد: متأسفانه برخی از کسبه از بی‌اطلاعی زوار استفاده کرده و با اعمال تقلب با قیمت پایین‌تر این محصول را می‌فروشند و عده زیادی از زائران و مجاوران نیز آنها را خریداری می‌کنند.

مدیرکل تعزیرات خراسان‌رضوی ادامه داد: همچنین برخی از توزیع‌کنندگان بی‌نام و نشان ممکن است فروشندگان زعفران را فریب داده و به‌صورت دوره‌گردی و گذری زعفران‌هایی را به آنها بفروشند که به‌لحاظ سلامت دچار مشکل هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =

دکمه بازگشت به بالا