ایران

تبادل نظر دولت و بخش خصوصی درباره سیب زمینی

index

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اعلام «عدم پرداخت یارانه صادراتی سیب‌زمینی» به مدت دو سال، گفت: این امر باعث شده که بخش صادرات سیب‌زمینی نتواند به درستی عمل کند، اما ما نیز به حرکت دولت برای دفن سیب‌زمینی‌های خرید تضمینی شده معترضیم.

به گزارش تسنیم، عباس رجایی بعد از نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند که یکی ازمهمترین بخش‌هایی که باید این مهم در آن اجرا شود بخش کشاورزی است. به همین منظور واردات محصولات کشاورزی به کشور از جمله برنج باید هدایت شده وارد کشور شود.

وی در واکنش به آزاد شدن واردات برنج افزود: نظام تعرفه‌ای که دولت برای واردات برنج دیده است به نفع اقتصاد کشور است، زیرا باید از واردات بی‌رویه این محصول به کشور جلوگیری به عمل آیند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تسنیم ادامه داد: سرانه مصرف برنج در کشور ما متعادل نیست و بیشتر از استانداردهای جهانی ایرانی‌ها برنج مصرف می‌کنند که در این زمینه نیز باید اصلاحات ساختاری به وجود آید.

رجایی تصریح کرد: در مجموع واردات محصولات کشاورزی از جمله برنج باید مدیریت شود که این امر به نفع اقتصاد کشور نیز است.

نماینده مردم کمیجان در مجلس در خصوص دفن سیب‌زمینی‌های خرید تضمینی شده توسط دولت اظهار کرد: بنده معتقدم که دولت در این زمینه کج سلیقگی کرده است و ما نیز به عنوان مجلس به این حرکت اعتراض داریم زیرا حداقل کاری که می‌شد در این ارتباط انجام داد مصرف سیب‌زمینی به عنوان خوراک دام بود.

رجایی افزود: سیب‌زمینی‌های بهاره ماندگاری کمتری داشته و فسادپذیرند به همین منظور بخش عمده‌ای از این سیب‌زمینی‌ها فاسد شده‌اند و 10 درصد از بخش قابل مصرف این محصول به کمیته‌ امداد رفته است.

* دو سال است که یارانه صادرات سیب‌زمینی پرداخت نشده است

وی افزود: اقداماتی که در خصوص دفن سیب‌زمینی خرید تضمینی انجام شده است به منظور تنظیم بازار محصول یاد شده بوده است زیرا با بازتوزیع این سیب‌زمینی‌ها در بازار عملا قیمت خرید این محصول از کشاورزان کاهش می‌یافت که این امر در نوع خود یک پارادوکس ایجاد کرده است.

این مقام مسئول در ادامه خطاب به وزیر اقتصاد گفت: دولت یارانه‌ای برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی تعریف کرده است اما با وجود گذشت دو سال از این امر هنوز یارانه‌ای به صادرات این محصول داده نشده است و بخش صادرات سیب‌زمینی نیز نتوانسته به درستی عمل کند.

در ادامه این مراسم علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا دولت در پرداخت تسهیلات به بخش‌های صنعت و کشاورزی یکسان عمل نمی‌کند، گفت: در سال‌های گذشته و در زمان تحریم تولیدات بخش کشاورزی با مشکلات عدیده‌ای روبرو نبوده است به طوری که علاوه بر رشد تولید شاهد افزایش صادرات نیز بوده‌ایم.

وی افزود: بخش کشاورزی در فروش محصولات خود نیز مانند صنعت با مشکل رکود مواجه نبوده است و در شرایطی که در سایر بخش‌ها تقاضا وجود نداشته است محصولات کشاورزی مورد توجه مصرف کنندگان قرار داشته است.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه دولت برای تامین نهاده‌های بخش کشاورزی نیز برنامه‌های مشخصی داشته و دارد، گفت: در این زمینه با وزیر جهاد کشاورزی جلساتی برگزار شد تا نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی از جمله تراکتور، کمباین و… مورد حمایت قرار گرفته و تسهیلات پرداخت شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: بانک مرکزی نیز در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده تا تراکتور و کمباین مورد نظر کشاورزان تعیین شود کمااینکه در وام 25 میلیونی خودرو نیز شاهد اعطای تسهیلات خرید به تراکتور بودیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − 1 =

دکمه بازگشت به بالا