مشهد

تجاری‌سازی طرح و ایده‌های فناورانه در دانشگاه آزاد مشهد/مخترعان جوان حمایت می‌شوند

تجاری سازی طرح‌ها و ایده‌های فناورانه و دانش بنیان از جمله راهکارهایی است که می‌تواند نقش بارزی در تولید علم داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، تحولات کسب و کار و ضرورت شکل‌گیری مراکز علم و فناوری با رویکرد دانشگاه‌های کارآفرین سبب ماموریت دولت‌ها و همچنین مراکز علمی  مهندسی شد و ایجاد و توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در اولویت برنامه ریزی توسعه علوم و فناوری‌ها قرار گرفت.

 

توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از یک طرف می‌تواند در مسیر توسعه و بالندگی دانشگاه‌ها و نزدیکی آن‌ها به جامعه و از طرف دیگر عینیت بخشیدن مصادیق دانشگاه امروزی یعنی دانشگاه کارآفرین باشد.

امروزه مراکز رشد نقش بسیار مھمی در پیشرفت و توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایفا می‌کنند.

جاوید نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از مشهدمقدس؛ با بیان اینکه مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سال ۹۲ موفق به اخذ مجوز شد و فعالیت خود را آغاز نمود، هدف از راه‌اندازی این مرکز را حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه اساتید و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و افزود: از این طریق درصددیم تا با ارائه تسهیلات و حمایت‌های لازم به تکمیل چرخه ایده تا ثروت کمک نماییم.

وی افزود: این مرکز از ابتدای تاسیس تاکنون از حدود ۷۰ طرح و ایده فناورانه در قالب هسته‌ها و واحد‌های فناور حمایت نموده و در حال حاضر ۲۲ هسته و واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد حضور دارند که تاکنون ۵ شرکت موفق به اخذ مجوز دانش بنیانی از معاونت علمی ریاست جمهوری شده‌اند و در حال حاضر نیز در حدود ۷ شرکت نیز در مراحل ارزیابی دانش بنیانی هستند.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اشاره داشت: مشتریان شرکت‌های فناور این مرکز متنوع بوده و شامل سازمان‌ها و مراکز دولتی و همچنین بخش خصوصی می‌شود و باتوجه به زمینه تخصصی مرکز رشد که فعالیت در حوزه تجهیزات و فناوری‌های سلامت است لذا مشتریان شرکت‌های حاضر نیز بیشتر مراکز و مصرف کنندگان فعال در حوزه سلامت هستند البته سایر بخش‌های جامعه و صنایع و همچنین بخش‌های اقتصادی نیز جزو مشتریان آن‌ها هستند.

وی درباره تعداد طرح‌ها و ایده‌های پذیرفته شده در مرکز رشد دانشگاه خاطرنشان کرد: از بدو تاسیس تاکنون نزدیک به ۲۳۰ طرح و ایده برای ورود به مرکز رشد دانشگاه تقاضا داشته‌اند که با توجه به شرایط پذیرش در مراکز رشد باید طرح‌ها و ایده‌ها فناورانه و دارای نوآوری در ایران باشند و در بازار نیز تقاضای مناسب برایشان وجود داشته باشد لذا تاکنون ۷۰ طرح و ایده شرایط پذیرش را داشته و حمایت‌های لازم از آن‌ها انجام شده است.

نوبخت ۷۰ درصد طرح‌های پذیرفته شده را در حوزه تجهیزات و فناوری‌های سلامت عنوان کرد.

وی اظهار داشت: عمده‌ترین چالش مراکز رشد، جایگاه آن‌ها در چرخه تبدیل علم تا عمل بوده و پذیرش آن‌ها بعنوان تسهیلگر و حمایت کننده در کلیه سطوح مدیریتی و مراکز تاثیر گذار می‌باشد.

رئیس منطقه ۳ مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی به مشکل دیگر مرکز رشد دانشگاه اشاره داشت و گفت: مشکل دیگر تفاوت قایل شدن مراکز حمایتی اجرایی بین مراکز رشد دانشگاهی با مراکز رشد مستقر در پارک‌ها می‌باشد بطوریکه واحد‌ها و هسته‌های فناور مستقر در مراکز رشد دانشگاهی از برخی معافیت‌های مربوط به مراکز رشد پارک‌های علم و فناوری برخوردار نیستند.

بحث بعدی طبق اصل ۴۴ قانون اساسی موضوع کشور حمایت از بخش خصوصی برای کمک به رشد و توسعه علمی و اقتصادی کشور است در حالی که مراکز رشد دانشگاه آزاد از این حمایت‌ها یا برخوردار نیستند یا در حدود بسیار محدود و بصورت بخشی و مقطعی برخوردارند. شاید راه حل اصلی در ایجاد شبکه‌ای از مراکز رشد در کشور برای ارایه مطالبات و مسایل خود بصورت صنفی باشد البته در استان خراسان قرار بود بصورت پایلوت اجرا شود که متاسفانه بدلیل اینکه باید بصورت یک ثمن خصوصی ثبت می‌شد و بیشتر مراکز رشد دولتی هستند لذا دچار مشکل شد.

وی درباره چگونگی حمایت از نخبگان و مخترعین عنوان داشت: حمایت مرکز رشد در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری انجام می‌شود که با توجه بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های موجود مرکز رشد دانشگاه حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.در بخش سخت افزاری اختصاص فضای کاری با کلیه امکانات و تجهیزات و در اختیار قرار دادن فضای کار اشتراکی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مورد نیاز و ارائه خدمات در این موارد است و در بخش نرم افزاری نیز مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم در حوز‌های مختلف مورد نیاز یک واحد فناور اعم از خدمات حقوقی، بازاریابی، فناوری و … در قالب برگزاری جلسات مشاوره‌ای و کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی ارائه می‌شود.

نوبخت در ادامه افزود: به عنوان مثال برای نمونه‌سازی ایده و طرح فناورانه مرکز رشد دانشگاه تا ۳۰ میلیون تومان حمایت می‌کند که این موضوع فقط در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و یا اینکه با شرایطی در مورد ثبت اختراعات ضمن ارایه مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم، در صورت تایید توسط دانشگاه کل هزینه‌های ثبت اختراع ایده‌ها در داخل کشور و بخشی از هزینه‌های ثبت بصورت بین المللی پرداخت می‌گردد.

همواره در کشور ما بین علوم و فعالیت‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود و صنعت، یک فاصله وجود داشته که برای از بین بردن این فاصله بحث دانشگاه کارآفرین ضرورت پیدا می‌کند که برای داشتن یک دانشگاه کارآفرین نیازمند مراکز رشد جهت حمایت از طرح‌ها و ایده‌های دانشجویان و دانشگاهیان هستیم.

در حقیقت ایجاد مراکز رشد دانشگاهی به عنوان یکی از مهمترین گام‌های دانشگاه‌ها برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین تلقی می‌شود و از طرفی محیطی را برای دانشجو جهت تبدیل کردن علم و تخصص خود به عمل و تولید فراهم می‌کند لذا حمایت از  مراکز رشد دانشگاهی هم سبب ایجاد انگیزه در دانشجوی نخبه و هم ارتقای تولید در راستای رفع نیاز جامعه در همه عرصه‌ها می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا