مشهد

تخفیف 34 درصد به مناسبت اعیاد شعبانیه

اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در جلسه این هفته خود با ارائه تخفیف 34 درصد به شهروندانی که بدهی خود را به صورت نقدی پرداخت نمایند موافقت کردند.

تخفیف 34 درصد به مناسبت اعیاد شعبانیه
 

.به گزارش شهرآراآنلاین،رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در یکصد و نوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با گرامیداشت روز کارگر و بزرگداشت مقام معلم گفت: همه ما مدیون معلمانی هستیم که روشنگر و هدایت گر انسان ها هستیم.

وی با تبریک روز جهانی مطبوعات تصریح کرد: خبرنگاران زحمات زیادی در انعکاس اخبار متحمل می شود که باید به این افراد خداقوت گفت و از زحمات آنها تقدیر می کنیم.

در ادامه جلسه، بررسی لایحه دوفوریتی شهرداری مشهد در خصوص ارائه تخفیف 34 درصد به افرادی که بدهی خود به شهرداری را از تاریخ 21 اردیبهشت تا 2 خرداد«سوم تا 15 شعبان» به صورت نقدی پرداخت نمایند،مشمول تخفیف 34 درصد خواهند شد.

محمودعامری فرد،عضو کمیسیون اقتصادی شورا در این رابطه گفت: اینگونه موارد باید در کمیسیون های تخصصی برسی شود و باید واقعیت ها به مردم شفاف گفته شود.

وی افزود: چرا وقتی یک پروژه مانند«مشهد مال»می خواهد بدهی خود را به شهرداری پرداخت کند ما بیاییم و تخفیف بگذاریم و اگر بخواهیم تسهیلاتی بدهیم درست است که نفع آن به مردم می رسد، نه برای کمک یک پروژه پرتخلف.

فاطمه غیور،عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد نیزبیان کرد: این تسهیلات کمکی به شهروندان است که اقدام مناسبی است.

حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی،عضو کمیسیون فرهنگی شورا در ادامه تصریح کرد: با ارائه دوفوریتی این لایحه مخالفیم و باید در جلسه هماهنگی ابهامات مطرح شده برطرف شود.

انسیه غفوری شعرباف،عضو دیگر کمیسیون فرهنگی نیز تصریح کرد: تخفیف به شهروندان در هر زمان مورد تایید است و نکته ای که آقای عامری فرد گفتند در یکی از کمیسیون ها مطرح و با آن مخالفت شد و قرار شد این تسهیلات به همه شهروندان  اختصاص داده شود.

برزو دبیریان،عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه گفت: این اقدام کار خوبی است اما تبدیل به فرهنگ شده و شهروندان بدهی های خود را پرداخت نکرده و به دنبال مناسبت های بعدی باشند تا تخفیف شامل حال آنها شود.

وی افزود:این اقدام مخالف با عدالت اجتماعی است و باید در طول سال برای همه مردم این تخفیف داده شود تا متهم به حمایت از یک ساخت و ساز خاص نشویم.

محمد رضا دیمه کار،عضو کمیسیون حمل ونقل شورا در ادامه تاکید کرد: چرا با مردم صادقانه رفتار نمی شود و نمی گوییم مشکل درآمد داریم و باید تخفیف بگذاریم؟

وی افزود:باید این 34 درصد را در طول سال تخفیف دهیم که شهروندانی که در موعد مقرر بدهی خود را پرداخت کردند دلسرد نشوند.

شهردار مشهد در ادامه خاطرنشان کرد:در مصوبه تخفیف قبلی هم برخی اعضا درخواست تمدید زمان ارائه تخفیف به شهروندان را داشتند که ما گفتیم به مناسبت دیگر این اقدام را انجام خواهیم داد و قطعا در این لایحه به دنبال درآمدزایی و خروج از رکود نیز هستیم.

سید صولت مرتضوی افزود:تلاش می کنیم تا درآمدهای خود را در نیمه اول سال محقق کنیم تا بتوانیم پروژه های خود را بهتر اجرایی نماییم.

وی بیان کرد:پیش بینی می کنیم با این تخفیف حداقل 380 تا 400 میلیارد تومان از بدهی های شهروندان به شهرداری پرداخت شود.

شهرداری مشهد تاکید کرد:نه شورا و نه شهرداری بنا ندارد با مردم غیر صادقانه صحبت کنند و این مصوبه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی کمبود نقدینگی است که رونق هم ایجاد می کند.

انتقاد از آبگرفتگی ها

در جلسه علنی، دیمه کار به آبگرفتگی های سطح شهر اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد حداقل آمادگی ها را برای مقابله با بحران ها نداریم و اگر با اندک بارندگی شهر دچار مشکل شود شایسته نیست.

شهردار مشهد در این خصوص گفت: از تذکر دیمه کار تشکر می کنم زیرا فرصتی فراهم شد تا نکاتی را بیان کنم.

سید صولت مرتضوی گفت مشهد تا زلزله های 7 ریشتری تاب آوری دارد و بیش از آن دیگری کاری از دست ما بر نمی آید و در خصوص بارندگی ها هم همین گونه است و وقتی در کمتر از یک ساعت 40 میلیمتر باران در شهر ببارد که در 20 سال گذشته بی سابقه بوده ،برخی آبگرفتگی ها طبیعی است که خوشبختانه با کمترین خسارت ها موضوع مدیریت شد.

احداث سرویس های بهداشتی

در ادامه جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، ضوابط و مقررات احداث سرویس های بهداشتی در مراکز و اماکن عمومی در دستور کار قرار گرفت که معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد گفت: یکی از مشکلات ما در سطح شهر نبود سرویس های بهداشتی است و امکان احداث سرویس های بهداشتی عمومی ثابت و سیار  نیز در شهر وجود ندارد و پیشنهاد می کنیم مجتمع های تجاری با توجه به متراژ خود نسبت به احداث سرویس بهداشتی اقدام کنند.

حسین نژاد،معاون معماری وشهرسازی شهرداری مشهد نیزبیان کرد: مجتمع های تجاری دارای مالکیت خصوصی هستند و نمی توان این افراد را ملزم به ایجاد سرویس های بهداشتی برای عموم شهروندان کرد.

محمود هراتی عضو کمیسیون عمران شورای شهر در ادامه گفت:ما با این اقدام مالک را ملزم می کنیم که حداقل برای مراجعه کنندگان خود سرویس بهداشتی داشته باشد و این اقدام تغییر کاربری نیست.

جواد ستاری عضو کمیسیون حمل و نقل در ادامه تصریح کرد: این اقدام خوب است، ولی نباید هزینه ای را به دوش مردم بگذاریم و اگر می خواهیم این اقدام انجام شود باید مشوق هایی را درنظر بگیریم نه اینکه دستوری کار را پیش ببریم.

حسنعلی اخلاقی عضو کمیسیون فرهنگی نیز تصریح کرد:مشهد سالانه بیش از 25 میلیون زائر و 3 میلیون مجاور دارد و وقتی ما به پیوست های فرهنگی و اجتماعی برای پروژه ها تاکید داشتیم برای حل این مشکلات بود و این اقدام مغایرتی با مالکیت افراد بر ملک خود ندارد.

مهدی ذاکرالحسینی رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر در ادامه بیان کرد: ما با کمبود سرویس های بهداشتی در شهر مواجه هستیم و معاون خدمات و محیط زیست شهرداری معتقد است سرویس های بهداشتی باید شبانه روزی باشد که نمی توانیم برای بخش خصوصی تعیین تکلیف کنیم.

وی افزود:در حال حاضر هر سرمایه گذاری که  نسبت به احداث سرویس بهداشتی در مجتمع ها اقدام کند تخفیف هایی در پروانه دریافت خواهد کرد و نباید به صورت دستوری این کار انجام شود و اگر بخواهیم سرمایه گذار را مکلف به ایجاد سرویس بهداشتی عمومی کنیم باید مجوز های لازم را از کمیسیون ماده 5 اخذ نماییم.

فاطمه غیور عضو کمیسیون خدمات شهری نیز خاطرنشان کرد: نیاز به سرویس بهداشتی یکی از ضروریت های شهر است و در بسیاری از مواقع سرویس های بهداشتی محدود و تنها برای مالکان است و مردم نمی توانند از آنها استفاده کنند و لازم است به این موضوع توجه شود.

شهردار مشهد نیز تصریح کرد: اینکه یک مجموعه تجاری باید برای مراجعه کنندگان سرویس بهداشتی داشته باشد شکی نیست، اما اینکه بخواهیم مجتمع ها را ملزم به ایجاد سرویس بهداشتی عمومی تبدیل کنیم درست نیست .

انسیه غفوری شعرباف عضو کمیسیون فرهنگی شورا نیز گفت: اینکه بخواهیم سرمایه گذار را ملزم به احداث سرویس بهداشتی کنیم اقدام درستی نیست.

وی افزود:در لایحه شهرداری آمده است مجموعه هایی از متراژ 250 متر به بالا باید سرویس بهداشتی عمومی احداث شود که احداث سرویس بهداشتی در این متراژ غیرمنطقی است.

خلیل موحدی محصل عضو کمیسیون اقتصادی شورا نیز گفت: اینکه بگوییم اگر هزینه ها اضافه شود سرمایه گذارها از شهر فرار می کند درست نیست و این سخنان توهین به سرمایه گذاران است و عدم وجود سرویس های بهداشتی باعث شده تا مردم دچار مشکل شوند.

وی افزود: وقتی می گوییم زیربنای 250 متر یعنی 30 واحد تجاری که حداقل 60 نفر باید از سرویس بهداشتی استفاده کنند.

ستاری نیز گفت: اگر سرمایه گذار از شهر خارج نشده پس چرا صدور پروانه ساختمانی در سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است؟

کاظمی،معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز خاطرنشان کرد:در برخی خیابان های اصلی شهر از جمله پرستار مشکل تامین سرویس بهداشتی داریم و نظر ما این است که در زمان ارائه خدمات مجموعه ها امکان استفاده از سرویس بهداشتی برای عموم مرجعه کنندگان فراهم شود.

در ادامه موحدی پیشنهاد کرد درصورت عدم ایجاد سرویس بهداشتی همراه با عوارض سالانه جریمه نیز اخذ گردد.

جواد ستاری،عضو کمیسیون حمل ونقل در ادامه گفت: سرویس های بهداشتی ایستگاههای قطارشهری در دسترس عموم نیست و برخی ایستگاهها هم سرویس بهداشتی ندارد.

محمد حسین جهانبخش،عضو کمیسیون اقتصادی شورا نیزگفت: در حالی که شهرداری مشهد سالانه چند میلیارد تومان برای کاشت گل و نگهداری فضای سبز هزینه می کند نباید برای استفاده از سرویس بهداشتی مبلغی اخذ شود.

محمد آصفی یزدی،عضو کمیسیون فرهنگی شورا در ادامه تصریح کرد : برخی صنوف از جمله فست فودها باید سرویس بهداشتی داشته باشند که ممکن است متراژ آنها زیر 100 مترباشد که باید مطابق قوانین صنوف اقدام نمایند.

جهانبخش گفت: چون این مصوبه برای ساخت و سازهای آینده است بهتر است مشوق هایی برای مجتمع های ساخته شده در نظر گرفته شود تا این مجموعه ها نیز نسبت به ایجاد سرویس بهداشتی مناسب اقدام نمایند.

کاظمی در ادامه گفت:سرویس های بهداشتی عمومی متعلق به شهرداری در معابر عمومی مطابق مصوبه شورای سوم بین 50 تا 100 تومان جهت نگهداری از شهروندان وجه ارائه خدمات دریافت می کنند.

عامری فرد نیز پیشنهادداد تنها به مجموعه هایی مشوق داده شود که با نظر شهرداری ساخته شود.

در پایان اعضا مجتمع های با متراژ بیش از 350 مترمربع را مکلف به تامین سرویس بهداشتی برای بهره برداران و عموم مراجعه کنندگان کردند.

در جلسه روز گذشته همچنین  بهره گیری از اتاق اصناف در وصول عوارض در دستور کار قرار گرفت که به تصویب رسید.

در پایان جلسه روز گذشته از 10 نفر از کارگران حوزه مدیریت شهری و شهرداران مناطق 4،5 و 10 شهرداری مشهد به عنوان شهرداران برتر تقدیر به عمل آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا