خراسان

تخلف مدارس دولتی خراسان رضوی در ثبت‌نام دانش‌آموزان/”پرداخت اجباری”؛ شرط ثبت‌نام دانش‌آموز‌

دانش آموز // دانش آموزان // محصل // محصلان // محصلین

با وجود تاکید آموزش و پرورش خراسان رضوی مبنی بر عدم دریافت وجه از والدین زمان ثبت نام، گزارشات رسیده حاکی از تخلف برخی مدارس در این زمینه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، این روزها با شروع ثبت‌نام مدارس و تکاپوی والدین جهت ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس مختلف اعم از دولتی و غیردولتی، باز هم بحث عدم تمکین مدارس به اعلام و دستورالعمل‌های مسئولان آموزش و پرورش بر عدم دریافت اجباری کمک‌های مردمی از سوی مدیران مدارس و تأکید اختیاری و داوطلبانه بودن این کمک‌ها در مدارس دولتی مطرح شده است اما  باز هم گزارش‌های دریافتی حاکی از عدم توجه مدارس به این مسئله و در پی داشتن نارضایتی‌های مکرر والدین است.

این مسئله در حالی اتفاق می‌افتد که چند هفته پیش با شروع  «طرح مهر» علیرضا کاظمی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نشست خبری تاکید نموده بود « هر پرداختی با موضوع فعالیت‌های اردویی، سرویس و فعالیت‌های فوق برنامه به هیچ وجه در مدارس اجباری نیست و توصیه می‌شود مدیران در زمان ثبت‌نام هیچ وجهی را از والدین دریافت نکنند. پرداخت پول کتاب و بیمه دانش آموزان تنها پول اجباری محسوب می‌شود که باید مدیران مدارس مطالبه آن را از والدین داشته باشند. در صورت عملکرد مدیر مدرسه برخلاف موارد اعلام شده تذکر و برخورد قانونی حتمی است.

هدایت تحصیلیِ ۲۰ هزار تومانی

جلوی درب دبیرستان دولتی « آ» در خیابان دانشجو  تعدادی از والدین مشغول صحبت هستند. یکی از این والدین که از برخورد بد مدیر مدرسه فوق ناراحت است اظهار می‌دارد: برای گرفتن پرونده فرزندم طلب پول می‌کنند. می‌گویند تحت عنوان هدایت تحصیلی باید مبلغ ۲۰ هزار تومان بدهی تا پرونده فرزندتان را پس بدهیم. وقتی می‌گویم دلیل پول گرفتن شما چیست؟‌ یکی از  مسئولان مدرسه می‌گوید ما دلیل ندارد روز تعطیل تابستان بخواهیم برای دادن پرونده فرزند شما به مدرسه بیاییم؟! و خیلی راحت می‌گویند پول را بدهید تا پرونده را تحویل بگیرید.

پدر یکی از دانش‌آموزان دیگر ادامه می‌دهد: البته باید من هم  بگویم اول سال همین مدرسه از هر دانش‌آموز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به اسم کمک به مدرسه پول گرفت. در چند نوبت هم در طول سال از جمله انجمن اولیاء و مربیان پول گرفتند. خوب این پول‌ها را جمع بزنید مدارس دولتی کم از غیرانتفاعی نمی‌آورند. چرا پس این قدر مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند تحصیل رایگان در مدارس دولتی؟ لااقل به صورت رسمی بگیرند که ما نسوزیم.

مساعدت‌های زوری والدین به مدرسه

به یکی دیگر از  مدارس دولتی همان محدوده سری می‌زنیم: مدرسه «س» واقع در میدان هفت تیر که اتفاقا شلوغ هم هست. در حیاط مدرسه والدین و دانش آموزان در حال رفت و آمد هستند. نکته جالب فیش‌های واریزی در دست برخی والدین است. ماجرا را که جویا می‌شویم یکی از والدین با خنده می‌گوید قرار بود کمک به مدرسه اختیاری باشد اما همین کمک مالی اختیاری را شرط اصلی ثبت‌نام گذاشته‌اند. هرکس هم اعتراض کند مدیر مدرسه خیلی راحت می‌گوید دانش‌آموز را ثبت‌نام نمی‌کنیم. نگاهی به مبلغ فیش واریزی می‌اندازم که صد هزار تومان است.

والدین  دانش آموزان  چاره‌ای ندارند

مادر یکی از دانش‌آموزانی که امسال برای ثبت‌نام در مدرسه دولتی مجبور به پرداخت پول شده معتقد است:  مدیران و معاونین مدارس می‌دانند کارشان قانونی نیست از طرفی چون مطمئن هستند اولیا به خاطر بچه‌شان هم که قرار است یکسال یا بیشتر در آن مدرسه درس بخواند به سمت شکایت نمی‌روند بر این عمل خلاف قانون خود پافشاری می‌کنند. برفرض هم شکایت کنیم خوب نهایت چه می‌شود؟ پول برمی‌گردد؟ خوب باز دوباره با شروع سال تحصیلی به یک عنوان دیگر می‌گیرند؛ مشکل ریشه‌ای حل شود.

سرانه مدارس کافی نیست

« ز » مدیر یکی از مدارس دولتی سطح شهر در واکنش به سوال دلایل دریافت اجباری مبلغی به عنوان شرط ثبت‌نام می‌گوید: مدارس سرانه‌ای دارند که خوب این سرانه کفاف هزینه‌های آب، برق گاز و تلفن و کاغذ و دیگر هزینه‌های مدرسه را نمی‌کند. اگر قرار باشد والدین دانش‌آموزان هم در زمان ثبت‌نام پولی ندهند از ماه دوم باید در مدرسه را ببندیم زیرا هزینه سرانه یک مدرسه کفاف سه ماه از سال تحصیل هم نخواهد شد.

این مسئله را والدین هم به خوبی می‌دانند؛ مسئولان بالادستی در آموزش پرورش هم می‌دانند اما باز هم اصرار در عنوان نمودن رایگان بودن ثبت‌نام عجیب به نظر می‌رسد. در این میان مدیران معاونان مدارس توبیخ می‌شوند ولی هیچ‌کس به فکر اصلاح قوانین نیست. سرانه فعلی مدارس بر اساس قیمت قبوض و دیگر هزینه‌های سال‌های دور است. وقتی در این سال‌ها قبض برق یک مدرسه چندین برابر شده یک مدیر چگونه باید بحث مالی  مدرسه را  با جیب خالی و سرانه اندک مدیریت کند؟ برخی والدین از این موضوع آگاه هستند ولی برخی نه، متاسفانه کم‌لطفی دارند و نهایتا مدیر و معاون مدرسه چوب این عدم هماهنگی دخل و خرج اداره مدرسه را می‌خورند.

با مدیران متخلف برخورد می‌کنیم

حسین عیدی مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص تخلفات مدیران مدارس و دریافت اجباری وجه از والدین در هنگام ثبت‌نام  با اشاره به اصل ۳۰ آموزش مبنی بر رایگان بودن آموزش در مدارس دولتی این چنین واکنش نشان داد: در مشارکت‌های مردمی اصلا اجباری وجود  ندارد. امسال این مخصوصاٌ با شروع ثبت‌نام‌ مدارس تاکید کرده‌ایم اگر بنا به مشارکت باشد باید پس از ثبت‌نام و به تائید انجمن اولیا مربیان مدارس که خود از والدین دانش‌آموزان تشکیل شده رسیده و سپس وجه‌ای در قالب کمک به مدرسه دریافت گردد. در واقع این انجمن اولیاء مربیان هر مدرسه است که به عنوان  رکن اساسی  باید به دریافت‌ها مشروعیت بدهد و مسئولان مدرسه مستقیما حق طلب وجه مخصوصا در هنگام ثبت‌نام  ندارند.

عیدی همچین در زمینه نحوه برخورد با متخلفان این‌چنین توضیح داد: با عنایت به  تاکیدات ویژه‌ مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص  برخورد با متخلفان،  مدیران مدارس موظف به تمکین قوانین هستند و هیئت رسیدگی به تخلفات کارکنان در این زمینه به هرگونه  تخلف و تخطی از قانون رسیدگی خواهد کرد که از تذکر کتبی تا برخی مواردی منجر به لغو ابلاغ مدیر متخلف را شامل شده است. متاسفانه ما به کرات برخی شکایات والدین را  در این زمینه می‌شنویم و  سعی داریم به تمامی گزارشات رسیدگی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا