مشهد

تداوم فعالیت “الیت” در مشهد مستلزم اصلاحات و انضباط مالی است

مجتبی بهاروند

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد مقدس گفت: تداوم فعالیت شرکت ترافیک هوشمند الیت در مشهد مستلزم اصلاحات و انضباط مالی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، در تمام دنیا موضوع حمل و نقل و ترافیک از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در شهرها به ویژه کلانشهرها است. از آن‌جا که معضلاتی مانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی و مدیریت زمان مستقیماً تحت تاثیر موضوع ترافیک هستند؛ مدیران کلان‌شهرها از نیویورک تا شانگهای هر کدام بنا به شرایط راهکارهای مختلفی برای حل این موضوع در نظر گرفته‌اند.

در مشهد هم با توجه به گسترش روزافزون شهر و تعداد خودروهای شخصی ساماندهی این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است. به همین جهت با مجتبی بهاروند عضور شورای شهر مشهد و رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک این شورا گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: جایگاه حمل و نقل عمومی در کلان شهری مانند مشهد چگونه است؟

بهاروند: در هر کشور و کلان شهری مناسب بودن شرایط حمل و نقل عناوگان عمومی در واقع محدود شدن حضور خودروهای شخصی و تک سرنشین در خیابان‌هاست. در واقع به این معنا که حمل و نقل عمومی آن‌قدر مطلوب است که شهروندان ترجیح می‌دهند برای تردد در شهر به جای خودرو شخصی از وسایط نقلیه عمومی استفاده کنند. در مشهد هم هرچند شرایط بد نیست اما با مطلوب شهری مانند مشهد هنوز فاصله بسیار دارد. در واقع این وضعیت در شان کلان شهری مانند مشهد نیست.

تسنیم: مهمترین معضل حوزه حمل و نقل مشهد را چه می‌دانید؟

بهاروند: ترجیح می‌دهم این سوال را بعد از بررسی‌های دقیق و همه‌جانبه در کمیسیون و جلسات شورای شهر پاسخ بدهم. برای پاسخ دادن به این سوال هنوز بسیار زود است.

تسنیم: اخیرا ظهور و گسترش پدیده تاکسی‌های هوشمند منجر به ایجاد بازار رقابتی به نفع مصرف‌کننده و از آن طرف سبب اختلال و رکود در بازار تاکسی‌رانی سنتی شده است. نظر شما چیست؟

بهاروند: امروزه دنیا با سرعت پیشرفتی که دارد شاهد ظهور و برخی شعل‌هایی هستیم که شاید حتی پنج سال دیگر دوامی نداشته باشند. با ظهور فناوری‌های جدید شرایط روز به روز متغیر است و حتی ربات‌ها جای کارگران کارخانه‌ها را گرفته‌‌اند. حالا هم اگر بخواهیم شغلی که متعلق به چند دهه قبل است را به همان سبک و سیاق ادامه دهیم، مطمئنا محکوم به نابود است.

ناوگان تاکسی‌رانی سنتی ما چه تاکسی‌های شهری و چه آژانس‌ها یا تاکسی‌های خصوصی اگر برنامه‌ای برای تغییر و ارتقاء سیستم خود پیدا نکنند مسلما جایی در ناوگان حمل‌ونقل شهری نخواهند داشت و محکوم به حذف خواهند بود. دولت‌ها هم تا اندازه‌ای می‌توانند به بقاء آن‌ها کمک کنند و به صورت مقطعی جلوی روند حذفشان را بگیرند ولی در نهایت اگر سیستم به روز نشد محکوم به حذف خواهد بود.  از شهروندان هم  نمی‌شود توقع داشت سیستم جدیدتر،ارزان‌تر و با کیفیت بالاتر را استفاده نکنند،

تسنیم: اخیرا میزان نارضایتی عمومی از ناوگان اتوبوسرانی به شدت افزایش یافته است. به نظر شما مشکل چیست و راهکار حل آن در شورای  پنجم چگونه خواهد بود؟

بهاروند: اگر بخواهیم به عوان یک شهروند نظر شخصی‌ام را بگویم. بله. حق با شماست. شرایط اتوبوس‌های حمل و نقل شهری ما مطلوب نیست. اگر بخواهیم با کشورهای همسایه هم مقایسه کنیم که اصلاً خوب نیست. شما حداقل تسهیلاتی که برای سوار اتوبوس درون شهری توقع دارید این‌که بعد از دو سه ایستگاه جا برای نشستن باشد، سیستم تهویه مطلوب باشد اما در اکثر خطوط اتوبوسرانی این‌گونه نیست. ناوگان اتوبوسرانی ما به شدت فرسوده است. راهکار آن هم وارد کردن اتوبوس‌های با کیفیت بالا به ناوگان است. اتوبوس‌های تولید داخل ما نه تنها قیمت چند برابری دارند بلکه چند برابر هم هوا را آلوده می‌کنند. باید قبول کنیم که با ادامه این وضعیت قیمت‌ها گران‌تر و آلودگی روز به روز بیشتر خواهد شد.

تسنیم: ورود بخش خصوصی به عرصه‌ اتوبوس‌های حمل و نقل شهری هم متاسفانه چندان مطلوب واقع نشده است؟

بهاروند: مسلماً وقتی بخش خصوصی هم مجبور است اتوبوس چند برابر قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی بخرد اما سوبسیدی هم دریافت نکند نمی‌تواند خدمات آن‌چنان متفاوتی هم ارائه دهد. اگر شما اتوبوس  ۵۰۰ میلیون تومانی را با تسهیلات به ۲۰۰ تومانی به بخش خصوصی دارید می‌توانید توقع خدمات و تسهیلات رفاهی بالا و متفاوت هم بکنید. دست بخش خصوصی ما بسته است چون این شرایط صرقه اقتصادی ندارد.

تسنیم: یکی از راهکارهای روان شدن حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ استفاده از دوچرخه یا موتور و دوچرخه های برقی است. در مشهد تجربه ناموفق و پر از ابهام و ایراد ایستگاه‌های کرایه دوچرخه قبل‌تر به شکست انجامید. برای ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در این شهر چه برنامه‌ای دارید؟

بهاروند: ببینید ما در شورای پنجم از هرآنچه به کم شدن آلودگی هوا و روان شدن حمل و نقل عمومی کمک کند نظر مثبت خواهیم داشت. حالا ورود سرمایه‌گذار باشد یا هر چیز دیگر. کم کردن ترافیک و آلودگ هوا اولویت ما در شورا است. اگر این‌کار را نکنیم در آینده به مشکل خواهیم خورد و به بحران فرو خواهیم رفت.

تسنیم: واضح‌تر بگویید نظرتان برای گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه مثبت است؟

بهاروند: به عنوان یک شهروند زمانی سوار دوچرخه  می‌شوم که لاین مجزایی وجودداشته باشد، رانندگی خودرو ها مناسب باشد و امنیت دوچرخه سواری من تامین شود. حداقل در جاهایی مانند بوار وکیل آباد که همین حالا لاین مجزای دوچرخه وجود دارد اکثرا توسط خودروها مسدود می‌شود و تبدیل به مکان امنی برای پارک خودروها شده است. پلیس هم متاسفانه برخورد جدی ندارد. پس اول از همه باید زیرساخت فرهنگ دوچرخه و زیرساخت فیزیکی آن یعنی وجود مسیرهای دوچرخه امن در سطح شهر فراهم شود تا بتوانیم بر روی فرهنگ جایگزینی خودرو شخصی با دوچرخه برنامه‌ریزی کرد.

تسنیم:   مسلما یکی از پرحاشیه‌ترین موضوعات حوزه حمل و نقل این شهر در شورا، ماجرای پر از حرف و حدیث «الیت» و حواشی آن از شورای چهارم خواهد بود. با این حجم نارضایتی عمومی برای ساماندهی یا حذف «الیت» چه برنامه‌ای دارید؟

بهاروند: همان‌طور که «الیت» معایبی دارد، مزایایی هم دارد. اگر ما مانند اکثرشهرهای بزرگ دنیا پارکینگ عمومی به اندازه کافی ساخته بودیم تا به پارک حاشیه خیابانی احتیاجی نباشد؛ بله آن زمان طرحی مانند «الیت» لزومی نداشت. اما با روال تولید خودرو در کشور ما، حجم محدود پارکینگ‌های عمومی و محدودیت جای پارک باید پرداخت هزینه برای توقف در حاشیه خیابان‌ها وجود داشته باشد. اما انضباط مالی و ساماندهی خط مشی و نرخ‌نامه و عدم حضور در برخی کوچه‌های فرعی  باید مد نظر قرار گیرد.

تسنیم: اخیراً حتی این گسترش بدون مرز «الیت» به کنارگذرهای بلوار وکیل آباد هم کشیده شده است.

بهاروند: توجه کنید که در شهری مانند نیویورک برخی خیابان‌ها تا ساعتی ۵۰ دلار هزینه پارک خودرو دارند. پس پرداخت هزینه برای پارک در حاشیه خیابان در هر جا طبیعی است اما همان‌طور که گفتم سازوکار «الیت» نیاز به تصحیح و اصلاح دارد که به طور مفصل در شورا به آن رسیدگی خواهیم کرد.

تسنیم: شهردار منتخب شورا در نخستین اظهار نظر خود اولویت شهرداری را تکمیل و گسترش خطوط قطار شهری عنوان کرد. نظر شخصی شما چیست؟

بهاروند: به نظر من اولویت ترمیم ناوگان حمل و نقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی است. خیابان‌های مشهد دیگر ظرفیت گنجایش خودرو را ندارند. بر خلاف تمام دنیا در ایران خودورها فقط به سیستم حمل و نقل اضافه می‌شوند و خروجی یعنی استاندارد عمر ۵ ساله مفید برای خودرو در ایران معنا ندارد. گسترش مرزهای حمل و نقل عمومی در هر و محدود کردن خودروهای شخصی مخصوصا تک سرنشین‌ها باید در اولویت کار قرار گیرد.

تسنیم: به نظر شما در حوزه فرهنگ‌سازی استفاده از وسائل عمومی نیاز به کار نیست؟

بهاروند: نه.اتفاقا این فرهنگ در مشهد وجود دارد ولی وقتی برای  سوار شدن به اتوبوس شما باید ازدحام و کثیفی و … بخواهید تحمل کنید خوب ترجیح می‌دهید از خودور ولو به قیمت ترافیک بیشتر و صرف هزینه بیشتر استفاده کنید. اگر رفاه و تسهیلات ناوگان عمومی بالا باشد مطمئن باشید شهروندان خود اولویت را استفاده از این ناوگان خواهند گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا