خراسان

تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد چرخ صنعت را به گردش درنمی‌آورد

خراسان رضوی| تسهیلات با کارمزد 18 درصد چرخ صنعت را به گردش درنمی‌آورد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار، صادق نجفی شامگاه یکشنبه در نشست هم‌اندیشی و بررسی مشکلات شهرک‌های صنعتی غرب خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۹ هزار میلیارد تومان معادل ۷۵ درصد از تسهیلات پرداختی توسط دولت به واحدهای صنعتی توسط بانک‌ها برداشت شد اظهار داشت: این تسهیلات از سوی بانک‌ها استمحال شده، پرداخت تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد نمی‌تواند چرخه صنعت کشور را به گردش درآورد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: در راستای کمک به بخش صنعت کشور، امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات با کارمزد ۴٫۶ درصد به صنعتگران شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر پرداخت می‌شود که با هماهنگی صورت گرفته این تسهیلات به واحدهای صنعتی مستقر در حاشیه روستاها نیز تعلق خواهد گرفت. همچنین ۲۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی واحدهای صنعتی کشور اختصاص یافت.

نجفی با بیان اینکه مهمترین مشکل بخش صنعت کشور نبود مدیریت مناسب در واحدها، بازار بهره‌وری، بی‌توجهی به کسب و کارهای نوین است، تصریح کرد: اگر این مشکلات در بخش صنعت رفع شود، می‌توان با تزریق سرمایه و تسهیلات زمینه برای راه‌اندازی و احیاء کارخانه‌های کشور را فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: براساس برنامه ششم توسعه باید ۹۸ شهرک صنعتی جدید در کشور ایجاد شود؛ در سال جاری ۲۶ شهرک در سطح کشور ایجاد شده است.

نجفی با بیان اینکه  ۶۵ درصد از واحدها مستقر در شهرک‌های صنعتی فعال هستند، گفت:ظرف مدت چهارسال آینده ۳۱ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در سطح کشور ایجاد می‌شوند، همچنین برنامه‌ریزی شد ۲ هزار استارت آپ در نواحی صنعتی ایجاد شوند که ظرفیت اشتغال ۳۷۰ هزار نفر را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اجرای ۳۷ پروژه به ارزش ۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی در شهرک‌های صنعتی کشور عنوان کرد: از این میزان تاکنون ۱٫۸ میلیارد دلار جذب شده است.

نجفی با اشاره به طرح مهارت‌آموزی عنوان کرد: براساس دستور رئیس جمهور از سال ۹۷ هر واحد صنعتی می‌تواند این طرح را اجرا کند و هیچ سازمان و نهادی حق ندارد برای واحدهای که این طرح را اجرا می‌کنند مزاحمت ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: مهارت‌آموزی و دانش دو عنصر تکمیل کننده در حوزه افزایش بهره‌وری هستند که می‌تواند زمینه برای رشد اقتصادی یک واحد صنعتی را فراهم کند.

وی  با بیان اینکه در مجموع ۸۵ هزار واحد صنعتی در سراسر کشور فعال هستند، گفت: از این تعداد ۸۱ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی صنایع کوچک و مابقی جزء واحدهای صنعتی بزرگ و شبه بزرگ هستند.

نجفی افزود: امسال حدود یک میلیارد دلار تسهیلات با کارمزد ۱۶ درصد در اختیار واحدهای صنعتی و صنایع کوچک قرار می‌گیرد که گام مهمی در حوزه احیاء و کمک به افزایش بهره‌وری واحدهای صنعتی است.

وی با اشاره به درخواست مسئولان شهر سبزوار در زمینه اختصاص تسهیلات و اعتبارات ویژه به شهرک‌های صنعتی غرب خراسان رضوی گفت: احداث نواحی  صنعتی چوپ، سنگ، روداب و ششتمد مورد بررسی به زودی برای این نواحی تصمیم گیری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: برای تکمیل طرح شهرک صنعتی داورزن نیز اعتبارات ویژه‌ای اختصاص خواهد یافت تا این مجموعه هرچه سریع‌تر آماده پذیرش سرمایه گذاران شود. همچنین برای سرمایه‌گذارانی که در شهرک‌های صنعتی سبزوار سرمایه‌گذاری کنند تسهیلات ویژه‌ای از جمله اخذ ۵۰ درصد از قیمت زمین، افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات و در صورت ایجاد اشتغال مناسب و احداث پروژه در مدت تعیین شده ۱۰ درصد از قیمت زمین در زمان تکمیل طرح بخشیده می‌شود.

اطلاعات مشاغل مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا