جهان

تلاش های پوتین به ثمر نشست

اخبار بین الملل,خبرهای بین الملل,رئیس جمهوری روسیه

مکرم محمد احمد می نویسد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه موفق شده بیشتر کشورهای اروپایی را راضی کند به این که روسیه در تلاش هایش برای پایان دادن به جنگ سوریه جدی است.

اراده بین المللی برای به موفقیت رسیدن نشست ژنو 3 برای پایان دادن به بحران سوریه در حال افزایش است. نشستی که قرار است روز دوشنبه در چارچوب عملکردی روشن و از قبل تعیین شده، نقطه آغازی باشد برای پایبندی تمامی طرف ها از جمله مخالفان سوری که با آتش بس موافقت کردند و پذیرفتند بدون هیچ پیش شرطی پای میز مذاکره بنشینند.

قرار است هئیتی اجرایی با مشارکت نمایندگان حکومت و مخالفان اسد تشکیل شود تا اختیارات روشن برای نوشتن قانون اساسی جدید کشور و همچنین برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در چارچوب زمانی 18 ماه را داشته باشد. این هم به نظر می رسد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه موفق شده بیشتر کشورهای اروپایی را راضی کند به این که روسیه در تلاش هایش برای پایان دادن به جنگ سوریه جدی است و به دنبال راه حل سیاسی لازم برای پایان دادن به این بحران است.

روشن است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان تماس رئیس جمهور پوتین با روسای جمهور و نخست وزیرهای فرانسه، ایتالیا، انگلیس را هماهنگ کرده است. او نیز تلاش بسیاری کرده است که برای طرف های اروپایی روشن کند که روس ها، غرب و امریکایی بر ضرورت فرایند سیاسی برای حل بحران سوریه با دلایل روشن و تعیین شده آن تاکید دارند.

تمامی این اتفاقات به این دلیل به موفقیت رسیدند که اول روشن شد آتش بس سوریه که 37 گروه مسلح مخالف حکومت سوریه به همراه حکومت بشار اسد و متحد آن، مسکو به دست آمده در کاهش سطح خشونت ها در بیشتر مناطق سوریه با وجود این که نقض هایی هم مشاهده شده، موفق بوده است.

در حال حاضر کاروان های کمک رسانی به مناطق محاصره شده متعددی رسیده اند با وجود این که شبهات بسیاری نسبت به قدرت مخالفان مسلح در ادامه مبارزه با حکومت اسد وجود دارد. دوم، پایبندی های عملی مشترکی که روس ها و امریکایی ها از طریق وزرای امور خارجه روسیه و امریکا در سریعترین زمان ممکن اعلام کردند، زمینه را برای ورود به فرایند سیاسی برای حل بحران سوریه فراهم کرده است. بر اساس این توافق باید چارچوبی سیاسی تعریف شود که به موجب آن تمامیت ارضی سوریه و وحدت این کشور حفظ شود تا حوادثی که در عراق اتفاق افتاد در این جا تکرار نشود. این بدان معنا است که تمامی طرح هایی که برای تجزیه سوریه از سوی امریکا هر از گاهی مطرح می شد، دیگر مطرح نیستند.

سوم، غرب و امریکایی ها بر نقش مخربی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در بحران سوریه ایفا می کند، توافق کرده اند و تلاش می کنند ترکیه را وادار کنند که در پاسداری از دروازه های خود برای جلوگیری از مهاجرت بیشتر مهاجران سوری از مرزهایش به اروپا محافظت کند. به این ترتیب آنها تدابیری اندیشیدند تا مانع از مهاجرت سوری ها از طریق دریای اژه شوند و علاوه بر آن 6 میلیارد یورو نیز به ترکیه دادند تا در این رابطه همکاری کند. چهارم، تظاهرات گسترده ای در شهرهای متعدد سوریه برگزار شد که در آن ادامه حکومت خانواده اسد در دمشق را رد می کرد، مساله ای که برای تمامی طرف های بحران سوریه ثابت کرد که ملت سوریه می تواند برای پایان دادن به مشکلات خود وارد عمل شود و نگذارد راه حل سیاسی مسالمت آمیز به تعویق بیفتد.

منبع:دیپلماسی ایرانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا