مشهد

تمهیدات بهداشتی شبانه‌روزی در حرم رضوی/ تمام پروتکل‌ها رعایت می‌شود

این روزها قطعاً اولویت با زیارت مجازی و یا زیارت از راه دور حرم رضوی است اما در بطن بارگاه رضوی هم تمام پروتکل‌ها رعایت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، سایه‌اش همه زمین را فرا گرفته است. شکل منحوس آن‌را نمی‌توان با چشم دید اما ماه‌هاست آرامش ما را برهم زده. ویروس کرونا چند ماهی می‌شود بسیاری را خانه‌نشین کرده و شیوه زندگی را تغییر داده است اما چاره‌ای نیست. باید با آن زندگی کرد.

حالا زدن ماسک، شست‌وشوی پی‌درپی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی به مثلث پیش‌گیری از شیوع کرونا معروف شده، و اشاعه فرهنگ حفظ رعایت بهداشت به رسالتی تبدیل شده است که همه نهادها و سازمان‌ها خود را موظف به ترویج آن می‌دانند. آستان قدس رضوی نیز از نهادهایی است که از همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا خود را ملزم به رعایت دستور‌های بهداشتی می‌دانست.

اکنون پس از چند ماه که بسیاری از شیفتگان حضرت رضا(ع) زائران بعید حضرت بودند و در حالی که هم‌چنان زیارت از راه دور توصیه می‌شود، برخی راهی مشهدالرضا(ع) می‌شوند. آستان قدس رضوی همگام با سایر نهادها، دهه آخر صفر امسال به شکلی دیگر میزبان زائران بارگاه ملکوتی است به طوری که پیش از اربعین حسینی، ضمن تشکیل جلسات متعدد با نهادهای بهداشتی شهر و استانداری، و هماهنگی با ستاد پیش‌گیری از کرونای استان، تلاش کرده است بستر پذیرایی از زائران را به شکلی مطلوب فراهم آورد.

شست‌وشوی دست‌ها از توصیه‌های مؤکد برای پیش‌گیری از شیوع کروناست، موضوعی که سبب شد آستان قدس رضوی فقط در دهه پایانی ماه صفر، ۵ تن محلول ضدعفونی دست برای شست‌وشوی مکرر دست‌ها از سوی زائران و مجاوران فراهم آورد.

غباربرداری از جمله خدماتی است که این ایام از سوی ۶۸۰ نیروی خواهر و برادر با حساسیت ویژه دنبال می‌شود.

توزیع روزانه ۳۰ تا ۱۵۰ هزار ماسک بین زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از تلاش‌هایی است که برای پیش‌گیری از شیوع کرونا انجام می‌شود. علاوه بر توزیع ماسک در ورودی‌های حرم مطهر رضوی، خادمان سلامت نیز در صحن‌های مختلف آماده خدمت‌رسانی به افرادی هستند که به ماسک نیاز دارند.

تمیزی سطوح حرم مطهر رضوی از دیگر دغدغه‌ها بود. این روزها همه سطوح بارگاه منور امام رضا(ع) با دو تا سه هزار لیتر آب ژاول، سه بار در روز و با دو دستگاه نیسان ضدعفونی می‌شود.

چیدمان فرش‌ها نیز به صورت شطرنجی و هنگام نماز به صورت موازی طوری که فاصله اجتماعی و شرعی رعایت شود از دستورالعمل‌هایی است که این روزها در حرم مطهر رضوی با دقت اجرا می‌شود. بالغ بر ۴۰ هزار تخته فرش شش‌متری برای صحن‌های حرم مطهر در نظر گرفته شده است. هر روز بیش از ۱۰ هزار تخته از آن‌ها برای مفروش کردن صحن‌ها استفاده و هر فرش پس از استفاده، سه روز از چرخه خارج می‌شود.

نصب دستگاه‌های ضدعفونی خودکار در همه ورودی‌های حرم مطهر رضوی و هم‌چنین رواق‌ها از اقدامات آستان قدس رضوی در روزهای پایانی ماه صفر است که احتمال ابتلای زائران و مجاوران را به حداقل می‌رساند.

این روزها در بارگاه علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) از مهرهای خاکی خبری نیست. مهرهای خاکی حالا با مهرهای سنگی که قابلیت ضدعفونی شدن داشته باشند جایگزین شده‌اند و محل قرار گرفتن آن‌ها به گونه‌ای مناسب‌سازی شده است که بتوان مهرهای استفاده‌شده را از مهرهای دیگر تفکیک کرد.
بسته‌بندی مهرها در رواق‌ها از دیگر خدماتی است که با تأکید ویژه تولیت آستان قدس رضوی و برای پیش‌گیری حداکثری شیوع ویروس کرونا در میان زائران صورت می‌گیرد.

براساس گزارش آستان‌نیوز؛ مراسم‌ پایانی ماه صفر امسال به حداقل خود رسیده است و همه تلاش خادمان بارگاه منور رضوی ایجاد بستری آرام و بدون دغدغه برای زیارتی با معرفت با وجود کروناست زیرا معتقدند دست‌هایی که در این آستان به سوی آسمان بلند می‌شوند به اجابت نزدیک‌ترند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هفت =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا