مشهد

تهدید اقتصاد گل‌فروشان در پی ظهور پدیده “گُل‌آرایی کنار خیابانی و اینترنتی”

نمایشگاه گل و گیاه در کرمان

رئیس اتحادیه گلفروشان مشهد از تهدید اقتصاد گلفروشان مشهد با ظهور دو پدیده جدید “گُل‌آرایی کنار خیابانی و اینترنتی” خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، گل‌ به‌عنوان سمبلی همیشگی از عرض تبریک تا تسلیت، کابردهای متفاوتی داشته است این روزها با ظهور زندگی مدرن شهری و کمبود فضاهای سبز و طبیعت نیز گل‌های زینتی و آپارتمانی به خانه‌ها و منازل راه پیدا کرده‌اند تا آن‌جا که گل و گلدان به عنوان هدیه‌ای مقبول در حال حاضر در جامعه مورد تائید است.

این اقبال سبب رونق بیش از پیش بازار گل و ورود گونه‌های متنوع شده است. پیرامون بازار فعلی گل مشهد با محمود علیان نجف‌آبادی رئیس اتحادیه صنف گلفروشان مشهد گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌خوا‌نید.

تسنیم: آیا نرخ‌نامه مصوبی در حوزه فروش گل‌های تزئینی و یا گیاهان خانگی وجود دارد؟

علیان: کیفیت گل و گیاه متفاوت است. مانند میوه که درجه کیفی ممتاز، یک، دو سه و یا کمتر دارد. هم‌چنین روی هر درجه کیفی نمی‌توان نرخ مشخص و واحدی گذاشت. ثالثاً براساس قیمت خرید و هزینه تمام شده‌ تولید‌کننده باز هم قیمت‌ها متفاوت بوده و نمی‌تواند برای آن نرخنامه واحدی متصور شد.

تسنیم: بالاخره نمی‌شود که هر گل‌فروشی به یک قیمت گل را عرضه کند؟

علیان: خیر. نوسان قیمت همیشه براساس عرضه و تقاضا است و شرایط مشخصی دارد. مثلاً در بازه‌ فصل زمستان تولید کم و هزینه‌ها زیاد در نتیجه قیمت‌ها بالا می‌رود. البته در این فصل فروش هم روند صعودی دارد. از طرفی در برخی مناسبت‌ها مانند محرم و صفر بازار راکد و گل دیگر قیمتی ندارد که خوب در دیگر زمان‌ها باید این کاهش تولید و فروش جبران شود.

تسنیم: از صحبت‌های شما این‌طور برداشت می‌شود که گلفروش در تعیین قیمت فروش دخل و تصرفی نداشته و این قیمت توسط تولیدکننده و یا گلخانه‌دار تعیین می‌شود؟ 

علیان: در واقع گلخانه‌دار و تولید‌کننده قیمت تمام‌شده را براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌کنند و فروشنده نیز در نرخ‌گذاری، نقشی  نداشته و تعیین‌کننده قیمت در نهایت گلخانه‌دار است. ما هم مجبوریم هر قیمتی از طرف تولید‌کننده ارائه شود خریداری و با سود متعارف و مشخص به فروش برسانیم. متاسفانه گل‌فروش دخل و تصرفی در تولید ندارد. البته تفاوت‌ها در کیفیت محصول هم در تفاوت قیمت تولید‌کننده‌ها نقش دارد.

تسنیم: مشکل این‌جاست برخی مناسبت‌ها مانند روز معلم یا روز مادر قیمت‌ها ناگهان چندین برابر می‌شود؟

علیان: دقیقاً؛ ضرر آن متحمل گلفروش می‌شود. ما چون خودمان با مشتری در ارتباط مستقیم هستیم زمانی که گل قیمتی نامتعارف پیدا کند؛ مشتری این مسئله را از جانب ما تلقی می‌کند و بالطبع سبب کم شدن فروشش می‌شود اما متاسفانه کاری از ما ساخته نیست. گلفروش همان سودی که از گل سرخ شاخه‌ای  ۵۰۰ تومانی عایدش می‌شود، همان سود را یا حتی کمتر را از گل سرخ شاخه‌ای ۱۰ هزار تومانی می‌برد اما کاری از دستش برای جلوگیری از این اتفاق بر نمی‌آید.

تسنیم: نهایتاً نباید راهکاری برای این موضوع یافت؟

علیان: به دنبال تصویب مصوبه‌ای در کمیسیون نظارت اصناف هستیم تا نظارت بر تولیدکننده نیز در اختیار اتحادیه گلفروشان قرار گیرد. این‌گونه می‌توانیم نظارت کاملی بر نرخ‌گذاری تولید‌کننده داشته تا فرود و فراز قیمت‌ها دلخواهی نباشد. البته باید در نظر هم بگیریم تعداد روزهایی که در تمام سال تولیدکننده گل را گران می‌فروشد به ۱۰ روز هم نمی‌رسد که شامل مناسبت‌های مختلف است.

تمام ماه‌های دیگر گل با قیمت‌های متعارف خرید و فروش می‌شود که با توجه به هزینه‌های تولید از اجاره گلخانه تا هزینه برق و گاز، عدد بالایی نیست. اما تاکید می‌کنیم نظارت اتحادیه به عنوان ابزاری موثر در همان ۱۰ روز مناسبتی نیز می‌تواند از این افزایش قیمت جلوگیری کند.

تسنیم: این مسئله شامل مشهد است یا درباره دیگر شهرهای کشور هم صدق می‌کند؟

علیان: این اتفاق شامل کل کشور می‌باشد و تولیدکنندگان شهرهای مختلف هستند که قیمت تمام شده عرضه را مشخص می‌کنند.

تسنیم: آمار دقیقی از تعداد گلفروشی‌های مشهد در دست دارید؟

علیان: حدود ۵۰۰ گلفروشی در سطح شهر فعال هستند که طبق آمارهای ما نیمی از این گلفروشی‌ها مجاز و حدود ۲۸۰  واحد دیگر غیرمجاز است که البته برخی در حال اخذ مجوز هستند.

تسنیم: تخلفات و شکایات شامل حال کدام دسته است؟

علیان: اکثر تخلفات توسط گلفروشی‌های بدون مجوزی انجام می‌شود که به صورت مقطعی یا فصلی کار می‌کنند. البته بخش اعظم شکایات رسیده به ما پیرامون گلفروشی‌های اینترنتی است که امکان نظارتی بر آن‌ها نیست. از کیفیت بد گل تا گران فروشی، تقلب وغیره.

تسنیم: در حال حاضر آیا گلفروشی‌های اینترنتی فعال در مشهد از اتحادیه مجوز فعالیت دارند؟

علیان: خیر. هیچ‌کدام از این گل‌فروشی‌های اینترنتی فعال در مشهد به هر شکل آن مجوزی از اتحادیه دریافت نکرده‌اند و عملکرد آن‌ها مورد تائید ما نیست. البته این مشکل محدود به اتحادیه ما نبوده و تقریبا مشکل تمامی صنوف عدم ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی در حوزه فعالیت‌شان است.

تسنیم: ماجرای گل‌های زینتی وارداتی به کجا انجامید؟

علیان: واقعیت این است زمانی که شما در داخل کشور نتوانید به اندازه کافی تولید کنید بحث واردات پیش می‌آید؛ حالا چه به صورت قانونی و چه به صورت قاچاق. تنها راه توقف واردات هم تولید انبوه و با کیفیت گل در داخل کشور است. واقعاً به نظر شما واردات گل از هلند با آن کارگر گران و هزینه‌های گمرکی ارزان تر از تولید در ایران خواهد بود؟ قطعاً این‌گونه نیست.

متاسفانه کمبود همیشه ایجاد رانت کرده است و در این مسیر تولید کننده و فروشنده هر دو متضرر خواهند شد و تنها رانت‌دار است که سود می‌برد. خوشبختانه اخیرا جلوی وادرات قاچاق گرفته شده و گل‌های وارداتی با مجوز می‌آیند.

تسنیم: این مسئله پیرامون گیاهان خانگی هم صدق می‌کند؟

علیان: بله. واردات گیاهان خانگی هم اصلاٌ مقرون به صرفه نیست. غیراصولی است گیاهانی مانند «بون‌سای» بخواهد از طریق واردات به چرخه  گل وگیاه داخل اضافه شود. البته در زمانی مجوزی داده شده بود و محموله‌هایی وارد شده بود که تا آن‌جا که مطلع هستم تا پایان سال ۹۶ مجوز فروش دارند اما بحث واردات آن متوقف شده و دیگر ممنوع است.

تسنیم: برخی شهروندان از عدم مشخص‌بودن تعرفه گلدان‌های گل خانگی و تفاوت در قیمت فروش این گیاهان گله‌مند هستند؟

علیان: باید شهروندان بدانند میان گلفروشی که گیاهی را از شمال می‌آورد و پس از شش‌ماه  نگهداری و هم‌سان‌سازی آب و هوایی، آن را به فروش می‌رساند با گلفروش و گلخانه‌داری که مستقیم پس از واردکردن گیاه اقدام به فروش آن می‌کند؛ قطعاً در نرخ فروش متفاوت خواهد بود. شاید کیفیت ظاهری  دو گیاه  یکسان باشد اما در درازمدت مقاومت و کیفیت گیاه روشن خواهد شد.

از طرفی قیمت یک ساندویح  هم با کیفیت یکسان در بالای شهر متفاوت از پایین شهر است. گلفروشی هم مستثنی از این قضیه نیست. اجاره مغازه برخی گلفروشی‌ها متفاوت است. هزینه‌های جنبی. عوارض، مالیات و… و نیز کیفیت از عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی یک گیاه خانگی می‌تواند باشد.

تسنیم: برخی گله‌های شهروندان از نحوه تعامل فروشندگان در بازار فتح آباد دارد. نظارت شما بر آن‌جا چگونه است؟ آیا این بازار کارکرد خود را از دست داده است؟ چه از لحاظ کیفیت و چه قیمت؟

علیان: ببینید گلفروش حق دارد. در اطراف بازار فتح‌آباد اتفاقاتی می‌افتد که به ضرر اقتصاد گلفروش است. عده‌ای در حاشیه خیابان بدون داشتن مغازه و… اقدام به تزئین و گل‌آرایی با قیمت‌های نازل می‌کنند. خوب بازار در داخل شهر واقع شده است. و شما می‌توانید با مراجعه به بازار ،خرید گل خام و ارائه آن به برخی در حاشیه بازار  با قیمتی بسیار پایین‌تر از گلفروشی دسته‌گل مورد نظرتان را تهیه کنید. در حالی که داخل بازار این قیمت متفاوت است.

تسنیم: یعنی اگر فردا به اطراف بازار سری بزنیم، این افرادی را که اشاره کردید هستند؟

علیان: بله. حتما. داخل بازار هم نباشند در اطراف بازار مشغول یافتن مشتری هستند.

تسنیم: این حرکت چرخه اقتصادی صنف را بر هم می‌ریزد؟

علیان: دقیقاٌ. این اتفاق می‌افتد. درخواست ما این است که حداقل در شعاع ۲۰۰ متری بازار این کار را نکنند؛ چون همه چیز را بهم می‌ریزند.

تسنیم: اگر شهروندی بخواهد برای خانه خود گیاه زینتی تهیه کنند باید به چه نکاتی دقت کند؟

علیان: شما قطعاً برای خرید یک تلویزیون به دنبال یک برند معتبر و نیز به نمایندگی آن برند مراجعه می‌کنید که قطعاٌ حاضر هستید گران‌تر هم هزینه پرداخت کنید. پیرامون خرید گل هم پیشنهاد می‌کنم حتماٌ از گلفروشی یا گلخانه‌های معتبر که کم هم نیستند خرید کنند تا در صورت بروز مشکل امکان پیگیری، شکایت و… فراهم باشد. گلفروشی‌های معتبر همیشه موظف به پاسخگویی و راهنمایی مشتریان هستند و این کار را برای حفظ مشتری خود قطعا انجام می‌دهند.

تسنیم: اگر شهروندی شکایتی داشت می‌تواند به اتحادیه مراجعه کند؟

علیان: حتماً. وظیفه ما همین است. کارشناسان ما موضوع شکایت را  تا حصول رضایت شهروندان بررسی خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 5 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا