ایران

توان خرید آثار هنری در میان مردم بسیار کم است

یک هنرمند تذهیب‌کار گفت: با توجه به تورم اقتصادی که در کشور وجود دارد توان خرید آثار هنری در میان مردم بسیار کم است.

توان خرید آثار هنری در میان مردم بسیار کم است

صدیقه داراب‌منش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مشهد در رابطه با وضعیت هنرهای سنتی و تذهیب در خراسان رضوی گفت: در استان ما تنها ارگان های خاصی از جمله آستان قدس رضوی، مکتب رضوان وخانه ملک که در آن کارهای سنتی و  صنایع دستی انجام می شود به این هنر می پردازند.

 این مدرس دانشگاه با بیان این که هنرهای سنتی پایه  طراحی همه صنایع دستی ایران است، افزود: ما می‌توانیم این هنرها را بسط و گسترش دهیم به طوری که تمام صنعتگرانی که در کار صنایع دستی هستند،  طراحی این هنر را آموزش دیده و طراح آثار هنری شوند سپس در بخش های مختلف از جمله طرح دوخت،  طرح گلیم، فرش، قلم زنی و یا هر صنایع دستی دیگر که قصد دارند فعالیت کنند.

وی در رابطه با تصوری که از بازار رشته های هنری در جامعه وجود دارد، عنوان کرد: نباید از همان ابتدا به دنبال پول رفت، ابتدا باید به دنبال علاقه که همان هنر است رفت، آن وقت کم کم پول هم خودش می آید، زمانی که شما کارتان خوب باشد به تبع خواستار های بیشتری پیدا می کنید به همین دلیل اگر دنبال کار هنری هستید تا از این طریق پول در بیاورید، کار درستی نیست.

داراب منش با بیان اینکه در کشور ما به هنر اهمیت زیادی داده نمی شود، تاکید کرد: اگر در کشور ما برای هنر ارزش قائل می شدند و حمایت کردند برای صنایع دستی و هنرهای تجسمی همان اتفاقی می افتاد که در خارج از کشور برای هنرمندان افتاده است و آنها توانستند از طریق هنرشان جایگاه ویژه ای در کشورشان بلکه در جهان  به دست بیاورند و نقشی در اقتصاد کشور داشته باشند.

این هنرمند تذهیب اضافه کرد:در کشور های دیگر آثار هنری دارای اهمیت است و بخش خصوصی و ارگان های مختلف از آن ها حمایت می کند، همین حمایت باعث می شود آثار هنری در بین مردم جایگاهی برای خود پیدا کرده، از آثار هنری استقبال می کند و قدر هنر را می دانند.
وی در پاسخ به این سوال که چه کسی بیشتر طالب آثار شماست؟ گفت: متاسفانه آثار من بیشتر مطالبه خارجی دارد و کمتر در داخل کشور تمایل به خرید آثار تذهیب و هنرهای سنتی دارند.

 داراب منش یادآور شد: کار های تذهیب نگارگری و گل و مرغ کاری بسیار زمان بر است و به نسبت زمان، قیمت آن هم افزایش می یابد. 

هنرمند تذهیب تصریح کرد: با توجه به تورم اقتصادی که در کشور وجود دارد توان خرید آثار هنری در میان مردم کشور بسیار کم است به علاوه اگر هم مردم توانمندی خرید را داشته باشند، تعداد محدودی با این هنر آشنایی دارند و آن را خریداری می کنند.

وی افزود:در کشور های عربی و بسیاری از کشورهایی که هم مرز با ما هستند، به هنر تذهیب بسیار بها می‌دهند و نگاه خاصی به این رشته دارند به گونه ای که توانسته اند در این هنر موفقیت های خوبی به دست بیاورند.

گفتنی است؛صدیقه داراب منش هنرمند نقاشی ایرانی و طرح های سنتی چند ماه پیش توانست درجه سه هنری کشور را در رشته تذهیب و هنرهای سنتی کسب نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا