خراسان

توزیع ۱۸ هزار واکسن آنفلوانزا در شمال شرق کشور

 ایرنا- مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۱۸ هزار واکسن آنفلوانزا در بخش دولتی برای گروههای هدف در شمال شرق کشور به طور رایگان توزیع شده است.

دکتر محمدجعفر صادقی روز چهارشنبه در گفت وگو باخبرگزاری ایرنا افزود: ۹ هزار مورد از این تعداد متعلق به مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: ۹ هزار مورد از واکسن های آنفلوانزا در سایر دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی استان شامل نیشابور، تربت حیدریه، گناباد، تربت جام و سبزوار و هم چنین دانشگاههای علوم پزشکی در استان های خراسان شمالی و جنوبی توزیع شده است.
وی خاطرنشان کرد: این واکسن ها طبق شیوه نامه مربوطه برای کارکنان بهداشتی و درمانی بیمارستان ها، نیروی انتظامی، کارکنان شاغل در پایگاههای مرزی مانند فرودگاه، دامپزشکی و هم چنین برخی از افراد واجد شرایط در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا استفاده می شود.
وی بیان کرد: توزیع واکسن های آنفلوانزا از اواخر مهرماه امسال آغاز شده است و هم اکنون به جز موارد کمی که برای مواقع ضروری نگهداری شده، همه آنها توزیع شده است.
صادقی خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر میزان واکسن های آنفلوانزا اختصاص یافته به منطقه شمال شرق کشور نسبت به گذشته افزایش یافته است و در این مدت میزان ابتلا به آنفلوانزا حاد نیز کاهش داشته است.
وی بیان کرد: هم اکنون واکسن آنفلوانزا در داروخانه های استان خراسان رضوی برای متقاضیان با نرخ زیر ۳۰۰ هزار ریال موجود است که تزریق آن برای افراد در معرص خطر مانند کودکان، سالمندان، بیماران دچار مشکلات تنفسی و شبکه ایمنی توصیه می شود.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا را ابتدای مهرماه عنوان و بیان کرد: از زمان تزریق واکسن آنفلوانزا تا تاثیر آن ۲ هفته طول می کشد، از سوی دیگر این واکسن بین ۶ تا هفت ماه در بدن اثرگذاری دارد.
صادقی افزود: واکسن آنفلوانزا که از ویروس ضعیف شده این بیماری تهیه می شود، عارضه ای ندارد اما به دلیل اینکه روی تخم مرغ کشت می شود، افرادی که حساسیت به تخم مرغ دارند نباید این واکسن را دریافت کنند.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد قطب پزشکی شرق کشور به شمار می رود.
این دانشگاه دارای بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۰ هزار شاغل در حوزه بهداشت و درمان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هفده =

دکمه بازگشت به بالا