خراسان

توسعه صنایع تبدیلی اولویت جهاد کشاورزی خراسان رضوی در سال ۹۵ است

مزروعی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: انتقال دانش فنی به مزرعه، توسعه صنایع تبدیلی و ارتقای مکانیزاسیون از دیگر اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی در سال ۹۵ است.

 مجتبی مزروعی عصر امروز در نشستی با موضوع اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی در محل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور و اتکا به توان داخلی و ما در سازمان جهاد کشاورزی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری از سال 93 برنامه‌های خود را براساس شاخص‌های اقتصاد مقاومتی تهیه کرده و به بخش‌های مختلف سازمان ابلاغ کردیم.

وی افزود: به عنوان مثال در بخش تهیه علوفه نیازمند واردات هستیم اما این واردات باید به گونه‌ای باشد که منجر به ارزش افزوده شود و با افزایش صادرات بتوانیم بازار و طراز بازرگانی خود را تعدیل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در طی دوران دولت تدبیر و امید، 5.3 میلیارد دلار از واردات مواد غذایی به بخش کشاورزی کاسته شده است، ادامه داد: در سال زراعی 94 در راستای افزایش صادرات تولیدات داخلی 42 هزار تن تخم مرغ، 170 راس دام سبک و 3700 تن مرغ را به عراق، افغانستان، آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کردیم.

مزروعی تصریح کرد: اولویت‌های کاری سال 95 را در جهت عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی تنظیم کردیم و در این راستا در بخش باغبانی توسعه کشت باغبانی را مدنظر قرار دادیم که سبب افرایش بهره‌وری آب، افزایش تولید در واحد سطح و بهبود کیفیت محصولات می‌شود.

وی با بیان اینکه تغییر و اصلاح الگوی کشت از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی است گفت: توسعه آبیاری تحت فشار و انتقال آب با لوله در راستای انجام شیوه‌های کشت با توجه به ظرفیت زمین از طرح‌های موثر و دارای اهمیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: توجه به کرامت و آموزش نیروی انسانی از مهم‌ترین اولویت‌های عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است امسال ما مقام اول تولیدکننده‌های برتر کشور را کسب کردیم که مهم‌ترین وجه تمایز تولیدکنندگان برتر دانش و آگاهی علمی آنان است.

مزروعی با تاکید بر اینکه ایجاد تنوع در تولیدات با رویکرد مزیت نسبی و توجه خاص به ارائه محصول سالم از ملزومات تحقق امنیت غذایی است اظهار داشت: در حال حاضر با عدم تنوع در عرضه غذا روبه‌رو هستیم. مصرف بالا و مداوم برنج سبب افزایش دیابت و چاقی در کشور شده است در حالی که با ایجاد تنوع و عرضه محصولاتی نظیر جوانه گندم و ارائه انواع متعددی از گوشت مثل بلدرچین و شترمرغ می‌توانیم به حفظ سلامت جامعه کمک کنیم.

وی افزود: انتقال دانش فنی به مزرعه، توسعه صنایع تبدیلی و ارتقای مکانیزاسیون از دیگر اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی در سال 95 است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره توفیقات حاصله این سازمان در سال 94 تصریح کرد: تامین 450 هزار تُن نهادهای دامی، افزایش بهره‌وری 14 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی با اجراب آبیاری تحت فشار، ارائه 160 میلیارد تومان تسهیلات مکانیزه سازی و رشد 5.3 درصدی و ضریب مثبت اشتغال از مهم‌ترین اقدامات مثبت این سازمان در سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده سرمایه‌ها جذب کارهای خدماتی و ساخت‌وساز می‌شود در حالی که  غذا تامین کننده سلامت جامعه است و سرمایه گذاری در بخش تولید و کشاورزی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 8 =

دکمه بازگشت به بالا