مشهد

تولید بومی شربت گیاهی ضدآنفولانزا در آینده نزدیک

رییس مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی  دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تولید بومی شربت گیاهی ضدآنفولانزا در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر حسن رخشنده تصریح کرد: اکنون شربت ضدآنفولانزا با قیمت بالا از خارج کشور وارد می‌شود و ما به دنبال گرفتن مجوز تولید این شربت هستیم که براساس پیش بینی‌های انجام شده این طرح تا ۶ ماه آینده به سرانجام می‌رسد و قطعا تولید داخلی این شربت موجب می‌شود، محصول موردنظر با قیمت مناسب‌‍تری به دست مردم برسد. 

وی یکی از سیاست‌های مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را مشابه سازی فرآورده‌های گیاهی که در ایران وجود دارد، اما از خارج کشور وارد می شود، عنوان کرد و گفت: براین اساس در آینده نزدیک شربت ضدآنفولانزا که خاصیت ضدویروسی دارد و گیاه آن نیز در کشور فراوان یافت می‌شود را تولید خواهیم کرد.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ساخت محصولات دارویی از گیاهان دارویی را هدف اصلی این مرکز تحقیقات دانست و بیان کرد: ما تلاش داریم تا با حمایت از طرح‌هایی که منتج به تولید محصول  و حل مشکلات مردم می‌شود، محصولات خود را وارد بازار کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در اثر تلاش این مرکز تحقیقات سه سال است که محصولی با عنوان «فیتو واژکس» وارد بازار (تولید انبوه) شده و این مرکز توانسته است از قرارداد با شرکت تولیدکننده این محصول به سودی بین دو تا هفت درصد براساس میزان تولید دارو برسد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: این محصول از خرداد ماه سال ۱۳۹۳ وارد بازار کل ایران با نشان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی شده است و تا خرداد سال جاری، سهم دانشگاه در تولید ثروت از این محصول حدود ۱۵۰ میلیون تومان بوده است.

رخشنده، مجوز تولید شیاف فیتوواژکس را از این مرکز تحقیقات دانست و بیان کرد: براساس پیش بینی ما از خرداد ماه سال جاری تا خرداد ماه سال ۹۶ سهم ما از تولید و توزیع این دارو در کشور حدود ۸۰ میلیون تومان خواهد بود که با تولید ثروت برای مرکز از این طریق می‌توانیم پژوهش‌های خود را در این راستا ادامه دهیم.

رییس مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به داروی فیتو واژکس و اهمیت تولید این محصول در کشور اشاره کرد و گفت: این محصول جهت درمان عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی زنان مورداستفاده قرار می گیرد و توانسته در درمان این بیماری بسیار مورد استقبال مردم قرار بگیرد. 

وی تاکید کرد: درحال حاضر محصولات دیگری را نیز در دست اقدام جهت تولید داریم که مجوز این محصولات (توسط اعضای فعال مرکز در شرکت دانش بنیان اکسیر طب زکریا) از وزارت بهداشت گرفته شده است و به زودی براساس پروانه ساخت اخذ شده وارد بازار می شود.

رخشنده اظهارکرد: یکی از این محصولات «اسپری آس» جهت درمان خونریزی‌های موضعی و بواسیر و محصول دیگر کپسولی است با عنوان «بارزد» که در درمان اختلالات و ناراحتی های گوارشی مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ که این دو محصول با توجه به قرارداد بسته شده میان مرکز و شرکت تولید کننده، پیش بینی می‌شود تا چند ماه آینده وارد بازار کشور خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عنوان کرد: برخی محصولات مرکز در مرحله تکمیل پرونده قرار داشته و کارآزمایی بالینی آن رو به اتمام است.

ساخت شیاف گیاهی «فیتوپین»

وی از ساخت شیاف «فیتوپین» خبر داد و افزود: شیاف «فیتوپین» یک شیاف مسکن گیاهی جهت درمان دردها است که بر منشاء گیاهی استوار است و اکنون طرح این پژوهش تصویب شده و در مرحله اخذ پروانه ساخت آن می باشیم.

رخشنده با تاکید بر اهمیت تولید شیاف «فیتوپین» در نداشتن عارضه برای بیمار، خاطر نشان کرد: در حال حاضر شیاف های موجود در جهان مسکن های ضد درد و ضد التهاب هستند؛ اما افرادی که ورم و التهاب روده یا معده دارند نباید از شیاف های کنونی استفاده کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه متذکر شد: بر این اساس ما توانسته ایم شیافی را تولید کنیم که بدون عوارض جانبی است و بیماران دارای التهاب یا زخم معده و روده می توانند از آن استفاده کنند.

وی با تاکید بر این نکته که در سال آتی این محصول پروانه تولید را دریافت خواهد کرد، بیان داشت: نکته قابل تامل در تولید شیاف «فیتوپین» خاصیت ضد التهابی در کنار ضد درد بودن آن است به این نحو که این محصول مانند شیاف های استامینوفن که خاصیت ضد دردی را به تنهایی دارد، تنها بر درد اثر نداشته و التهاب را نیز درمان می کند.

رخشنده به تولید داروی گیاهی خواب آور اشاره کرد و افزود: این محصول نیز در مرحله «کارآزمایی بالینی» است و اثرات گیاه ریحان را در تولید این محصول مورد پژوهش قرار می دهیم. این محصول با همکاری اساتید بیمارستان ابن سینا برای بیماران دارای مشکل خواب تولید می شود.

وی گفت: این دارو به شکل کپسول و شربت تولید خواهد شد و در حال حاضر تمام مراحل حیوانی کار انجام شده و به مرحله انسانی رسیده ایم و این احتمال وجود دارد تا پایان سال آینده به عنوان یک  فرآورده خواب آور با منشاء گیاهی وارد بازار ایران شود.

عضوهیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: محصولات دیگری را نیز داریم که در حال دریافت مجوز جهت تولید از وزارت بهداشت هستیم؛ از جمله داروی مخصوص کنترل چربی و قند خون بیماران بیمارانی که قند و چربی آن ها همزمان بالا است.

وی تصریح کرد: مرحله کارآزمایی بالینی این محصول نیز تمام و با نام داروی «کنترالیپید» از وزارت بهداشت درخواست مجوز شده است و تا چند ماه آینده با توجه به اتمام مراحل بالینی، پروانه ساخت خواهد گرفت.
رییس مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی اضافه کرد: مجوز تولید این دارو توسط شرکت دانش بنیان اکسیر طب زکریا که اعضای مرکز تحقیقات در آن فعال می باشند اخذ خواهد شد.

رخشنده ارتباط این مرکز تحقیقات با گروه های بالینی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تلاش داریم با گروه های بالینی و دانشجویان دانشکده طب سنتی ارتباط بسیار خوبی برقرار کنیم و در حال حاضر نیز همکاری بسیار نزدیکی با دانشجویان پی اچ دی دانشکده طب سنتی داریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: تلاش داریم تا پایان نامه های این دانشجویان منتج به محصول شود و تحت عنوان مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی تولید و تهیه فرآورده در این مرکز انجام شود.

وی تاکید کرد: چهار طرح مشترک بین مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی و دانشکده طب سنتی بسته شده است؛ که قسمت تهیه محصول، تهیه فرآورده و عصاره گیاهی آن در این مرکز انجام می شود.

وی به انجام سه موفقیت بزرگ در این مرکز تحقیقات اشاره کرد و افزود: برای اولین بار در ایران سه کار مهم با تلاش همکاران در این مرکز تحقیقات انجام شده است که اولین آن تولید شیاف فیتوواژکس و کار دوم تولید بذر لوبیا مخملی است که برای درمان بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرد و برای اولین بار بذر این گیاه در ایران کاشته و در کشور پرورش یافته است. محصول سوم نیز تولید فرآورده ثامن ایستا با همکاری دانشکده طب سنتی و گروه داخلی می باشد که برای خاتمه خونریزی های گوارشی حین اندوسکوپی کاربرد دارد. این محصول که پروانه ساخت آن توسط وزارت بهداشت صادر شده است برای اولین بار در ایران تولید شده است و سومین محصول در دنیا است.

وی ادامه داد: این محصول در طرح مشترکی بین مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی و دانشگاه فردوسی کشت و در حد کم تولید شده است و اکنون در طرح بعدی خود به دنبال برقراری ارتباط با شرکت های دانش بنیان کشاورزی جهت کشت وسیع این محصول در ایران هستیم و در آینده نزدیک، قرص ضد پارکینسون را تولید خواهیم کرد.

وی مطرح کرد: این مرکز تولید مقاله در کنار تولید محصول را در برنامه خود دارد و تنها به مقاله اکتفا نخواهد کرد زیرا ما اعتقاد داریم باید در این مرکز به صورت چند منظوره کار کرد به این معنا که در کنار گذراندن پایان نامه دانشجو، تولید مقاله و در نهایت تولید محصول را در نظر داریم.

رییس مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی ابراز داشت: در این مرکز پروژه های تحقیقاتی هدفمند می باشد و چندین ثبت اختراع صورت گرفته است.

رخشنده با انتقاد از نبود امتیاز در درجه بندی مراکز تحقیقات بر اساس تولید محصول، گفت: ضعفی که در امتیازبندی در مراکز تحقیقات وجود دارد، نبود امتیاز برای مراکز در تولید محصول است که این امر موجب گرایش مراکز تحقیقات به تولید مقاله شده است.

وی افزود: درحال حاضر اخذ مجوز پروانه ساخت، ثبت اختراع و تولید محصول امتیازی برای مراکز ندارد و اگر این حمایت صورت بگیرد، تولید محصول برای تمامی مراکز یک اصل می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در سال بیش از ۳۰ مقاله در این مرکز تولید می شود و قریب به اتفاق این مقالات منتج به محصول و تولید داروی گیاهی می شود.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: با فعالیت اعضای هیأت علمی مرکز می توان موفقیت های بیشتری را کسب کرد و بر این مبنا تلاش داریم فرآورده های گیاهی که در کتاب فارماکولوژی گیاهان دارویی آورده شده و جای آن در کشور خالی است و یا معضلات پزشکی که برایش درمانی وجود ندارد، را تولید کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا