مشهد

جایگزینی موتور‌های برقی با بنزینی در مشهد، روی دور تند

طرح تبدیل و جایگزینی موتور‌های بنزینی با برقی در حال بازنگری و تکمیل است و درصورت تصویب شورا، همه مردم مشهد می‌توانند از تسهیلات دریافت موتور برقی استفاده کنند.

شهرآرانیوز؛ اولین بار سال ۱۳۹۴ بود که شورای شهر مشهد با مصوبه‌ای مجوز تعویض موتور‌های بنزینی با برقی را صادر کرد و بهمن ماه همان سال شهرداری اعلام کرد که ۵۰۰ دستگاه از این موتور‌ها به صورت آزمایشی در هسته مرکزی تردد می‌کنند تا بعد از برطرف شدن عیب و نقص‌های احتمالی، سازوکار فروش آن‌ها به مردم تدوین شود.

این طرح نیمه کاره به حال خود رها و ماجرای استفاده از موتور برقی تا شهریور ۱۳۹۹ و مصوبه جدید شورای شهر فراموش شد. براساس این مصوبه جدید شهرداری موظف شد تا سقف ۹۰ درصد از قیمت این موتور‌ها را در قالب وام با تسهیلات چهاردرصدی به متقاضیان ارائه بدهد.

قرار بود اولین گروهی که این موتور‌های برقی را تحویل می‌گیرند، کسانی باشند که شغلشان در ارتباط با موتورسیکلت باشد و حالا آن طور که مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد اعلام کرده است، این طرح در حال بازنگری و تکمیل است و درصورت تصویب شورا، همه مردم مشهد می‌توانند از تسهیلات دریافت موتور برقی استفاده کنند.

علی باخرد در گفتگو با خبرنگار ما و با بیان اینکه طرح تبدیل و جایگزینی موتور‌های بنزینی با برقی قرار نیست تغییر کند و در حال تکمیل آن هستیم گفت: در طرح قبلی تنها کسانی می‌توانستند از تسهیلات شهرداری برای خرید موتور برقی استفاده کنند که موتور وسیله کار آن‌ها بود و به عنوان نمونه در پیک‌های موتوری یا رستوران‌ها و… مشغول کار بودند.

از یک طرف اثبات اینکه یک نفر در حوزه حمل ونقل کالا فعال است زمان بر بود و از طرف دیگر شاید این افراد از نظر مالی شرایط خرید موتور برقی را نداشته باشند. در واقع، چون بدنه کارگری اولین مخاطب شهرداری مشهد برای تبدیل موتور بنزینی به برقی بود، استقبال کمی از این ماجرا شد و دلیل تکمیل طرح و گسترش دایره شمولیت آن هم همین مسئله بود.

طرح جدید در حال تدوین است

وی با اشاره به جزئیات طرح تکمیلی جدید شهرداری مشهد ادامه داد: اکنون با همکاری شورای شهر در حال تدوین یک طرح تکمیلی برای جایگزینی موتور‌های برقی با بنزینی هستیم که براساس آن علاوه بر گروه قبلی، مردم عادی هم می‌توانند از این امکان استفاده کنند، اما با این تفاوت که سود تسهیلات پرداختی به آن‌ها کمی بیشتر از آن چهاردرصدی خواهد بود که برای موتور‌های کار تعیین شده است.

تسهیلات تغییری نخواهد کرد

باخرد افزود: قیمت موتور برقی تا امروز تغییری نداشته است و پیش بینی ما هم نشان می‌دهد که قیمت آن باز هم نوسان زیادی نداشته باشد و از همه مهم‌تر اینکه تعداد موتور‌هایی که ما نیاز داریم در کارخانه‌ها موجود است و به همین دلیل تغییر قیمت کمتری خواهد داشت. پیشنهاد ما برای تسهیلات همان ۳۵ میلیون تومانی است که پیش از این مصوب شده بود و این مبلغ تقریبا ۸۰ درصد قیمت این موتورهاست.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد با بیان اینکه مشکلات به وجود آمده باعث تأخیر در شروع اجرای این طرح شد اظهار کرد: از ابتدای شروع طرح مشکلات ناخواسته‌ای گریبان گیر ما شد و در عمل نزدیک دو ماه است که در سازمان مدیریت حمل و نقل به صورت جدی در حال کار در این زمینه هستیم و تا امروز هم نزدیک به ۱۷۵ نفر برای استفاده از تسهیلات و دریافت موتور به بانک معرفی شده اند.

رویکرد شورا، گسترش استفاده از موتورسیکلت برقی

ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر، هم با اشاره به لزوم گسترش استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در شهر گفت: در شورای اسلامی شهر به دنبال تأمین موتورسیکلت برقی هستیم.

اکنون براساس طرح قبلی، محدودیت‌هایی برای تحویل موتور برقی به مردم مشهد وجود دارد که طرح در حال بازنگری است و جامعه مخاطب و واجد شرایطی که می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند باید گسترش پیدا کند. البته که رویکرد شورای شهر هم همین مسئله است که تعداد بیشتری از مردم از موتور برقی استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا