فرهنگ و هنر

جای خالی قوانین حمایتی از هنرمندان برگزارکننده نمایشگاه

پس از تعطیلی موقت و چند ساعته یک نمایشگاه عکس در مشهد، عدم وجود قوانین حمایتی از هنرمندان بار دیگر خود را نشان داد.
جواد رضایی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، درخصوص بسته شدن این نمایشگاه عکاسی در یکی از نگارخانه‌ها اظهار کرد: درمورد برگزاری نمایشگاه‌های عکس، از نگارخانه وقت گرفته شده، قرارداد نوشته می‌‌شود و شرایط پرداخت و تسویه حساب به مدیرنمایشگاه و مدیر نگارخانه بستگی داشته و ربطی به اعضای نمایشگاه ندارد.
وی بیان کرد: نمایشگاه در روز پنجشنبه، نهم شهریور افتتاح شد و این درحالی است که ما از عدم تسویه حساب کامل با نگارخانه باخبر نبودیم، هرچند سه‌چهارم هزینه پرداخت شده بود؛ اما روز یکشنبه، سیزدهم شهریور، تا ساعت ۱۸ درب نگارخانه بسته بود و زمانی که علت را از مدیر گالری جویا شدیم، ایشان عدم انجام تعهدات مالی را دلیل این کار دانست‌.
این عکاس و عضو نمایشگاه ادامه داد: در پی صحبت‌هایی که با مدیر نگارخانه داشتیم، نمایشگاه با یک ساعت تأخیر بازگشایی شد‌؛ اما روز دوشنبه، متأسفانه مدیر گالری پوستر نمایشگاه را برداشته و در نهایت، باوجود این‌که بازدیدکنندگان وارد نگارخانه شدند، اجازه ورود به ما داده نشد.
رضایی اضافه‌ کرد: ما منکر این‌که این هزینه حق نگارخانه بوده نمی‌شویم، درعین حال، هیچ دلیلی برای چنین برخورد و رفتاری با اعضای نمایشگاه نیز وجود ندارد.
این عضو نمایشگاه افزود: اگر به یک نگارخانه مجوز داده می‌شود تا هنرمندان آثار خود را به نمایش گذارند، بنابراین باید با چنین مشکلات ایجاد‌شده و لحن نادرست و رفتارهای غیرقابل هضمی که با اعضای نمایشگاه می‌شود، برخورد شود.
وی در تکمیل سخنان خود در این رابطه ادامه داد: انتظار نداشتیم برای چنین هزینه ناچیزی، اجازه ورود به نمایشگاه خود را نداشته باشیم و شرمنده میهمانان و بازیدکنندگان نمایشگاه که از نقاط مختلف شهر برای بازدید می‌آیند شویم؛ ضمن این‌که برای جلوگیری از این مشکل و حفظ آبروی اعضای نمایشگاه، باید هزینه به‌ طور کامل و یکجا دریافت می‌شد.
وقوع چنین حوادثی حتی با توجه به زمان اندک ایجاد این مساله نشان‌دهنده عدم وجود قوانین شفاف حمایتی از هنرمندان و نظارت صحیح بر رفتار دست‌اندرکاران نمایشگاه‌هاست، چرا که پس از برگزاری یک نمایشگاه آنچه بیش از همه اهمیت دارد، حفظ شان و جایگاه هنرمند است، مقوله‌ای که باید به جد مورد توجه مسئولان و مدیران این حوزه قرار بگیرد. 
آغاز به کار یک نمایشگاه باید نقطه پایانی مسائل مالی و فنی آن باشد تا مخاطب بتواند به راحتی با هنرمند ارتباط برقرار کرده و در یک فضای کاملا فرهنگی به دغدغه‌های هنری خود بپردازد. مطمئنا وجود قوانین حمایتی شفاف به نحوی که هم نگارخانه‌دار بتواند به حقوق خود به صورت تمام و کمال دست پیدا کند و هم هنرمند دغدغه برخوردهای سلیقه‌ای و دور از شأن فضای هنری را نداشته باشد، وظیفه همه مسئولان امر است که باید به صورت جدی و اساسی آن را حل کنند تا چنین برخوردهایی در فضای فرهنگی و هنری پایتخت فرهنگی جهان اسلام رخ ندهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + نه =

دکمه بازگشت به بالا