مشهد

جای خالی کلاس‌های سواد رسانه در فرهنگسرای رسانه مشهد محسوس است

جای خالی کلاس‌های سواد رسانه در فرهنگسرای رسانه مشهد محسوس است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی در روزهای گذشته در پرونده‌ای اختصاصی به بررسی عملکرد فرهنگسرای فناوری و رسانه مشهد در سال‌های اخیر پرداخته؛ فرهنگسرایی که صرفا عنوان رسانه را یدک می‌کشد و کارکردی مشابه نام خود در حوزه گسترش سواد رسانه‌ای ندارد.

ماهان صفایی یکی از مدیران سابق این فرهنگسرا در مورد عملکرد فرهنگسرای فناوری و رسانه می‌گوید: فلسفه وجودی فرهنگسراها در شهرها را می‌توان از چند جنبه بررسی کرد؛ اول اینکه فرهنگسراها باید زمینه ارتقاء سطح فرهنگی جامعه را فراهم کنند.

مدیر سابق فرهنگسرای فناوری و رسانه شهر مشهد بیان کرد: دومین کارکرد جلوگیری از حذف فرهنگ بومی منطقه و کارکرد سوم زمینه‌سازی نشاط و شادابی در اقشار مختلف جامعه و کارکرد چهارم بالا بردن زمینه تعلق خاطر شهروندان به شهر است.

صفایی عنوان کرد: اینها جنبه‌های عمومی تشکیل هر فرهنگسرا و کارکرد آن است اما طی چند سال گذشته فرهنگسراها عنوان تخصصی پیدا کردند به این معنا که هر فرهنگسرا باید ضمن پیاده‌سازی سیاست‌های عمومی به موضوعات تخصصی و ویژه بپردازد.

وی ادامه داد: تقسیم‌بندی کار به این شکل که موضوعات عمومی برای ساکنان منطقه و مناطق اطراف و موضوعات تخصصی برای افرادی که در گروه یا قشر خاص هستندباید برنامه‌ریزی شده و فعالیت انجام شود.

صفایی ادامه داد: به عنوان مثال فرهنگسرای انتظار برنامه‌های عمومی برای ساکنان مناطق اطراف خود دارد و برنامه‌های اختصاصی برای تشکل‌ها و گروه‌ها و افراد و مجموعه‌هایی که در حوزه انتظار فعالیت می‌کنند یا فرهنگسرای امر به معروف و نهی از منکر برنامه‌های عمومی برای ساکنان اطراف خود و برنامه‌های اختصاصی برای آمران و ناهیان از منکر و تشکل‌های امر معروفی.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگسرای رسانه هم از این امر مستثنی نیست و باید یکسری برنامه‌های عمومی برای ساکنان مناطق اطراف خود داشته باشد و برنامه‌های تخصصی برای اصحاب رسانه؛ بنده توفیق داشتم در مقطعی در سال ۹۱ مدیر فرهنگسرای رسانه بودم و در آن زمان در حوزه عمومی برنامه‌هایی در جهت تقویت جایگاه خانواده برنامه برای کودکان نوجوانان زمینه‌های مطالعاتی برگزار می‌‌شد اما در کنار آن به موضوعات تخصصی در کنار اصحاب رسانه نیز پرداخته می‌شد که از آن جمله می‌توان به دوره‌های مستمر  سواد رسانه‌ای، کلاس اخلاق در رسانه با حضور مدیرکل صدا و سیمای وقت و برنامه‌های جمعی دیگر از جمله همایش‌های اصحاب رسانه اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + ده =

دکمه بازگشت به بالا