ایران

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد ۹۹ درصدی ابتلا در یک هفته

بررسی‌آمارهای رسمی نشان می‌دهد در یک هفته گذشته نرخ موارد ابتلا رشدی معادل ۹۹ درصد داشته و به همین تناسب تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی نیز صعود ۵۵ درصدی را تجربه کرده است.

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، درحالی اخبار آغاز مجدد واکسیناسیون گسترده از امروز با حدود روزانه ۴۰۰ هزار دُز در رسانه‌ها منتشر شده است که بررسی دقیق آمارهای رسمی منتشر شده همه‌گیری کرونا در پیک پنجم از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد ویروس منحوس همچنان با قدرت درحال تاخت و تاز در سراسر ایران است.

نگاه دقیق به آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد همانطور که کارشناسان هفته گذشته پیش‌بینی کرده بودند آغاز این هفته با ثبت رکوردهای تازه‌ای در دوره حدود ۵۰۰ روز همه‌‌گیری کرونا درکشورمان بوده است به صورتی که نرخ ابتلای ۸۳۴۱ نفری روز ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ تنها به فاصله یک هفته با رشدی معادل ۹۹ درصد دیروز به رقمی معادل ۱۶۵۹۶ مورد رسیده است.

رشدی که به گفته کارشناسان با در نظر گرفتن فعالیت قابل توجه سویه ویروس جهش یافته هندی در ایران از امروز عاملی برای ثبت رکوردهای تازه‌ای در بستری و مراجعه سرپایی تا نهایتاً موارد مرگ ناشی از ویروس کووید در ایران است، چون آمارها نشان می‌دهد با آغاز فعالیت این نوع از ویروس تمامی آمارها تصاعدی بالا خواهد رفت دقیقاً اتفاقی که در زادگاهش یعنی سرزمین هفتاد و دو ملت افتاد.

در این زمینه نیم نگاهی آماری به سایر شاخص‌ها نشان می‌دهد که نرخ بستری نیز در دوره یاد شده رشدی معادل ۵۷ درصد به خود اختصاص داده و موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز با رسیدن به عدد ۳۵۰۶ مورد شاهد صعود ۹٫۵ بوده که نهایتاً منجر به رشد ۳۱ درصدی موارد مرگ بوده به‌صورتی که در دوره مورد نظر ما روزانه ۱۳۱ نفر از هموطنانمان مشخصاً به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند تا از ابتدای آغاز همه‌گیری تا امروز در آستانه ثبت مرگ ۸۶۰۰۰ نفری قرار گرفته باشیم.

۱۴۳ شهرستان در وضعیت قرمز

از سوی دیگر تغییر معنادار تعداد شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز کرونایی قرار می‌گیرند بیانگر این نکته است که ظاهرا ویروس منحوس آنهم از نوع جهش یافته کاملا آشکار درحال تاخت و تاز است و شهری کشورمان را زیر سایه ضعف گسترده واکسیناسیون و کاهش رعایت پروتکل‌ها یکی پس از دیگری تسخیر کرده و شرایط حاد و بحرانی کرونا را در آنها حاکم می‌کند.

در این زمینه فقط کافی است که به رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌ها در دوازدهمین روز از تابستان ۱۴۰۰ توجه داشته باشیم تا ببینم تعداد ۹۲ شهرستان قرمز، ۱۸۳ شهرستان نارنجی و ۱۷۳ شهرستان زرد با سرعتی غیرقابل تصور یکباره فقط در بخش شهرستان‌های قرمز شاهد رشدی معدل ۵۵ درصد شد تا در نوزدهمین روز از تیرماه ۱۴۰۰ شاهد ۱۴۳ شهرستان قرمز، ۱۸۶شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان زرد رنگ باشیم.

به‌این ترتیب  از امروز شنبه نوزدهم تیرماه؛ ۱۴۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار خواهند داشت. بنابراین علاوه بر شهرهای قرمز قبلی؛ شهرستانهای خوی (آذربایجان غربی)، اردبیل (استان اردبیل)، آران و بیدگل و خمینی‌شهر (اصفهان)، دره‌شهر (ایلام)، بروجن (چهارمحال و بختیاری)، قوچان (خراسان رضوی)، هندیجان (خوزستان)، گرمسار (سمنان)، ممسنی (فارس)، آق‌قلا، کردکوی، گالیکش و گرگان (گلستان)، بندر انزلی، رودبار و رودسر (گیلان)، دلفان و سلسله (لرستان)، بهشهر، جویبار، رامسر و فریدونکنار (مازندران)، دلیجان و محلات (مرکزی) در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.

اتفاقی که حکایت از شکل‌گیری بحرانی نگران کننده در آینده‌ای نزدیک دارد و درصورتی که برای مدیریت کم هزینه پیک جدید بهترین راهکار گسترش واکسیناسیون و البته رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت در این زمینه روز گذشته اعلام کرد: به منظور جلوگیری از شکل‌گیری بحران در شرایط فعلی هفته جدید را با انجام روزانه ۴۰۰ هزار دُز واکسن آغاز می‌کنیم تا به این ترتیب تعداد افراد واکسینه شده کشورمان گسترش داشته باشد تا با این کار زمینه مدیریت کم هزینه پیک پنجم امکان‌پذیر باشد.

البته نمکی در ادامه سخنان خود نسبت به بی‌توجهی هموطنان در زمینه رعایت پروتکل‌ها نیز تاکید کرد: در شرایطی بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی است متاسفانه سطح رعایت پروتکل‌ها در بسیاری از مناطق کاهش نشان می‌دهد و هموطنان بدون درنظر گرفتن خطری که جانشان را تهدید می‌کنند مشغول انجام امور روزانه و عادی خود مثل رفتن به رستوران هستند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

 فهرست جدید آزمایشگاه‌های کووید ـ ۱۹ 

با توجه به اهمیت انجام غربالگری هوشمند و جلوگیری از شکل‌گیری چرخه انتقال گسترده میان هموطنان براساس اعلام معاونت بهداشت تعداد کل آزمایشگاه های مجاز تشخیص مولکولی کووید ۱۹ در سراسر کشور  ۲۸۹ آزمایشگاه است.

 همچنین تعداد ۲۲۵ واحد از این آزمایشگاه ها، آزمایش تشخیص مولکولی کووید ۱۹ برای مسافران برون مرزی را نیز انجام می‌دهند، برای آگاهی از این فهرست کافی روی لینک فهرست جدید آزمایشگاه‌های کووید ـ ۱۹  کلیک کنید.
 

استان هرمزگان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، اوضاع کرونایی هرمزگان بسیار بحرانی و حاد است و هر روز این شرایط اسف بار وخیم‌تر می‌شود. 

مسئولان استانی و کشوری به هیچ وجه درک درستی نسبت به وضعیت نابسامان و بحرانی هرمزگان ندارند و این استان در مبارزه با بیماری کرونا تنها و مظلوم مانده است و روزانه افراد زیادی به کرونا مبتلا و جان خود را از دست می‌دهند. 

تخت‌های بیمارستانی کاملا پر شده و به حد اشباع رسیده و از سویی کمبودهای شدید نیروی پرستار و عدم تامین دارو بر مشکلات این استان افزوده است، اما باید مسئولان کشوری پاسخ دهند علت این همه بی تفاوتی نسبت به استان و مردم هرمزگان چیست و چرا برای قطع زنجیره کرونا اقدام عملی از سوی این افراد دیده نمی‌شود؟

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: متاسفانه شرایط کرونایی به هیچ وجه مطلوب و مساعد نیست و هر روز با افزایش آمارها مواجه هستیم. 

وی افزود: آمار مرگ و میر در شبانه روز گذشته رشد زیادی داشت و شاهد بودیم ۹ نفر از هم استانی‌هایمان بر اثر این ویروس جان خود را از دست دادند، این افراد شامل ۷ خانم و ۲ آقا در محدوده سنی ۴۰ الی ۸۴ سال از شهرستان‌های بندرعباس، رودان، حاجی آباد، جاسک و میناب بودند. 

نوروزیان گفت: با اضافه شدن این ۹ بیمار فوت شده جمع بیماران جان باخته کرونایی هرمزگان به عدد ۱۴۹۸ نفر رسید و زنگ خطری برای روزهای آینده خواهد بود. 

وی تصریح کرد: روزانه بر تعداد افراد بستری نیز افزوده می‌شود و در حال حاضر ۸۰۳ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از این تعداد ۹۸ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۲۰ بیمار هم بسیار وخیم گزارش شده است. 

وی با اشاره به افزایش چشمگیر بیماران قرنطینه خانگی نیز گفت: شمار این دسته از بیماران نیز افزایش یافته و به مرز ۱۰۴۰۰ نفر رسیده از این رو تاکید داریم ویروس کرونا به شدت در کمین است باید همه در خانه بمانیم، ماسک بزنیم و در دورهمی‌ها شرکت نکنیم.

استان گلستان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  گرگان ، انواع جهش یافته ویروس کرونا به ویژه نوع دلتا، با سرعت زیادی در حال گسترش است و در مدت بسیار کوتاهی، وضعیت شهرهای مختلف از جمله در استان گلستان را دستخوش تغییر قرار داده است.

تا روز پنج شنبه هفته گذشته ۴ شهرستان دارای وضعیت قرمز کرونایی بودند که با اوج گیری دوباره بیماری، تعداد شهرهای قرمز در استان گلستان ۲ برابر شده و به ۸ شهرستان افزایش پیدا کرده است.

وضعیت در شهرهای مختلف استان از نظر شیوع کرونا، بسیار پرخطر است و شهروندان باید برای حفظ جان و سلامتی خود و دیگران پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

آن طور که دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرده در حال حاضر شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس، کردکوی، علی آبادکتول، آق قلا، آزادشهر، گالیکش و مینودشت در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. شرایط در شهرستان‌های رامیان، بندر ترکمن، کلاله و مراوه تپه نیز نارنجی است و بندرگزو گمیشان در وضعیت زرد کرونایی هستند.

تعداد بیماران سرپایی و بستری در مراکز درمانی استان نیز نسبت به روزهای گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده و در حال حاضر بیشتر از ۵۰۰ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

طبق آخرین آمارها ۵۰۸ بیمار مبتلا به کرونا در استان بستری شده‌اند که از این تعداد ۸۷ بیمار در بخش‌های آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

استان قزوین

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، مشاهده آخرین آمار بیماری کرونا در استان قزوین نشان‌دهنده این است که نمودار ابتلای کرونایی در استان به شدت صعودی شده و در حالی که میزان ابتلا و بستری به مرور در حال افزایش یافتن است، میزان مرگ‌ومیر کرونایی همچنان نرخ پایین و ثابتی دارد که تاثیر واکسیناسیون گروه‌های حساس و افراد سالمند در جلوگیری از افزایش میزان مرگ‌ومیر را نشان می‌‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از افزایش ۹۲ درصدی آمار مبتلایان کرونایی در ۲۴ ساعت اخیر خبر داد و اظهار داشت: در حالی که ۲ روز پیش آمار ابتلای کرونایی در استان به ۱۷۲ نفر در روز نزول کرده بود، در شبانه‌روز گذشته ۳۲۹ مبتلای کرونایی در استان شناسایی شدند که با آمار مبتلایان در پیک چهارم کرونا برابری می‌کند.

پیمان نامدار اضافه کرد: با این حال در ۲۴ ساعت اخیر میزان بستری‌های روزانه ما ۱۹ درصد نسبت به روز ماقبل کاهش یافت و بهترین خبر کرونایی در شبانه‌روز گذشته هم صفر شدن میزان مرگ‌ومیر کرونایی بود که نشان‌دهنده تاثیر واکسیناسیون در کاهش میزان فوتی‌ها علی‌رغم افزایش نسبی میزان ابتلا و بستری کرونایی است.

وی ادامه داد: همچنین آمار بیماران بدحال کرونایی در شبانه‌روز اخیر روند فزآینده خود را حفظ کرده و امروز به ۲۱ بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین رسیده است و در نهایت آمار بهبودیافتگان کرونایی هم در قیاس با روز پیش ۳۰ درصد کاهش یافته و در ۲۴ ساعت اخیر ۱۶ نفر کمتر از روز قبل از بیمارستان‌های ما با علائم قطعی بهبود ترخیص شدند.

نامدار یادآور شد: در نهایت با وجود این آمار میزان مجموع بستری‌های فعلی ما به ۲۹۵ نفر رسید که ۸ نفر بیشتر از روز گذشته بود و به نظر می‌رسد با توجه به معدل پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی روند افزایش بستری‌های کرونایی در استان قزوین استمرار پیدا خواهد کرد.

استان کرمان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده باز هم رنگ‌بندی کرونا در استان کرمان تغییر کرد و در حال حاضر از ۲۳ شهرستان استان، هفت شهرستان منوجان، بم، جیرفت، کهنوج، رودبارجنوب، سیرجان، رفسنجان در وضعیت بسیار پرخطر و به رنگ قرمز پررنگ قرار گرفته‌اند و ۹ شهرستان کرمان، شهربابک، رابر، ارزوئیه، فاریاب، عنبرآباد، فهرج، نرماشیر و قلعه‌گنج در وضعیت قرمز، شش شهرستان بافت، بردسیر، انار، زرند، راور و ریگان در وضعیت نارنجی و تنها شهرستان کوهبنان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

به‌نظر می‌رسد که کشور وارد پیک پنجم کرونا شده است و باید منتظر تکرار تجربه‌های سخت و تلخ موج‌های قبلی باشیم. اما، موج جدید بیماری یک تفاوت با موج‌های قبلی دارد و آن هم ویروس جهش‌یافته “دلتا” است، ویروسی که گفته می‌شود قدرت سرایت آن ۱۴۰ برابر ویروس انگلیسی است و در حال تبدیل شدن به ویروس غالب در کشور است و در این میان نکته مهمی  که وجود دارد شرایط خاص استان کرمان است؛ استان کرمان در شرایطی درگیر موج پنجم کرونا شد که هنوز به طور کامل از موج چهارم آن خارج نشده بودیم و این مسئله نگرانی‌ها بابت کمبود تخت‌های بیمارستانی و امکانات و تجهیزات درمانی در استان را تشدید می‌کند.

در این شرایط در روزهای گذشته در استان کرمان شاهد روند افزایشی بسیار زیاد تعداد بیماران سرپایی، بیماران بستری شده قطعی کرونا در بیمارستان‌ها و دو رقمی شدن آمار فوتی‌های کرونا در استان بودیم و با وجود تأکید مسئولان به رعایت دستورالعمل‌ها و تشدید محدودیت‌ها و نظارت‌ها، باید دید این راهکارها در روزهای آینده تا چه اندازه در بهبود وضعیت استان مؤثر خواهد بود. 

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۶۹۱ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۱۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۶۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۵۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۷۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۸۲ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۴۷ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۴ هزار و ۷۹۹ مورد رسیده است.

وی به فوت ۸ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۲۰۲ نفر رسیده است.

کاشان 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کاشان ، ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی کاشان مجددا وضعیت قرمز شده و احتمال ورود به پیک پنجم کرونا وجود دارد و افزایش بیماران بستری و مبتلایان به کرونا گواه این مطلب است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۹ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و دو بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل یک و حداکثر ۷۴ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار ۴۴ و حداکثر ۵۶ ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۱۶۷ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۱۴۳ بیمار در شهرستان کاشان و ۲۵ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند.

وی از بستری ۲۵ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ بیماری در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست نداده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۶۰ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد قابل توجهی بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون یک هزار و ۱۵۰ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

  استان بوشهر  

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، سعید کشمیری شهرستان‌‌های بسیار پرخطر در استان بوشهر را ۸ شهرستان دانست و اظهار داشت: از ۱۰ شهرستان این استان ۸۰ درصد در شرایط قرمز و مابقی دارای شرایط پرخطر یا نارنجی کرونایی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از افزایش بیماران مبتلا به کرونا در استان خبر داد و بیان کرد: روز گذشته ۳۰۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا در استان بوشهر شناسایی شد که ۱۱۸ نفر آنان در بخش کرونایی مراکز درمانی استان بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، با بیان اینکه با غفلت از هجوم مرگبار کرونا، زنجیره ابتلا به کرونا هر روز محکم‌تر می‌شود گفت: برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا راهی جز رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی نیست.

وی درباره افزایش شیب ابتلا به بیماری کرونا هشدار دارد و تأکید کرد: تعداد بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته و اشغال تخت‌ها به ۹۰ درصد رسیده است.

کشمیری، تعداد بستری‌ها در بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر را ۴۳۶ نفر دانست و تصریح کرد: هم اکنون ۳۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و ۱۴ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از ثبت ۴ فوتی کرونایی دیگر در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: روز گذشته ۳ خانم و یک آقا به سبب ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و تعداد فوتی‌ها در استان بوشهر به یک‌هزار و ۳۰۰ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، از تسریع در روند واکسیناسیون در شهرستان‌های این استان خبر داد و بیان کرد: روزانه ۳ هزار نفر علیه کرونا در استان بوشهر واکسینه می‌شوند و از هفته آینده به افراد بالای ۶۰ سال واکسن تزریق می‌شود.

وی مراکز واکسیناسیون تجمعی در شهرهای مختلف استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: عملیات واکسیناسیون کرونا در نقاط مختلف استان انجام می‌شود که همکاران در مراکز بهداشت با افراد مشمول دریافت واکسن تماس می‌گیرند.

کشمیری، باتأکید بر رعایت پروتکل بهداشتی از جمله استفاده مکرر از ماسک، پرهیز از دورهمی و مراسم‌های تجمعی ابراز امیدواری کرد: با تسریع واکسیناسیون و ایمن‌سازی جامعه در برابر کرونا امید می‌رود با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شاهد بهبود این وضعیت باشیم.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اینکه هنوز مورد مثبتی از گونه دلتا هندی در استان تأیید نشده افزود: با توجه به سرعت انتشار این گونه کرونا بعید نیست که شیوع یابد که در این راستا توجه به رعایت پروتکل بهداشتی امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

استان زنجان

خدابخش مرادی نافچی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان ، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت امام جواد (ع) اظهار داشت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان هستیم و اگر روند به این صورت ادامه داشته باشد ورود به پیک پنجم کرونا دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران سرپایی در بیمارستان‌ها افزایش یافته است، گفت: متاسفانه شاهد افزایش دورهمی‌ها و مجالس عروسی و عزا هستیم و به راحتی مردم در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند و معتقدند که دیگر کرونا تمام شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان تاکید کرد: تا زمانی که واکسیناسیون تمام اقشار جامعه به پایان نرسد نمی‌توانیم ادعا کنیم که کرونایی دیگر وجود ندارد؛ از سوی دیگر در هر بازه زمانی شاهد ورود نسخه جدید ویروس کرونا در کشور هستیم و بنابراین تا زمانی که این ویروس در کشور وجود دارد همه ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

وی افزود: از همه مردم زنجان تقاضا دارم که موارد بهداشتی را رعایت کنند و در هر دورهمی شرکت نکنند. بسیاری از استان‌های کشور در حال حاضر درگیر پیک پنجم هستند و اگر ما هم رعایت نکنیم خواه و ناخواه درگیر پیک پنجم خواهیم شد.

مرادی نافچی در پایان از تلاش‌ عوامل طرح شهید سلیمانی در کشور و همینطور استان زنجان تقدیر کرد و گفت: طرح شهید سلیمانی واقعا یک طرح موفقی بود و خدمات بسیار زیادی را به مبتلایان ارائه داد؛ از عوامل این طرح تقدیر و تشکر می‌کنم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان در پایان به آمار مبتلایان اشاره کرد و گفت: موارد مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی تاکنون ۸۳ هزار و ۹۸۷ مورد بوده و متاسفانه این آمار روز به روز روند افزایشی دارد؛ همینطور تاکنون یک هزار و ۵۰۸ تن از شهروندان زنجانی بر اساس ابتلا به کووید ۱۹ فوت شده‌اند.

استان یزد

ابراهیم سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: از  یک هزار و ۲۰۶ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۵۷۸  بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شدند.

وی با اشاره به شناسایی موارد جدید ابتلا به کرونا افزود: از این تعداد، ۴۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۵۳۰ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: در شبانه روز گذشته، ۲ بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۶۷۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۲۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

استان اردبیل

شهرام حبیب‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل ضمن تشریح آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل اظهار داشت: برای عبور از موج پنجم کرونا حداقل باید ۹� درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی همچون زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را جدی بگیرند.

وی بیان کرد: تعداد شهرهای در وضعیت بسیار پر خطر کرونایی کشور به شدت در حال افزایش و طی یک هفته سه برابر شده و اگر روند صعودی به همین صورت باشد، ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم .

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بیان کرد: آنچه که لازم و ضروری است باید به شدت مراقبت کنیم تا شاهد افزایش موارد ابتلا در همه کشور نباشیم و نباید بگذاریم کشور گرفتار خیز جدید با کرونای دلتا یا هندی شود.

حبیب‌زاده اظهار کرد: با توجه به بالابودن سرعت شیوع و گسترش دلتا ویروس، رعایت دستور العمل‌های بهداشتی همچنان بهترین راه برای مهار و مقابله با این بیماری است و در کنار افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تسریع در واکسیناسیون نیز می‌تواند در جلوگیری از مواجه شدن با موج پنجم بیماری در کشور موثر و مفید باشد.

وی بیان کرد: متأسفانه از امروز شهرستان اردبیل قرمز، پارس‌آباد و مشگین‌شهر نارنجی و بقیه شهرستان‌های در وضعیت زرد قرار گرفتند که محدودیت‌های کرونایی با شرایط شهرستان‌ها اعمال خواهد شد.

استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۳۲۱۴ نفر بودند که ۱۱۰۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۲۶۲ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این  مدت ۱۹۵ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۷۰  بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۱۵۷  بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را  ۱۰  نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

نجیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلانشهر اصفهان، اردستان و خمینی‌شهر وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و ۱۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۶ شهر هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان فارس

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز ، افزایش شمار شهرهای قرمز کشور از امروز بر روی نقشه نرم‌افزار ماسک ثبت شده که بر این اساس استان فارس نیز تغییراتی داشته و به شمار شهرهای قرمز و نارنجی آن افزوده شده است. 

بر این اساس شهرستان‌های ممسنی، کازرون، کوهچنار، شیراز، زرقان، کوار، خفر، جهرم، قیروکارزین، خنج، گراش، اوز، لامرد، لارستان، داراب و زرین دشت در شمار شهرهای قرمز و شهرستان‌های فراشبند، سروستان، خرامه، فسا، خرمبید و رستم در شمار شهرهای زرد و دیگر شهرستان‌های استان فارس نارنجی هستند. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۹۹۳ هزار و ۵۸۰ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۲۸۴ هزار و ۸۴۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۱۱۶ هزار و ۶۹۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۹ هزار و ۱۵۹ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۰۴ هزار و ۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

هم اکنون هزار و ۶۹۷ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۸۹ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن ۶ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری به چهار هزار و ۸۷۱ نفر رسیده است. 

استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: با نارنجی شدن شهرستان طبس، تعداد شهرستان‌های با وضع پرخطر کرونایی در خراسان جنوبی به ۶ شهرستان افزایش یافت.

محمد دهقانی افزود: آخرین نقشه وضع کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) شهرستان‌های خراسانی جنوبی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین بروزسانی از ۱۹ تیر شامل شهرستان نهبندان تنها شهرستان خراسان جنوبی است که جزو نقاط قرمز (خیلی پُرخطر) است.

وی ادامه داد: شهرستان‌های بیرجند، فردوس، طبس، قائنات، سربیشه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بشرویه، زیرکوه، خوسف و سرایان جزو نقاط زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ نقطه کم خطر در خراسان جنوبی نداریم، گفت: احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.

دهقانی ادامه داد: روز گذشته ۱۸۷ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۳۸ بیمار جدید شامل ۹ بستری و ۲۹ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد ۱۴ مورد از بیرجند، شهرستان‌های درمیان ، سرایان و قاینات هرکدام دو مورد، شهرستان نهبندان ۷ مورد، شهرستان‌های زیرکوه و سربیشه هرکدام چهار مورد و شهرستان‌های خوسف، طبس و فردوس هرکدام یک مورد جدید از بیماری کرونا شناسایی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۱۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۲ نفر کرونا مثبتند و از این تعداد ۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر وخیم است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته با یک مورد جدیدی فوت، تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۲۷  نفر رسید.

درحال تکمیل… .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا