مشهد

جزئیات نحوه استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «در فاز اول ۱۷۰۰ دوچرخه وارد سامانه اشتراکی خواهند شد»، گفت: شهروندان با داشتن نرم‌افزار شهرمن و حداقل شارژ مورد نیاز می‌توانند از این دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کنند.

مسعود ریاضی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ایستگاه‌های دوچرخه شهروندی  مشهد، اظهار کرد: ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی شهروندی در خیابان‌هایی قرار خواهد گرفت که ستون فقرات شهر هستند. شهروندان با داشتن نرم‌افزار شهرمن و حداقل شارژ مورد نیاز می‌توانند از این دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه «اولین نیم ساعت استفاده از دوچرخه اشتراکی، رایگان است»، افزود: شهروندان می‌توانند به وسیله نرم‌افزار شهرمن قفل دوچرخه را بازکرده و از آن استفاده کند. بعد از استفاده باتوجه به زمان مصرف مبلغ از کیف پول شهروند در نرم افزار شهرمن کسر می‌شود. شهروندان در هرمکانی که کارشان با دوچرخه تمام شود می‌توانند آن را به ایستگاه‌های مشخص آن منطقه تحویل بدهند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: در ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی نسل چهار، اپراتوری برای تحویل دوچرخه وجود ندارد. تنها در سطح شهر رک (دوچرخه‌بند) نصب می‌شود. شهروند بعد از استفاده از دوچرخه آن را در رک گذاشته و تگ قفل آن را می‌بندد. برای استفاده مجدد نیز قفل را با نرم‌افزار اسکن و آن را باز می‌کند.

جمعیت عمده مشهد در غرب و  مناطق ۹ و ۱۱ شهرداری است

ریاضی عنوان کرد: در افق دید ما ایستگاه‌های دوچرخه شهروندی در تمامی نقاط شهر وجود دارد، اما در فاز ابتدایی و شروع کار تمرکز ما در خیابان وکیل آباد، ملک آباد و احمدآباد تا میدان شهدا است. بیشترین استفاده دوچرخه در این محدوده است. جمعیت عمده شهر در غرب مشهد و  در منطقه ۹ و ۱۱ شهرداری مشهد است. ما قصد داریم در فاز اول در این مناطق ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی را فعال کنیم تا مردم با دوچرخه خود را به حمل‌ونقل انبوه‌بر همگانی برسانند.

وی با بیان اینکه «در فاز اول ۱۷۰۰ دوچرخه وارد سامانه اشتراکی خواهند شد»، ادامه داد: ایستگاه‌های فاز ابتدایی در خیابان‌های متصل به بلوار وکیل‌آباد، ملک‌آباد، احمدآباد و خیابان دانشگاه تا میدان شهداست. طرح دوچرخه‌های اشتراکی در چندین فاز و در تمامی مناطق مشهد انجام خواهد شد. دوچرخه‌های اشتراکی همگی ساخت ایران، دنده‌ای و استاندارد هستند. این دوچرخه‌ها هوشمند و نسل چهار هستند که از برند خوب و معتبر ایرانی خریداری شده است. در سیستم دوچرخه‌های اشتراکی شهرهای دیگر، دوچرخه دنده‌ای وجود ندارد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «این دوچرخه‌ها برای رفاه حال شهروندان تهیه شده است»، بیان کرد: در سامانه جدید دوچرخه‌های همگانی، شیوه ثبت نام بسیار ساده است تا شهروندان بتوانند دسترسی راحت‌تری از آن داشته باشند. شیوه ثبت‌نام به این صورت است که شهروند کارت ملی خود را نرم افزار شهرمن آپلود می‌کند و بعد از پرکردن یک فرم، ثبت نام او انجام می‌شود.

داشتن بیمه ورزشی برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی الزامی است

ریاضی با بیان اینکه «در طرح قبلی دوچرخه‌های اشتراکی، فرد بعد از پرکردن چندین فرم ثبت نام وثیقه‌های سنگینی را باید ارائه می‌کرد»، افزود: در طرح دوچرخه‌های اشتراکی ۳۰ هزارتومان ودیعه برای ثبت‌نام در نظر گرفته شده و ۲۰ هزارتومان دیگر نیز حق بیمه سالیانه ورزشی است. هرشهروندی که می‌خواهد از دوچرخه اشتراکی استفاده کند، باید بیمه ورزشی داشته باشد. ودیعه و هزینه هربار استفاده از دوچرخه اشتراکی مشهد از سایر شهرهای ایران کم‌تر است.

هزینه هر نیم ساعت استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی ۱۰۰۰ تومان است

وی با اشاره به اینکه «برای هر نیم ساعت استفاده از دوچرخه، ۱۰۰۰ تومان هزینه درنظر گرفته شده است»، تشریح کرد: راه‌اندازی اسکوتر و دوچرخه برقی هنوز قطعی نیست. اسکوتر و دوچرخه برقی ملزوماتی دارد که باید با پلیس راهنمایی و رانندگی هماهنگ شود. در فاز ابتدایی اسکوتر و دوچرخه برقی اشتراکی، حدود ۲۰۰ دستگاه به چرخه اشتراک خواهد آمد. برای هر نیم ساعت استفاده از اسکوتر، ۳۰۰۰ تومان و برای دوچرخه برقی ۴۰۰۰ تومان تعرفه در نظر گرفته شده است. در دوچرخه، اسکوتر و دوچرخه برقی اشتراکی، برای هر چهارنیم ساعت غیررایگان، نیم ساعت استفاده رایگان درنظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: شهرداری برای ترغیب قشرهای مختلف شهروندان از دوچرخه‌های اشتراکی، در حال مطالعه طرحی برای تخفیف تعرفه به قشرهای خاص است. مثلا برای کارمندان یک یا دو سفر رایگان با دوچرخه در نظر گرفته شود. این طرح در دست بررسی و مطالعه است. ما به دنبال این هستیم که سهم استفاده از دوچرخه به شهر برگردد.

ریاضی اظهار کرد: مشهد با ۲۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه، رتبه اول مسیر دوچرخه در ایران را دارد. براساس طرح جامع، حدود ۶۰ کیلومتر دیگر مسیر دوچرخه باید احداث شود.

از ابتدای پاییز دوچرخه‌های اشتراکی راه‌اندازی خواهد شد

وی تاکید کرد: طرح دوچرخه‌های اشتراکی به صورت تدریجی انجام می‌شود. تعداد دوچرخه‌ها ۲۰۰۰ دستگاه است که سفارش ساخت آن به کارخانه ایرانی داده شده است. به محض به اتمام رسیدن تولید آن، دوچرخه‌ها وارد خط خواهند شد.  زیرساخت‌هایی مانند نحوه تحویل دوچرخه، نحوه کار با نرم افزار و آپلود اطلاعات در آن در حال صحبت و گفت‌وگو در کمیسیون است که احتمالا باید در دو جلسه دیگر به شورای اسلامی شهر بیاید. ان‌شاءالله از ابتدای پاییز دوچرخه‌های اشتراکی راه‌اندازی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا