مشهد

“جمعه بازار” ویژه تره‌بار است نه خودرو/ریزش ۲۰ درصدی نمایشگاه داران اتومبیل مشهد

حمید رضا حیدری

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل مشهد گفت: در وضعیت فعلی بازار و با وجود رکود برپایی جمعه بازار خودرو در مشهد توجیهی ندارد، البته باید در نظر داشت که جمعه بازار برای تنظیم قیمت ویژه محصولاتی مانند تره‌بار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، اصناف در حوزه اقتصاد به‌ویژه در پایتخت معنوی ایران اسلامی نقش ویژه‌ای دارند که باید به آن توجه داشت تنوع فعالیت‌های اقتصادی در این بخش نیاز به اهتمام توجه به آن‌ها را بیشتر می‎‌کند.

در این میان نمایشگاه‌داران اتومبیل با توجه به اینکه در حوزه یکی از اقلام ضروری زندگی امروزی یعنی خودرو فعالیت دارند، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند؛ از این رو به سراغ حمیدرضا حیدری رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد مقدس رفته و در این مورد مشکلات آن‌ها گفت‌وگویی داشته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

مهم‌ترین محور‌ها و مشروح گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد به شرح زیر است:

  • 600 واحد صنفی در حوزه خرید و فروش اتومبیل در مشهد مقدس فعالیت دارند که حدود 410 عدد از آنها مربوط به بخش سواری و مابقی مربوط به بخش سنگین و نیمه سنگین هستند.
  • 18 تا 20 درصد ریزش بر اثر  رکود در تعداد اعضای اتحادیه صنف نمایشگاه داران اتومبیل به وجود آمده است.
  • 1 الی 2 درصد واحدهای صنفی اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در مشهد به امر خرید و فروش خودروهای لوکس مبادرت دارند.
  • رکود موجود در بازار امکان اظهار نظر در مورد پرخریدارترین و یا کم خریدارترین خودروها را سلب کرده است.
  • بازار اتومبیل در مشهد مقدس سنگین‌ترین رکود خود در عرض چند سال گذشته را تجربه می‌کند.
  • در سال 94 مجموعا 490 ساعت آموزش برای واحدهای صنفی نمایشگاه‌داران اتومبیل در مشهد مقدس انجام شده است.
  • برای برگزاری جمعه بازار اتومبیل در مشهد مقدس هیچ توجیهی وجود ندارد.
  • وجود بنگاه‌های غیرمجاز در مشهد مقدس از جمله پدیده و میزان رکود در بازار این شهر را تشدید کرده است.
  • بیشترین شکایاتی که مردم به اتحادیه ارائه می‌دهند ناشی از این است که از واحدهای صنفی غیرمجاز خرید کرده و برای معامله آنها مشکلاتی ایجاد می‌شود که قابلیت پیگیری قانونی را نیز ندارند.

تسنیم: به عنوان سئوال نخست، لطفاً در مورد وضعیت صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل توضیحاتی ارائه دهید.

حیدری: اتحادیه نمایشگاه داران مشهد با توجه به اینکه به نوعی واسطه بین خریدار و فروشنده در حوزه خود است؛ تمام اقدامات خود را زیر نظر اتحادیه و اتاق اصناف انجام داده و اعضای آن شامل بیش از 410 واحد خرید و فروش خودروی سواری و با احتساب افرادی که در حوزه معاملات ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین فعالیت دارند بیش از 600 واحد صنفی می‌شوند.

این دسته از اصناف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ با توجه به هزینه‌های بالا و درآمد کم که در 2 سال گذشته سیر آن نزولی نیز بوده تعدادی ریزش در اعضای این اتحادیه به وجود آمده که این تعداد بین 18 تا 20 درصد بوده است.

همچنین مشکل دیگری در مورد مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد در این بخش وجود دارد، با وجود نبود درآمد مناسب مبالغ بسیار زیادی برای واحدهای صنفی مالیات در نظر گرفته شده که این موضوع نیز در ریزش اعضای اتحادیه نقش داشته است.

تسنیم: در اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد چه اقدامی برای برخورد با واسطه‌های زیرزمینی انجام شده است؟

حیدری: در اتحادیه قولنامه‌های مصوب داریم که دارای مُهر ثبت شده سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی از جمله صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و تعزیرات حکومتی این استان است و لوگوی اتحادیه را نیز دارند، اخیراً چند مورد چاپ قولنامه‌های تقلبی مشاهده شده که از طریق دادگستری و اماکن برای آنها اقدام شده و پیگیر هستیم که قولنامه‌های جعل شده از بازار خارج و عاملان آن نیز شناسایی شوند.

تسنیم: به نظر شما تعداد واحدهای صنفی در بخش نمایشگاه داران اتومبیل در مشهد مقدس بالا نیست؟

حیدری: خیر، به نظر بنده این تعداد کم نیز هست، یکی از صنایعی که مردم در دنیا از آن استفاده کرده و به نوعی صنایع مادر به حساب می‌آید، خودرو است و با توجه به درخواست متقاضیان با بهبود وضعیت اقتصادی می‌توان اشتغال‌زایی بیشتری از طریق این صنف ایجاد کرد.

تسنیم: در مورد مالیات بر ارزش افزوده سخن گفتید. در این حوزه چه مشکلی برای صنف شما وجود دارد؟

حیدری: به میزان معاملات انجام شده در سال، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد و این مالیات از نیمه 89 اعمال شده که سال 91 به واحدها برای دریافت آن اعلام داده شده و با توجه به اینکه نرخ‌نامه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل شامل یک درصد از طرفین تا سقف 30 میلیون تومان بوده و برای مبالغ بالاتر از 30 میلیون تومان 0.8 درصد قیمت از دو طرف معامله دریافت می‌شود که این میزان از لحاظ قانونی مصوب است، باید گفت که رقم مالیات بر ارزش افزوده بسیار بالا شده و توان ادامه فعالیت اقتصادی را از تعدادی واحدها سلب کرده است.

این نرخنامه از سال 88 هنوز  تغییر نکرده و با توجه به این درآمد پائین مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده و و فعالیت اقتصادی را از توجیه خارج می‌کند.

تسنیم: در مورد خرید و فروش و بازار خودروهای لوکس در مشهد مقدس توضیح دهید.

حیدری: تعدادی از این افراد که پیش از این پروانه گرفته‌اند از اتحادیه اقدام نکرده و از خود نمایندگی مجوزات لازم را گرفته‌اند اما تعدادی از آنها که ذات خرید و فروش اتومبیل را دارند از اتحادیه مجوز گرفته‌اند که حدود 1 الی 2 درصد اعضای صنف را تشکیل می‌دهند.

تسنیم: کیفیت خودورهای داخلی را به عنوان یک کارشناس در این حوزه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حیدری: تولید خودرو در کشور به نوعی انحصاری شده و به همین علت کیفیت لازم را ندارد و نیاز است که سازمان‌های نظارتی روی آنها کنترل داشته باشند، شورای رقابت باید در موضوع کیفیت و قیمت‌گذاری بسیار فعال‌تر از این وارد عمل شود و برای مشکلات این حوزه چاره اندیشی شود.

تعرفه‌ها و قیمت‌هایی که برای واردات در نظر گرفته می‌شود نیز سبب شده که این حوزه همچنان انحصاری و در اختیار تولیدکنندگان داخلی باقی بماند.

تسنیم: در بازار مشهد پرخریدارترین خودروها کدام هستند؟

حیدری: هم اکنون رکودی در بازار مشهد حاکم است که سال دوم خود را پشت سر می‌گذارد و نمی‌توان گفت که کدام خودرو در این بازار خرید و فروش بیشتری دارد و امید می‌رود در سال آینده این روند بهبود داشته باشد. تقاضا این است که دولت بتواند در این زمینه حمایت‌های لازم را به عمل بیاورد.

بازار در واقع زنجیری است که اگر یک حلقه آن به نوعی مفقود شود مشکلاتی در آن به وجود می‎آید، نوسانات بازار زمانی رخ می‌دهد که عرضه و تقاضا با هم تناسب نداشته باشند اما هم اکنون با توجه به وضعیت موجود باید گفت که سنگین‌ترین رکودی که در چند سال گذشته در بازارها وجود داشته هم اکنون حاکم بوده و مشکلات زیادی را برای کسبه به وجود آورده است.

تسنیم: در مورد آموزش‌هایی که در صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل در مشهد مقدس برای کسبه انجام می‌شود توضیح دهید.

حیدری: با توجه به روند رو به رشد تکنولوژی‌های مورد استفاده در خودرو نیاز به این دیده می‌شود که متصدیان واحدهای صنفی این حوزه به روز باشند و در همین راستا برای اعضای اتحادیه آموزش‌هایی از جمله قوانین معاملات، نحوه نگارش قولنامه و دیگر مواردی از این دست در نظر گرفته و انجام شده است. در سال 94 مجموعاً 490 ساعت آموزش برای واحدهای صنفی انجام شده است.

تسنیم: بازار مصرف خودروهای لوکس را در سال 95 چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حیدری: این موضوع به تقاضای مصرف کننده باز می‌گردد و سیاست ویژه‌ای برای واردات و یا تقویت بازار خودروهای لوکس در نظر گرفته نشده اما هم اکنون فروشندگان خودروهای لوکس نیز درگیر رکود بوده و افزایش تعداد آنها منطقی نیست.

تسنیم: آیا مشکلاتی با ارگان‌های دولتی و عمومی دارید؟ 

حیدری: به هیچ عنوان مشکلی با نهادهای دولتی و عمومی از طرف اعضای اتحادیه وجود ندارد اما موضوعی در این بخش مطرح می‌شود که باید به آن رسیدگی شود و آن هم برپایی جمعه بازارهای خرید و فروش خودرو در مشهد مقدس است. این بازارها از طریق اتحادیه پشتیانی و نظارت نمی‌شود و اصلا نیازی به آن نیز دیده نمی‌شود؛ هیچ کنترلی بر خرید و فروش در این بازار وجود ندارد تنها شهرداری مشهد زمین آن محدوده را به عده‌ای واگذار کرده که فعالیت‌های آنان زیر پوشش مراجع قانونی نیستند.

باید گفت که تعداد زیادی از شکایات از طرف خرید و فروش در جمعه بازارها به اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل مشهد می‌رسد و دستگاه‌های قضایی با آنها درگیر هستند. در واقع اصلاً خودرو نیازی به تنظیم بازار ندارد بازار روز برای اقلامی مانند خوار و بار و میوه و تره‌بار و متعادل کردن قیمت آن‌ها برگزار می‌شود اما برای برگزاری جمعه بازار اتومبیل هیچ توجیهی وجود ندارد.

تسنیم: تعاملات شما با اتحادیه‌های کشوری به چه صورت است؟ با توجه به ارتباطات شما وضعیت رکود در مشهد مقدس نسبت به سایر شهرها چگونه است؟

حیدری: ارتباط ما هم اکنون با تمام استان‌ها و اتحادیه کشوری نمایشگاه‌داران اتومبیل برقرار است تمام شهرها و مراکز استان‌ها درگیر این رکود هستند اما این موضوع در مشهد بسیار شدیدتر بوده و علت اصلی آن هم وجود بنگاه‌های اقتصادی از جمله پدیده، تبرک و پردیسبان در این شهر بوده که سرمایه‌های مردم را به نوعی مسدود کرده و گردش مالی در بازار را کاهش داده است.

همچنین مؤسسات اعتباری غیرمجاز نیز بر این موضوع اضافه شده و سبب شدند که بازار مشهد بیش از سایر شهرها در تمام زمینه‌ها دچار رکود و مشکلات ناشی از آن شود متأسفانه خواستگاه تعداد زیادی از این مؤسسات و یا شرکت‌ها مشهد مقدس بوده که تمام مشکلات بعدی را اضافه کرده و در مقایسه‌ای حدودی و عامیانه اگر در شهرهای دیگر رکود 80 درصد اختلال در بازار ایجاد کرده در مشهد این میزان به 100 درصد رسیده است.

تسنیم: در هر واحد صنفی نمایشگاه داران اتومبیل مشهد مقدس چند نفر شاغل هستند؟

حیدری: هر واحد صنفی میانگین 4 نفر را به کار گرفته است که اکثر آنها در امر خرید و فروش اتومبیل اقدام می‌کنند و نمایشگاه برای آنها مکانی است که می‌توانند فعالیت اقتصادی واسطه‌ای داشته باشند و ریزش 20 درصدی تعداد اعضای این اتحادیه تعداد زیادی را با احتساب خانواده‌های آنها با مشکلات معیشتی مواجه کرده است.

تسنیم: وضعیت استقرار اتوماسیون اداری در اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل مشهد به چه صورت است؟

حیدری: بسیار عالی؛ تمام اقدامات مربوط به اتحادیه از طریق سیستم اتوماسیون اداری چهارگون انجام شده و از همین روش با اتاق اصناف مشهد مقدس نیز ارتباط برقرار شده تمام واحدهای صنفی زیرمجموعه نیز به این سیستم مجهز شده و امور مربوط به آنها از طریق سیستم به آنها ابلاغ می‌شود.

طرحی نیز وجود دارد که تمام معاملات انجام شده در کشور از طریق کد رهگیری انجام شود تا تمام واسطه گران غیرمجاز از این بازار حذف شده و فروشگاه‌های مجازی بدون مجوز نیز توان ادامه فعالیت را نداشته باشند.

تسنیم: وضعیت استقرار صندوق مکانیزه در صنف شما به چه صورت است؟

حیدری: این صنف از ابتدای سال 94 به داشتن صندوق مکانیزه مشمول شده و هم‌اکنون الزام تجهیز اصناف به این صندوق به تمام واحدهای صنفی ابلاغ شده و باید 100درصد از آن بهره مند باشند و اگر فرد متصدی واحد صنفی  را به صندوق مکانیزه تجهیز نکند تمام مشکلات مربوط به آن متوجه خودش است.

تسنیم: مهم‌ترین و بیشترین تخلفات صنف نمایشگاه داران اتومبیل مشهد مقدس در چه حوزه‌ای است؟

حیدری: بیشترین شکایاتی که مردم به اتحادیه ارائه می‌دهند ناشی از این است که از واحدهای صنفی غیرمجاز خرید کرده و برای معامله آنها مشکلاتی ایجاد می‌شود که قابلیت پیگیری قانونی را نیز ندارند.

در این حوزه مردم باید توجه داشته باشند که از متصدی واحد صنفی حتما پروانه واحد را درخواست و آن را رؤیت کنند، با این حال گروه‌های بازرسی اتحادیه همواره در سطح شهر فعالیت دارند تا واحدهای متخلف و غیرمجاز را شناسایی کنند اما مردم نیز باید در این امر کمک دهنده به مسئولان اتحادیه باشند.

به ندرت نیز مشکلاتی در حوزه کمیسیون‌های دریافت شده از مردم به وجود آمده که تعداد آنها بسیار پائین است.

در خاتمه توصیه‌ای که به تمام همشهریان داریم این است که برای معاملات خود حتما به واحدهای صنفی مجاز مراجعه کرده و از قولنامه‌های مجاز استفاده کنند و پیش از خرید خودرو حتما مشخصات آن را با اسناد آن چک کنند و پس از آن مبادرت به خرید داشته باشند.

همچنین در مورد خرید از فروشگاه‌های مجاری افراد باید حتما دقت داشته باشند طیف وسیعی از شکایات واصله به اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مربوط به این دسته از خریدها اختصاص داشته و اتحادیه نیز ابزار نظارتی بر آنها ندارد که در صورت ضرر بتواند به خریداران کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا