ایران

جوجه کباب در پیاده‌روهای بندرعباس پُرسی چند؟

اخبار,اخبار اجتماعی,جوجه کباب

شهر بندرعباس از دیر باز میزبان کارگران و مسافران زیادی بوده، کارگرانی که با حداقل دستمزد کار می‌کنند و برای کاهش هزینه‌های جاری خود سعی می‌کنند در هزینه برای تهیه غذا صرفه جویی کنند. در این میان دستفروشانی هم هستند که خدمات تهیه غذا را بدون طی کردن مراحل قانونی و با در نظر گرفتن مکانی مانند دکان و یا حتی گاری و دکه ارائه می‌دهند.»

منطقه خلیج فارس، تا چندی پیش تنها مواد خوراکی مانند پیراشکی، انواع کیک و فلافل به صورت دستفروشی فروخته می‌شد اما حالا غذاهای آشپزخانه‌ای نیز وارد بساط دستفروشی شده است.

غذاهایی مانند جوجه کباب، قیمه و قرمه سبزی که در ظروف یکبار مصرف در پیاده روهای خیابان فروخته می‌شود. یکی از نکات جالب توجه در این دستفروشی‌ها نوع بسته بندی این غذاها و محتویات این بسته‌های غذایی است. به طور مثال در یک ظرف جوجه کباب یا چلوکباب ریحان و گوجه نیز همراه برنج وجود دارد.

با وجود آنکه قیمت مواد غذایی در شهر بندرعباس گران است، قیمت پایین این مواد غذایی افرادی که حتی محدودیتی برای پرداخت هزینه ندارند را نیز وسوسه می‌کند. به طور مثال هر پرس جوجه کباب و چلوکباب بین 3000 تا 3500 تومان قیمت دارد اما غذاهایی مانند قیمه و یا قورمه سبزی قیمت به 5000 تومان می‌رسد.

گرچه در برخی از روزها که مثلا قورمه سبزی کم یاب یا نایاب می‌شود ممکن است یک پرس قورمه سبزی تا 7000 تومان نیز به فروش برسد که این بستگی به روز فروش دارد.

دستفروشانی با پلاستیکی بزرگ که تعداد زیادی ظرف یک بار مصرف در آن جا داده‌اند و یک ظرف غذای باز شده برای نمونه، غذای خود را برای فروش فر تبلیغ می‌کنند.

غذاهای خیابانی در خانه پخته می‌شوند!
عماد، یکی از این دستفروشان غذا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه که این غذاها از کجا آورده می‌شوند و یا اصلا بهداشتی هستند یا نه، توضیح داد: “تمام این غذاها رو خواهرم توی خونه درست می‌کنه و مطمئن مطمئنه و تمیزه”.

یکی دیگر از دستفروشان که مدام سعی داشت از غذای خودش تعریف کند، نیز گفت: “غذای من با آشپزخونه هیچ فرقی نداره، کیفیتش بالاست و خیلی خوشمزه است و وقتی از او درباره پخت غذا سوال شد جواب داد که تمامی غذاها با بهترین کیفیت و بهترین آشپز در خانه، تهیه و بسته بندی شده است.”

خریداران غذاهای خیابانی چه کسانی هستند؟
از نکات تعجب برانگیز این بود که بسیاری از افرادی که در آن مکان با دست فروشان بر سر تعداد و نوع غذا چانه می‌زدند و غذاها را برای خرید در آن فضای باز وسط شهر با آن همه آلودگی کنار جوی آب بررسی می‌کردند افرادی بودند که نه شباهتی به کارگران داشتند و نه شباهتی به اقشار کم درآمد، بلکه گاها در میان آنها افرادی از صنف‌های مختلف دیده می‌شود.

ارگان های ناظر در بندرعباس از سلامت شهروندان غافل شده‌اند
جمع‌آوری دستفروشان برعهده شهرداری است ولی تاکنون شهرداری بندرعباس در این زمینه ناتوان عمل کرده و از سوی دیگر انگشت اشاره به سمت مرکز بهداشت و مسئولان حوزه بهداشت محیط نیز است، حوزه‌ای که تمرکز آن بر پایه نظارت بر سلامت مواد غذایی شهری و جلوگیری از تخلفات بهداشتی است اما چرا تاکنون نتوانسته در این زمینه نظارت و یا در جمع‌آوری آن دخالتی داشته باشد؟

طالب غریب پور، مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه خلیج فارس، عنوان کرد: تمامی مراکزی که دارای مجوز رسمی هستند به صورت ماهیانه و در فواصل زمانی مورد بازدید قرار می گیرند اما عمده مشکل ما بر سر دستفروشانی است که محل مشخصی نداشته و نظارت بر آنها، بر عهده بهداشت محیط نیست.

وی ادامه داد: جمع آوری افرادی که در قالب دستفروش اقدام به عرضه مواد غذایی می‌کنند برعهده شهرداری است زیرا بر اساس قوانین به عنوان مسئله سد معبر تعریف می‌شوند اما اگر شهرداری این گونه دستفروشان مواد غذایی را ساماندهی و متمرکز کند می‌توان بر آنها نظارت کرد.

براساس آنچه که به عنوان پیام‌های بهداشتی تاکنون گفته شده غذاهای گرم و یا حتی سرد نباید برای مدت طولانی در فضای باز قرا بگیرد. اینکه این غذاها در چه شرایطی پخته، بسته بندی، نگهداری، حمل و یا از چه مواد اولیه‌ای برای پخت آن استفاده می‌شود مسئله‌ دیگری است. این غذاها نه تنها برای سلامت خطرناکند بلکه باید تلاش شود جلوی فروش این غذاها گرفته شود.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − نه =

دکمه بازگشت به بالا