مشهد

حاشیه شهر مشهد سینمادار می‌شود؟/ معاون ارشاد خراسان رضوی: کار مکان‌یابی آغاز شده است

سالن سینما دهکده المپیک

کار مطالعاتی برای ایجاد اماکن فرهنگی با مشارکت شهرداری در حاشیه شهر آغاز شده و تا یکی دو ماه دیگر براساس نتایج بدست آمده وارد مرحله مکان یابی می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، مراکز نمایش آثار فرهنگی و هنری نظیر سالن‌های سینما و تئاتر یکی از مصادیق تفریحات سالم است که در یک نگاه کلی به شهر مشهد ، عدم رعایت نسبی عدالت در احداث این مراکز در سطح شهر و سهم ناچیز و تقریباً نزدیک به صفر مردم حاشیه شهر به چشم می‌آید.

شاید در وهله اول گفته شود مردم این مناطق نیازهای بسیار مهم‌تری دارند و حتی خود ساکنین حاشیه شهر هم ممکن است دغدغه سینما و تئاتر را جزو اولویت‌های آخر خود بدانند. اما اگر از نگاه تاثیر امکانات فرهنگی ارزان و مناسب در ارتقای روحیه شهروندان و کاهش حرکت به سمت تفریحات ناسالمی مثل اعتیاد، به این مسئله توجه کنیم اهمیت موضوع دوچندان می‌شود.

دولت کوتاهی می‌کند

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکلات حاشیه شهر مشهد ابعاد مختلفی دارد می گوید: مشکلات انباشته شده در ابعاد متفاوت به دلیل بی‌توجهی مسئولان به حاشیه شهر مشهد تحمیل شده است. یک سوم جمعیت شهر مشهد را حاشیه نشینان تشکیل می‌دهند و برای حل‌وفصل این معضل نباید فقط شعار داد. تاکنون مسئله حاشیه شهر مشهد به شکل‌های مختلف طرح موضوع شده است اما کمتر به مرحله برنامه عملیاتی و کار اجرایی رسیده است.

مجلس اعتبارات مناسبی در ابعاد مختلف فرهنگی، عمرانی و امنیتی برای این مناطق مشخص کرده اما دولت کوتاهی کرده است و استاندار خراسان رضوی شخص اول مسئول در این قضیه است که به‌جای ملاحظه مردم سعی در توجیه عملکرد ضعیف و بد دولت در زمینه حاشیه شهر مشهد دارد.

وی در ادامه این گفت‌وگو می‌افزاید: سال گذشته 63 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی شهر مشهد تعیین شده اما مشخص نیست ریالی از این پول توسط دولت برای این مناطق جذب شده است یا خیر؟ در اوضاع فعلی، محرومیت بر محرومیت افزوده می‌شود و مشکلات پیچیده‌تر می‌شود اما اراده‌ای برای حل آن در مسئولان اجرایی نمی‌بینیم.

پژمانفر با بیان اینکه در حاشیه شهر مشهد به جای برنامه‌های عملیاتی فقط کار سیاسی انجام می‌شود، تصریح می‌کند: کوتاهی استاندار توجیه قابل قبولی ندارد و در مورد مسائل فرهنگی باید از شهرداری و سپاه تشکر کرد که با تاسیس فرهنگسراها، مساعدت برای گسترش فعالیت دینی حوزه علمیه و ایجاد فضای سبز مناسب‌ با وجود محدودیت منابع، رشد قابل توجهی در بعد فرهنگی حاشیه شهر ایجاد کرده و برخی از بار سنگین دولت را به دوش گرفته‌اند.

فرهنگسراها دارای سالن‌های چند منظوره‌ای هستند که می‌تواند برای همایش، کارگاه آموزشی و نمایش استفاده شود و برای حاشیه شهر مناسب است.

امسال 100 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد مشخص شده که تاکنون دولت ریالی را تخصیص نداده و باید دید دولت قصد پذیرش تعهد نسبت به کوتاهی‌ها و اقدام به اصلاحات در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل فرهنگی را در حاشیه شهر دارد یا خیر که در غیر این صورت مسئله طرح سوال و استیضاح وزیر کشور توسط مجلس مطرح می‌شود.

کارهای مطالعاتی آغاز شده است

ناصر نبی زاده معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این باره می‌گوید: کار مطالعاتی برای ایجاد اماکن فرهنگی با مشارکت شهرداری در حاشیه شهر آغاز شده و تا یکی دو ماه دیگر براساس نتایج بدست آمده وارد مرحله مکان یابی می‌شویم.

نگاه ما به افزایش فضاهای نمایشی در این مناطق است لذا معتقدیم ظرفیت لازم وجود دارد و مردم استقبال می‌کنند در حال حاضر با بخش دولتی وارد همکاری شده‌ایم و مسلما وقتی مکان‌ها مشخص شود بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری در این فضا ورود می‌کنند.

وی درباره مناطق مدنظر برای شروع ساخت سالن‌های سینما و تئاتر در حاشیه شهر می‌افزاید: هم اکنون  سینماهایی ناتمام که هنوز آغاز به کار نکرده‌اند در برخی مناطق حاشیه شهر وجود دارد اما انجام کارهای مشارکتی برای گسترش برنامه ریزی شده امکانات فرهنگی در این مناطق فعلا در مرحله مطالعه و بررسی قرار دارد.

هنرمندان اگر درخواست اجرا بدهند، حمایت می‌کنیم

صدرا یوسفی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مشهد با اشاره به پیگیری برنامه‌های زیر ساختی برای تاسیس امکانات فرهنگی در حاشیه شهر می‌گوید: برنامه‌های زیر ساختی ما تابعی از مصوبات عمومی دولت در قالب برنامه‌های مالی سالیانه و برنامه توسعه است و در همین راستا پیگیری این برنامه‌ها برمی‌گردد به مصوبات طرح‌های پیشنهادی حاشیه شهر که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد و شورای برنامه ریزی استان انجام می‌شود.

در حال حاضر در مجتمع شهید هاشمی نژاد حدود یک ماه است که با تعیین مدیریت جدید، کارگروهی از مراکز و موسسات بخش حاشیه شهر را تشکیل داده و با تاسیس دبیرخانه هماهنگ فعالیت‌های فرهنگی در این مناطق سعی در ساماندهی و برنامه ریزی فعالیت‌های فرهنگی و هنری را داریم.

کانون‌های مساجد در مراکز حاشیه شهر فعالیت قابل توجهی دارند و گسترش آموزشگاه‌های آزاد هنری و اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری را نیز در برنامه داریم. در مدیریت جدید هاشمی نژاد بحث‌های هماهنگی و تسهیل مجوز برای گسترس فعالیت‌های هنری در این منطقه مورد توجه قرار گرفته است و پس از ماه مبارک رمضان برنامه اجراهای فرهنگی هنری در این مجتمع پیش بینی شده است.

هنرمندان اگر پیشنهاد اجرا در این مناطق را مطرح کنند مسلما ما استقبال و حمایت می‌کنیم و هم‌اکنون نیز این در مورد مجتمع هاشمی نزاد این شرط استقاده از امکانات مجتمع را برگزاری اجرا در این مکان برای ساکنین منطقه مطرح کرده‌ایم. با توجه اینکه برخی از ساکنین مناطق حاشیه شهر توان پرداخت هزینه بلیت را ممکن است نداشته باشند بسترهای هماهنگی و حمایتی در این زمینه نیز در برنامه قرار گرفته است.

مسئولیت‌ها متناسب با تخصص افراد نیست

حمید کیانیان کارگردان و بازیگر تئاتر مشهدی در این باره می‌گوید:  در کل شهر مشهد سالن مناسب و قابل قبولی وجود ندارد در سالن‌های بزرگ و بلک باکس فعلی هم امکانات رفاهی مناسبی ندارند و تماشاگر روی صندلی‌ها کمر درد می‌گیرد. علت آن هم کم توجهی مسئولین است هرچه که از مرکز شهر مشهد دور شویم بیشتر به قهقرا می‌رویم در واقع برای اینکه دیده شوی همیشه باید جلوی چشم باشی.

مسلماً در مناطق حاشیه شهر ظرفیت تاسیس اماکن فرهنگی وجود دارد و مورد استقبال قرار می‌گیرد آن‌ها نیز احتیاج به هنر و تفریح و امکانات ارزان دارند اما در حال حاضر می‌بینیم که حتی ساختار مدارس هم در این مناطق متفاوت است و اکثرا به جای تخته وایت برد از همان تخته سیاه و گچ استفاده می‌کنند و امکانات محدودی دارند.

به عقیده من مشکل این است که مسئولیت‌ها متناسب با تخصص افراد نیست و زمانی که فرد متخصص حوزه‌ای که در آن کاری را بر عهده دارد نباشد نمی‎تواند نیاز آن حوزه و فعالنش را بشناسد. در مملکت ما پول، طرح و برنامه وجود دارد و مشکل جایگزینی افزاد است.

وی با اشاره به اینکه رواج فرهنگ و آثار فرهنگی سبب کاهش معضلاتی نظیر اعتیاد و قاچاق می‎شود، می‌افزاید: در جامعه ما منابع مالی و خیرین بسیاری وجود دارد اما مشکل مدیریت پول است. مدیریت باید دغدغه حاشیه شهر را داشته باشد اما متاسفانه این باور وجود ندارد که اگر فرهنگ گسترش یابد اعتیاد و قاچاق کنار می‌رود و در کنارش فرهنگ می‌تواند درآمدزا باشد.

به جای سرمایه گذاری در ایجاد مکان‌های فرهنگی به سمت ایجاد پاساژ و مجتمع‌های تجاری حتی در مناطقی مثل حاشیه شهر می‌‌رویم که خود این اماکن مدهایی را وارد جامعه می‌کند که فرهنگ سازی لازم آن انجام نشده و اوضاع را بدتر می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا