مشهد

حضرت آیت الله طبسی درگذشت

 
آیت الله طبسی درگذشت/ مقامات عالی رتبه درباره تولیت آستان قدس رضوی چه گفتند؟ آيت الله عباس واعظ طبسی  نماینده ولی‌فقیه در استان‌های خراسان که از عصر هفتم اسفندماه به دلیل عارضه تنفسی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهدمقدس بستری شده بود، حوالی ساعت 2 بامداد دعوت حق را لبیک گفت.

فردا خراسان تعطیل است

در پی ارتحال آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی‌فقیه در استان‌های خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، مدارس در تمامی مقاطع، ادارات، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و همچنین دانشگاه‌ها، فردا شنبه 15 اسفندماه، تعطیل است.

 به مناسبت ارتحال آیت‌الله واعظ طبسی براساس تصمیمات اخذ شده، سه روز عزای عمومی در استان خراسان رضوی اعلام شده است.

 در پی درگذشت نماینده ولی‌فقیه در استان‌های خراسان و تولید آستان قدس رضوی، دروس حوزه علمیه خراسان نیز فردا تعطیل است.

زندگی نامه نماینده ولى فقیه در استان خراسان

آیت الله واعظ طبسى نماینده ولى فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوى در سال 1314 در مشهد مقدس و در خانواده اى مذهبى و روحانى متولد شد.

وی در یک سالگى پدرش را که از نوابغ گویندگان اسلامى در ایراد سخنرانى هاى مذهبى و خطابه و از لحاظ اخلاق، تقوى و پرهیزگارى زبانزد خاص و عام بود از دست داد و دوران کودکى را با سرپرستى مادر پشت سر گذاشت.

وى از همان سنین کودکى و نوجوانى بسیار عاطفى و علاقمند به حوزه هاى علمیه، عالمان دینى و حضور در جلسات مذهبى بود، لکن علیرغم علاقه شدیدى که به فراگیرى علوم اسلامى داشت به خاطر شرایط و اقتضاى زمان به تحصیل در دبستان و دبیرستان پرداخت که طى این دوران به دلیل استعداد سرشار و انضباط عالى همواره مورد توجّه و احترام دوستان و معلمان بود.

آیت ا… واعظ طبسى در 16 سالگى به حوزه علمیه وارد شد و دروس مقدماتى، سطوح متوسطه و عالیه و خارج را به طور جدّى دنبال کرد و از محضر اساتید و عالمان برجسته اى همچون آیات عظام و حجج الاسلام والمسلمین خالقى، جاویدى، ادیب نیشابورى، حاج سید احمد مدرس یزدى، حاج شیخ مجتبى قزوینى و میلانى بهره مند گردید، به طورى که مرحوم حضرت آیت ا… العظمى بروجردى وى را طلبه اى خوش فکر و به عنوان زبان حوزه هاى علمیه دانسته وبا تقدیر و تفقد از ایشان نام مى بردند.

آیت الله طبسی درگذشت+زندگینامه و تصاویر

وى همراه با حدود 30 سال کار علمى دقیق و پیگیر، چندین دوره دروس منطق، اصول، معالم، قوانین، رسائل و کفایه را تدریس نمود که کلاسهاى درس ایشان با استقبال گرم طلاب مواجه بود.

آیت ا… واعظ طبسى در دوران تحصیل و تدریس خویش بر مبانى حضرت امام خمینى (ره) و بعضاً مرحوم آیت ا… العظمى نائینى و مرحوم آیت ا… العظمى حکیم توجّه خاص داشته و در ادبیات، منطق، معانى و بیان و اصول داراى نوشته هایى است که در آینده به چاپ خواهد رسید و مورد استفاده حوزه هاى علمیه قرار خواهد گرفت.

آیت ا… واعظ طبسى از سنین 12 یا 13 سالگى با سیاست آشنا بود و در 15 یا 16 سالگى چه در دبیرستان و یا حوزه علمیه و منزل مسائل سیاسى را دنبال و مطرح مى کرد.

وى با احساس نفرت عیمقى که از رژیم پهلوى در خود احساس مى کرد، خشم و کینه اش را به اشکال مختلف ابراز مى نمود و پس از گذشت یکى دوسال از شروع درس در حوزة علمیه با سخنرانى هاى خویش مبارزه اى هدفمند و جهت دار را بر علیه دستگاه حاکم آن زمان آغاز کرد، تا جایى که چندین بار بخاطر همین سخنرانى ها ممنوع المنبر و یا به زندان کشانده شد، لکن این مبارزه مقدس را تا پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى ایران به رهبرى امام خمینى (ره) ادامه داد و همیشه یار و یاور اسلام و نظام اسلامى براى خدمت به جامعه اسلامى بود.

وى در دیدارى که با امام راحل (ره) داشت، معظم له در مورد ایشان فرمود: «من به شما از دو حیث ارادت دارم، بخاطر خودتان و به خاطر مرحوم والدتان، چه بسیار افرادى غیرمسلمان بودند که تحت تاثیر منطق و کلام مؤثر و پرجاذبه او به اسلام مشرف شدند و در کشورهاى عربى موقعیت ویژه اى داشت».

آیت ا… واعظ طبسى پس از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى همواره به عنوان یکى از استوانه هاى نظام مقدس مورد توجّه قرار داشته و از سوى امام خمینى(ره) به عنوان نماینده معظم له در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوى منصوب گردید و پس از رحلت آن بزرگوار، این حکم از سوى حضرت آیت الله العظمى خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى و ولى امر امت اسلام تأیید شد.

وى تا آخرین لحظات عمر پر برکتش علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوى در نهادهاى مقدسى همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبرى عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان را به عهده داشت و در جهت اعتلاى اسلام و نظام مقدس اسلامى تلاش مى کرد.

ایشان برادری همدل برای اینجانب و مریدی صَدیق برای امام و خدمتگزاری پایدار برای انقلاب بود

در پی درگذشت عالم مجاهد و یار صادق انقلاب آیت الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی رحمةالله علیه، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کردند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و اندوه خبر درگذشت عالم مجاهد و یار صادق انقلاب جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ عباس واعظ طبسی رحمةالله علیه را دریافت کردم.
 ایشان برادری همدل و همزبان برای اینجانب و مریدی صَدیق برای امام راحل و خدمتگزاری پایدار و سخت کوش برای انقلاب بودند.
از نخستین طلیعه های مبارزات نهضت اسلامی، مشهد مقدس شاهد حضور شجاعانه و اثرگذار این روحانی محترم در عرصه های پرخطر و قبول دشواریهای آن بود و این حضور صریح و صادقانه تا آخرین روزهای مبارزات ملت ایران ادامه یافت. پس از انقلاب، اعتماد امام بزرگوار به ایشان منشأ کسب افتخار تولیت و خدمت به آستان مبارک رضوی علیه آلاف التحیة و السلام شد و خدمات بی سابقه به این آستان مقدس با همت و عزم راسخ ایشان شکل گرفت و امید است که توجهات آن حضرت شامل حال این خدمتگزار با اخلاص گردد.
موضع انقلابی و وفاداری به آرمانهای نظام اسلامی و مجاهدت در این مسیر دشوار که غالباً بدون تظاهر انجام گرفته است، خود فصل دیگری از زندگی این روحانی عالیقدر است.
 اکنون با فقدان ایشان اینجانب برادر مهربان و همسنگر دوران غربت و شدت پیش از انقلاب و همکار سخت کوش سالهای پس از انقلاب را از دست داده و از خداوند رحیم پاداش شایسته و غفران و رضوان الهی را برای ایشان مسألت میکنم.
به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان بویژه همسر صبور و نیک اندیش و فرزندان محترم صمیمانه تسلیت عرض میکنم و صبر و اجر برای آنان مسألت مینمایم.

سید علی خامنه ای
 ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۴

آیت الله کعبی: آیت الله واعظ طبسی هوشمندانه در جهت تقویت ولایت فقیه قدم برمی داشت

آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان درمجلس خبرگان رهبری درگفتگو با خبرنگار سیاسی میزان ضمن عرض تسلیت به مناسبت ارتحال غمبار آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: ارتحال غمبار تولیت آستان قدس رضوی حضرت آیت الله واعظ طبسی را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) و رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، حوزه های علمیه، ملت بزرگوار ایران و مردم پایتخت معنوی ایران اسلامی مشهد الرضا تسلیت عرض می کنم.

وی با بیان اینکه آیت الله واعظ طبسی از ارکان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بود اظهار کرد: آیت الله واعظ طبسی با وکالت واختیارات مطلقه ای که از امام راحل و رهبر معظم انقلاب در تولیت آستان مقدس رضوی داشت این آستان مقدس را از لحاظ عمرانی، فرهنگی و معنوی به قطب نمونه ای در جهان اسلام تبدیل کرد.

آیت الله کعبی تصریح کرد: من در دیدارهایی که با آیت الله واعظ طبسی داشتم حس می کردم که ایشان با عشق زائد الوصفی به زوار امام رضا(ع) خدمت می کردند؛ من از ایشان شنیدم که می فرمود دوست دارم آستان مقدس رضوی در جهان اسلام نمونه باشد.

وی با اشاره به ویژگی های فقاهتی و معنوی آیت الله واعظ طبسی بیان داشت: آیت الله واعظ طبسی از لحاظ فقاهتی، جهادی، معنوی، اخلاقی و اشراف به مسائل داخلی و بین المللی نمونه بودند و بدون تردید حوزه های علمیه یکی از ارکان خدمت گذار خود به جامعه ایران و اسلامی در عرصه های دینی و معنوی را از دست داد.

آیت الله کعبی تصریح کرد: قطعا نام آیت الله واعظ طبسی در تولیت آستان قدس رضوی به عنوان چهره ماندگار خدمت به خورشید تابان ولایت و زائران امام رضا (ع) ثبت خواهد شد.

وی درپایان خاطر نشان کرد: آیت الله واعظ طبسی که عضو مجلس خبرگان نیز بودند علی رغم کسالت حضور منظم و مستمری در جلسات این مجلس داشت و هوشمندانه در جهت تقویت ولایت فقیه قدم برمی داشت.

آیت‌الله علم‌الهدی: آیت‌الله طبسی 35 سال توان نبوغ خود را به پای آستان مقدس رضوی ریخت

 آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی رحلت آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی‌فقیه و تولید آستان قدس رضوی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است؛ گلی در دامن انقلاب پرپر شد و استوانه‌ای از پشت آن فرو ریخت. مردی انقلابی که عمر انقلابی‌اش از عمر انقلاب اسلامی بیشتر بود، از دیده‌ها ناپدید شد. نابغه‌ای در مدیریت اسلامی که همه توان و نبوغ خود را به مدت 35 سال،‌ به پای آستان مولایش ریخت،‌ هم‌اکنون در قلب این حریم مطهر آرام می‌گیرد.

در ادامه این پیام آمده است، عالمی با فضیلت، فقیهی بابصیرت و فرزانه‌ای مجاهد درگذشت. آیت‌الله طبسی دعوت حق را لبیک گفت. رهبر عزیز و حکیم به داغ برادری مهربان و هم‌سنگری نستوه مبتلا شد،‌ ضمن عرض تسلیت این مصیبت به آن بزرگوار و مردم شهیدپرور خراسان و بیت آن مرحوم باری از علم، حلم، شجاعت و جهاد بر دوش می‌کشیم تا بر حریم قدس رضوی سر بگذارد.

آیت‌الله واعظ طبسی از مبارزین و مجاهدین انقلاب اسلامی است

سردار سرلشکر محمدعلی عزیز جعفری اظهار کرد: آیت‌الله واعظ طبسی از مبارزین و مجاهدین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است که در این راه شکنجه‌ها و زندان‌های رژیم طاغوت را تحمل کردند.

فرمانده کل سپاه پاسداران بیان کرد: خدمات گسترده ایشان پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در استان خراسان و آستان قدس رضوی نیز واضح و روشن است.

سردار جعفری ابراز امیدواری کرد: با عنایت الهی و دعای خیر مردم وضعیت ایشان بهتر شده و شاهد ادامه خدمات ایشان به جامعه اسلامی باشیم.

آیت‌الله طبسی پدری دلسوز و حکیم برای ملت ایران است

سردار اسماعیلی قاآنی  گفت: ما همه فرزندان آیت‌الله طبسی هستیم و هر چه از ایشان دیدیم نقش پدری بوده است.

جانشین فرمانده سپاه قدس تأکید کرد: ایشان پدری دلسوز، مهربان و حکیم برای همه ملت ایران است.

بعد از پیروزی انقلاب هم آیت الله طبسی همان راه و خط امام(ره) را ادامه دادند

آیت‌الله مرتضی مقتدایی مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم  گفت: آیت‌الله واعظ طبسی از نظر علمی یک عالم مبارز بودند و از نظر انقلابی نیز یک شخص انقلابی به تمام معنا بودند و از همان روزهای ابتدا که نهضت امام خمینی آغاز شد در کنار امام خدمت کردند و با رهبر معظم انقلاب نیز صمیمی، همکار، همدل و همفکر هستند.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله واعظ طبسی خدمات ارزنده‌ای را برای انقلاب داشتند و بعد از پیروزی انقلاب هم همان راه و خط امام(ره) را ادامه دادند، گفت: آیت‌الله طبسی در آستان مقدس امام هشتم خدمات فراوانی انجام دادند که برای همه قابل مشاهده است.

آیت‌الله واعظ طبسی سال‌ها خالصانه برای امام رضا (ع) خدمت کرده‌اند

حجت‌الاسلام محمد محمدی  اظهار کرد: آیت‌الله واعظ طبسی از جمله شخصیت‌های برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که سال‌ها برای امام رضا (ع)‌ و زائران این آستان مقدس خدمت کرده‌اند.

وی افزود: پذیرش مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی و خدمت صادقانه در این جایگاه کار بسیار دشواری است که آیت‌الله واعظ طبسی خوشبختانه با مدیریت شایسته از این مسئولیت به خوبی پاسداری کرده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه آیت‌الله واعظ طبسی در استیفای حقوق موقوفات آستان قدس رضوی ایستادگی کرده‌اند، گفت:  ایشان در مطالبه حقوق موقوفات از هیچ فرد و یا شخص حقیقی و حقوقی ملاحظه‌ای نداشتند و تنها استیفای حقوق موقوفات را سرلوحه کار خود قرار دادند.

محمدی با اشاره به جایگاه شخصیت آیت‌الله طبسی به عنوان یکی از مجاهدان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایشان از شخصیت‌های فعال قبل از انقلاب و از یاران با وفای امام راحل بوده و در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس از جمله انسان‌های اثرگذار بوده است.

آیت‌الله واعظ طبسی همیشه پشتیبان ولی‌فقیه بوده‌اند‌

سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی  اظهار کرد: آیت الله طبسی از شخصیت‌های مبارز قبل از انقلاب اسلامی هستند که در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نقش به‌سزایی ایفا کردند.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی هم آیت‌الله واعظ طبسی به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی فعالیت کردند و خدمات ارزنده و شایان توجهی را نیز تاکنون انجام داده‌اند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله واعظ طبسی همیشه پشتیبان ولی‌فقیه بودند، خاطرنشان کرد: ایشان در حقیقت یکی از استوانه‌های بزرگ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در استان خراسان هستند.

خدماتی که آیت‌الله طبسی در آستان قدس رضوی انجام دادند، مثال‌زدنی است

غلامعلی حداد عادل گفت: آیت‌الله طبسی هم در خراسان و هم در ایران یکی از چهره‌های شناخته شده انقلاب اسلامی، یاران امام و از دوستان رهبری هستند.

حداد عادل بیان کرد: خدماتی که آیت‌الله طبسی در آستان قدس رضوی انجام دادند، مثال‌زدنی است و در حقیقت این تأثیر معنوی که آستان قدس رضوی امروز در کل ایران دارد قطعاً با مدیریت ایشان در اداره این دستگاه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: نزدیک چهار دهه آیت‌الله طبسی با پاکی و پاکدستی این دستگاه عظیم را اداره کردند.

آیت‌الله واعظ طبسی اگر می‌خواست حق تولیت آستان قدس رضوی را بردارد امروز وضعیت دیگری داشت

  اکبر هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آیت الله طبسی در آستان مقدس رضوی و استان خراسان اقدامات بسیاری انجام داده‌اند‌ و برای وی‌ جایگزینی پیدا نمی‌شود.‌

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله واعظ طبسی را چهره‌ای مبارز و خدوم برشمرد و خاطرنشان کرد: ایشان از پیش از انقلاب از جمله شخصیت‌های انقلابی و مبارز بودند و مجاهدت‌های بسیاری انجام دادند.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: در مدت تولیت ایشان در آستان قدس رضوی اقدامات خوبی صورت گرفت و ایشان به معنای واقعی مدیری بزرگ بودند.

وی ابراز کرد:‌ آیت‌الله واعظ طبسی اگر می‌خواست حق تولیت آستان قدس رضوی را بردارد امروز وضعیت دیگری داشت ‌اما‌ حاضر نبود‌ از حق تولیت استفاده کنند چرا که عاشق مشهد و امام رضا (ع) هستند.

آیت‌الله طبسی همواره مورد توجه امام خمینی(ره) بودند

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه آیت‌الله واعظ طبسی یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، اظهار کرد: ایشان هم در به ثمر رساندن انقلاب و هم در تداوم انقلاب اسلامی، نقش ویژه‌ای داشته است.

وی با اشاره به جایگاه آیت‌الله طبسی در استقرار نظام جمهوری اسلامی عنوان داشت: آیت‌الله طبسی همواره مورد توجه امام خمینی(ره) بودند و بعد از امام نیز ‌ارتباط‌ بسیار صمیمی و نزدیک با رهبر انقلاب داشتند.

خاطره محسن رضایی از آیت الله طبسی

محسن رضایی  به روایت خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس پرداخت و اظهار کرد: در زمان اجرای عملیات والفجر 8، ما از آیت الله طبسی تقاضا کردیم که پرچم حضرت رضا(ع) را در اختیارمان قرار دهند و آیت‌الله واعظ طبسی هم محبت کرده و شبانه این پرچم را به ما رساندند و ما با پرچم امام رضا(ع) از اروند عبور کردیم، وارد فاو شدیم و پرچم را بالای مسجد فاو به اهتزاز در آوردیم.

 آیت‌الله واعظ‌ طبسی ستونی بزرگ و مستحکم برای انقلاب است

سید یحیی رحیم‌ صفوی  اظهار داشت: آیت‌الله واعظ‌ طبسی ستونی بزرگ و مستحکم برای امام خمینی(ره) و انقلاب بوده و هستند.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: در این 37 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، در میدان دفاع از امام و رهبر معظم انقلاب و خدمت به مردم یک انسان متفکر، حکیم، دوراندیش، خوش‌فکر، روشن‌فکر و جامع بودند.

وی  تصریح کرد: از خدای متعال و امام رضا(ع) می‌خواهم آنچه را خیر و صلاح است برای آیت‌الله واعظ طبسی تقدیر کند.

رحیم صفوی گفت: آیت‌الله واعظ‌ طبسی حوزه تولیت آستان قدس رضوی، نمایندگی ولی فقیه در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و اداره حوزه‌های علمیه خراسان را به‌عهده دارند و در مدیریتشان بسیار موفق بودند.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا عنوان کرد: آیت‌الله واعظ‌طبسی انسان مطلوب خداوند هستند، هم در اخلاق و هم در تفکر دارای جامعیت هستند و نسبت به مسائل قدرت پیشگیری دارند.

وی افزود: بنده شخصاً به این عالم ربانی ارادت خاصی دارم، 16 سال است که خادم امام رضا(ع) بوده و حکم خود را از آیت‌الله واعظ‌طبسی دریافت کرده‌ام و به‌عنوان خادم امام رضا(ع) به وجود این انسان بی‌ریا که دارای خصوصیات منحصر به فردی  هستند افتخار می‌کنم.

رحیم‌صفوی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب که خدمت این بزرگوار مشرف شدم، ایشان بنیانگذار سپاه پاسداران 21 امام رضا(ع) و پنج نصر در مشهد بودند و در جهت تقویت سپاه پاسداران و ارتش در سال‌های دفاع مقدس بزرگترین پشتیبان بودند.

وی با اشاره به اینکه حضور آیت‌الله واعظ‌طبسی و فرزندانشان در مناطق جنگی، حمایت از رزمندگان اسلام بود، گفت: آیت‌الله واعظ‌طبسی دارای کارنامه درخشان در ابعاد مختلف بوده و فردی خوش‌نام و باسعادت مورد اعتماد امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب هستند.

فقدان آیت‌الله طبسی ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه و کشور است

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اسلامی در پیامی رحلت عالم مجاهد مرحوم آیت ا… حاج شیخ عباس واعظ طبسی، یار دیرین حضرت امام خمینی(ره) و از پیشتازان نهضت اسلامی را به محضر مقام معظم رهبری، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه، آستان قدس رضوی، مردم متدین خراسان بزرگ و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.

 متن کامل این پیام بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء

رحلت عالم مجاهد مرحوم آیت ا… حاج شیخ عباس واعظ طبسی، یار دیرین حضرت امام خمینی(ره) و از پیشتازان نهضت اسلامی، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

این روحانی عالی مقام، همگام با رهبر معظم انقلاب و نیز همراه شهیدانی چون هاشمی نژاد، پرچمداران نهضت اسلامی در دیار خراسان بودند. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب نیز، با وجود تهدید و ترور و از دست دادن همسنگرانی در این مسیر نورانی، همچنان با صلابت و عزم راسخ به دفاع از ارزش های انقلاب و نظام اسلامی پرداخت.

ایشان در کنار سوابق درخشان مبارزاتی و تبیین ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص)، با کلام رسا و تاثیر گذار خود، و قبول مسئولیت‌های مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به‌ویژه تولیت آستان قدس رضوی و خدمتگزاری زائران و مجاوران مولای ما امام علی بن موسی الرضا(ع)، تا آخرین لحظات با تدبیر و سعه صدر در خدمت مردم و کشور بود و در کسوت نمایندگی ولی فقیه در آستان‌های خراسان، منشأ خدماتی ماندگار شد.

فقدان ایشان ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه و کشور محسوب می شود. اینجانب این مصیبت را به محضر مقام معظم رهبری، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه، آستان قدس رضوی، مردم شریف و متدین خراسان بزرگ، فرزندان عزیز و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از پروردگار متعال می خواهم ایشان را در جوار رحمت واسعه خود با علی بن موسی الرضا(ع) محشور فرماید.

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران»

رئیس مجلس خبرگان ارتحال آیت الله واعظ طبسی را تسلیت گفت

در پی ارتحال آیت الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی و نماینده مجلس خبرگان رهبری، آیت الله یزدی رئیس مجلس خبرگان در پیامی رحلت این عالم مجاهد را تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

در گذشت عالم پرهیزگار و انقلابی مرحوم آیت الله شیخ عباس واعظ طبسی «رحمة الله علیه» نماینده ولی فقیه و تولیت آستاس قدس رضوی و عضو مجلس خبرگان رهبری که با ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره «سلام الله علیها» مصادف شد، موجب تأثر و افسوس فراوان گردید.

آیت الله واعظ طبسی، عمر پرکت خویش را صرف نشر معارف آل محمد «صلی الله علیه و آله و سلم» و دفاع از نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نمود. اقدامات و خدمات بی وقفه ایشان چه پیش از انقلاب اسلامی و چه پس از آن به ویژه در خدمت رسانی به زائران حرم مطهر رضوی و بسط و توسعه بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج «علیه آلاف التحیه و الثناء» بر کسی پوشیده نیست.

اینجانب با اندوه بسیار، ضمن عرض تسلیت ارتحال این عالم مجاهد و خستگی ناپذیر به محضر قطب عالم امکان حضرت بقیة الله الاعظم «روحی و ارواح العالمین لمقدمه الفدا»، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، نمایندگان محترم مجلس خبرگان رهبری، علما و فضلای حوزه علمیه، مردم شریف و شهیدپرور خراسان و بیت مکرم ایشان برای آن یار دیرین و صدیق امام و رهبری، رحمت واسعه و غفران الهی و برای بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر و اجر مسئلت می نمایم.

محمد یزدی

رئیس مجلس خبرگان رهبری

 وزیر امور خارجه رحلت آیت‌الله واعظ‌طبسی را تسلیت گفت

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در پی درگذشت آیت الله طبسی پیام تسلیت صادر کرد.

در این پیام آمده است:

رحلت یار دیرین امام و رهبری، حضرت آیت‌الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی و نماینده ولی‌فقیه در استان‌های خراسان‌رضوی و شمالی و جنوبی را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لمقدمه الفدا، مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه و روحانیت معظم، خانواده معزز، خدمتگزاران آستان مقدس حضرت علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء و همه علاقمندان آن عالم آگاه و مجاهد تسلیت عرض می‌کنم.

بی‌تردید تلاش‌ها و مجاهدت‌های بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر آن عالم خدوم در دوران بلند انقلاب اسلامی از آغاز نهضت حضرت امام خمینی(ره) تا به امروز در یاد و خاطره ملت بزرگ ایران به نیکی باقی مانده و پشتوانه حیات نیکوی اخروی آن فقید سعید خواهد بود. بمنه و کرمه

ولایتی ارتحال آیت‌الله واعظ طبسی را تسلیت گفت

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان مقدس امام‌رضا (ع) را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت مجتهد عالیقدر، مبارز دوران انقلاب و وفادار به امام و رهبری حضرت آیت‌الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی موجب تأثر و تألم گردید که فقدان آن فقید که همواره در کنار انقلاب، امام و رهبری بوده‌اند ثلمه‌ای بس بزرگ خواهد بود.

ایشان به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و یار و یاور ولایت و به عنوان تولیت آستان حضرت امام‌رضا (ع) همیشه در تلاش برای بهبود خدمت‌رسانی به زوار و عاشقان اهل بیت و توسعه آستان مقدس بودند و عمر با برکت خویش را در این مسیر ارزشمند چون خادمی وفادار صرف کردند تا مشهد مقدس که پایگاه و پایتخت معنوی خیل عظیم شیعیان و علاقه‌مندان جهان است به بهترین شرایط دست یابد که این عزم و همت بی‌تردید مورد رضایت امام‌رضا (ع) خواهد بود و اجر و پاداش الهی در این ایام سوگواری فاطمه زهرا (س) را بر ایشان نازل خواهد کرد.

برای روح مطهر و بلند ایشان غفران و رحمت الهی از درگاه خداوند مسئلت نموده و در گذشت آن فقید را به محضر امام‌زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، مقام معظم رهبری، خانواده معزز خادمان و خدمتگزاران آستان مقدس حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) تسلیت عرض نموده و برای بازماندگان صبر و اجر آرزومندم.


لاریجانی درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی را تسلیت گفت

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه ارتحال روحانی جلیل‌القدر ، خادم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، یاور امین و معتمد حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله عباس واعظ طبسی نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی موجب تأسف گردید.

مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی در طول سالیان متمادی از خدمتگزاران برجسته و مؤثر در تمامی ادوار مختلف انقلاب و نظام بودند و نقش‌آفرینی‌های متعددی در خدمت به کشور و به ویژه افتخار در تولیت آستان پربرکت امام هشتم (ع) حضرت ثامن‌الحجج و توسعه آن مکان مقدس و خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران داشتند.

ایشان از سال‌های جوانی مشتاقانه به فراگیری دروس حوزوی و معارف اسلامی و دینی پرداختند و از محضر اساتید و عالمان برجسته، بهره‌های فراوان بردند، به گونه‌ای که مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی ایشان را طلبه‌ای خوش‌فکر می‌دانستند.

آیت‌الله واعظ طبسی در کنار اشتغال به کسب معارف اسلامی، وارد عرصه مبارزه و سیاست شدند و با انجام سخنرانی‌های متعدد علیه رژیم پهلوی چندین بار ممنوع‌المنبر و یا بازداشت و زندانی گردیدند، اما مرارت‌ها و سختی‌ها،‌ هیچ‌گاه خللی در اراده مصمم و خستگی‌ناپذیر ایشان به وجود نیاورد و همواره راسخ و پرتلاش در راه خدمت به انقلاب قدم برداشتند.

پس از سال‌های پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مورد عنایت ویژه حضرت امام راحل (ره) قرار گرفتند و به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی منصوب شدند که پس از رحلت حضرت امام‌خمینی (ره) با توجه به توانمندی و خدمات فراوان، این حکم از سوی مقام معظم رهبری نیز تأیید و استمرار یافت.

مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی همچنین به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری و ریاست حوزه علمیه خراسان، خدمات فراوانی را در جهت اعتلای نظام عرضه داشتند.

با تلاش بی‌وقفه، مجاهدت و مساعی شایسته آیت‌الله واعظ طبسی طی سال‌های متمادی، بارگاه معنوی و حرم مطهر قدسی و منور رضوی به یک مرکز ممتاز و شایسته از اماکن متبرک برای مسلمانان و به ویژه شیعیان و عاشقان اهل بیت (علیهم‌السلام) از سراسر جهان تبدیل گردید و تسهیلات فراوانی را در خدمت‌رسانی به زائران و ارادتمندان به نگین درخشان امامت، حضرت امام‌رضا (ع) که مردم ما افتخار میزبانی از ایشان را دارند، فراهم ساخت و بدون شک فقدان ایشان، ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر برای تمامی دوستداران اهل بیت (ع) خواهد بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه مولمه و درگذشت این خادم آستان متبرک رضوی به پیشگاه حضرت بقیةالله الاعظم (عج) و مقام معظم رهبری،‌ ملت شریف ایران، حوزه‌های علمیه و روحانیت معزز و مردم متدین و ولایتمدار خراسان و بیت مکرم ایشان، امیدوارم در جوار حضرت ثامن‌الائمه (ع) مورد عنایت ویژه و رحمت الهی و ارتقای درجات معنوی قرار گرفته و بدون شک نام آن بزرگوار و جلوه‌های خدمات ایشان در این بارگاه و صحن و سرا تا سال‌ها به یادگار خواهد ماند.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا