مشهد

حضور نمایندگان کشورهای اسلامی در آرامگاه فردوسی

jpgfile_19458_173691_636209732231149194 
 

دومین روز آیین افتتاحیه رویداد بین المللی مشهد ۲۰۱۷ با بازدید مهمانان از آرامگاه فردوسی، افتتاح نمایشگاه ۱۴ قرن هنر وتمدن ایران در دوران اسلامی و چند برنامه دیگر پیگیری شد.به گزارش خراسان رضوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون دبیرکل آیسسکو، استاندار خراسان رضوی و جمعی از سفرا و سرکنسول های کشورهای اسلامی در ایران در دومین روز پس از افتتاح مراسم مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام به منظور آشنایی با این شاعر حماسه سرای ایرانی از آرامگاه فردوسی بازدید کردند. مهمانان این رویداد، همچنین از موزه فردوسی که در آن آثار و اشیای متعلق به دوران تمدن اسلامی از جمله نقاشی های شاهنامه، آثار سنگی و سفالی، ابزارآلات قدیمی، کتب تاریخی و… به نمایش درآمده است، دیدن کردند.شاهنامه خوانی و اجرای حرکات آیینی خراسانی از جمله برنامه های جانبی این بازدید بود.آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در زمینی به گستره ۶ هکتار بنا شده و ساخت بنای این آرامگاه از جمله هنر های مهندس هوشنگ سیحون است.
افتتاح نمایشگاه ۱۴ قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی در مشهد
نمایشگاه ۱۴ قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی در موزه بزرگ خراسان با حضور وزیر فرهنگ الجزایر، افتتاح شد. در این نمایشگاه حدود ۱۷۸ قلم اشیای تاریخی از سده های نخست اسلام تا پایان دوره پهلوی، گردآوری شده است. به گزارش خراسان رضوی، در مراسم افتتاح نمایشگاه که معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده، استاندار خراسان رضوی و مهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم مشهد ۲۰۱۷ حضورداشتند، «محمد حسن طالبیان» معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تمدن اسلامی ایران خدمات زیادی به جهان اسلام در حوزه های مختلف به خصوص در حوزه هنر، معماری و سنت هایی نظیر خلق گنبد و ایوان برای اماکن مقدس داشت که در طول زمان در این کشور ادامه یافته است. طالبیان با بیان این که بیشتر اشیای تاریخی این نمایشگاه برای نخستین بار به نمایش درمی آیدگفت: این اشیا به مدت شش ماه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و بعد از آن نیز نمایشگاه دیگری برپا خواهد شد.وی با بیان این که دولت در خصوص مناسبت معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، سه وظیفه به سازمان میراث فرهنگی محول کرده است، تصریح کرد: برپایی نمایشگاه ۱۴ قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی و حفظ حریم منظری برای آستان قدس رضوی از جمله این وظایف به شمار می رود. همچنین «محمد رضا کارگر» مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی در این مراسم اظهار کرد: این نمایشگاه نماینده شایسته ای برای ۱۴ قرن تمدن اسلامی در سرزمین ایران است که امیدواریم این مهم محقق شده باشد. وی افزود: این نمایشگاه با موضوعات مختلف به جز معماری، نمایشگر آثار مختلف و هنر های متعدد است و البته باید توجه داشت که فقط قطعات تاریخی قابل انتقال در اینجا حضور دارند.همچنین وزیر فرهنگ الجزایر که به منظور حضور در مراسم آغاز رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام به مشهد سفر کرده است کتاب قدیمی تمدن قاره آفریقا «تلمسان» را به استاندار خراسان رضوی اهدا کرد.
ارسال پرونده نامزدی میراث جهانی حرم مطهر رضوی به یونسکو طی سه روز آینده
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همچنین در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: پرونده نامزدی میراث جهانی حرم رضوی برای یونسکو آماده شده و تا سه روز آینده به یونسکو ارسال می شود که نتیجه آن در تابستان سال آینده اعلام خواهد شد.
طالبیان ادامه داد: مطالعات این طرح هم اکنون آغاز شده و طرح و برنامه آن زیر نظر تولیت آستان قدس رضوی و مجموعه فنی این آستان انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: اگر در زمینه برنامه و طرح مدیریت این برنامه با مجموعه آستان قدس به توافق برسیم این کار قابل انجام است و چشم انداز ۲۰ ساله ای برای آینده این مجموعه شکل خواهد گرفت.
وی افزود: در صورت موافقت آستان قدس رضوی این طرح و برنامه تا پایان سال ۲۰۱۷ آماده می شود.
آغاز هفتمین دوره دانش افزایی «شجره طوبی»
همچنین هفتمین دوره بین المللی دانش افزایی مطالعات زنان مسلمان فرهیخته «شجره طوبی» با حضور بانوانی از کشور های مختلف روز گذشته، همزمان با آغاز رویداد بین المللی مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام آغاز شد.
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای مشهد ۲۰۱۷، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در نشست آغاز این دوره ها با بیان این که بانوانی از پنج کشور در این دوره حضور دارند، گفت: در این دوره بیش از۲۰ نفر از بانوان فرهیخته کشور های عراق، سوریه، تونس، الجزایر و عمان و نیز جمعی از بانوان اندیشمند کشور حضور دارند.
فرشته سلجوقی گفت: این دوره ها بدون توجه به جغرافیای کشور ها با محوریت زبانی و به صورت سالانه با حضور کشور های اسپانیولی زبان، روس، فرانسه، عرب زبان و یا دری و… برگزار می شود.
وی افزود: این دوره ها فرصت جدیدی است تا زنان کشور های مختلف با زبان و فرهنگ زنان ایرانی، ظرفیت های کشور و فعالیت های زنان ایران و نیز سایر کشور ها آشنا شوند. این دوره فرصتی برای تبادل نظر، آرا و اندیشه هاست.
سلجوقی سرفصل های دیگری شامل حقوق زنان به ویژه زنان مسلمان، مبارزه با تفکرات افراطی در حوزه زنان و فرقه های منحرف تکفیری چون داعش و نقش زنان در مبارزه با این تروریست ها و ایمن نمودن خانواده در مقابل این نگرش ها و گروه ها را از دیگر مباحث مورد طرح در این نشست ها دانست.سلجوقی افزود: کارگاه های مربوطه طی یک هفته در دو نوبت صبح و عصر با حضور استادان برجسته به صورت پرسش و پاسخ برگزار می شود.
رونمایی از تابلوی معرق «ضامن آهو»
به گزارش دفتر ارتباطات رسانه ای پایتخت فرهنگ اسلامی – مشهد ۲۰۱۷، همزمان با مراسم افتتاحیه پایتخت فرهنگی جهان اسلام از تابلوی معرق ضامن آهو رونمایی شد.
«سعید ارزگان» خالق این تابلو درباره نحوه شکل گیری ایده خلق آن اظهار کرد: ایده خلق این اثر نفیس، به سال ۸۸ و مشاهده اثر بی نظیر ضامن آهوی استاد محمود فرشچیان برمی گردد. وی با اشاره به ظرافت های ویژه اثر استاد فرشچیان، نسخه معرق آن را منحصر به فرد دانست و افزود: بدین منظور بهترین چوب ها از سراسر کشور تهیه شد و ۱۵۰ نوع چوب درخت با بیش از دو هزار رنگ و هارمونی طبیعی گوناگون در قالب ۸۰ هزار قطعه در این اثر به کار گرفته و در حاشیه مراسم افتتاحیه مشهد ۲۰۱۷ رونمایی شد. همچنین کتابت قرآن کریم توسط ۷۰ خوشنویس تهرانی در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی انجام شد.
مهمانان مشهد ۲۰۱۷ در محفل قرآنی حرم رضوی
مهمانان مشهد ۲۰۱۷ در محفل انس با قرآن کریم در بارگاه منور رضوی حضور یافتند. به گزارش آستان نیوز، این محفل نورانی با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در رواق دارالمرحمه حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شد. همچنین با حضور مهمانان خارجی مراسم افتتاحیه رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در محفل نورانی انس با قرآن کریم در حرم امام رضا ((ع))، از پوستر شهید حادثه منا «محسن حاجی حسنی کارگر» و تابلوی خوشنویسی شده با عبارت «ادْخُلُوهَا بسَلاَمٍ آمِنِینَ» رو نمایی شد.
برپایی ضیافت شام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
ضیافت شام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به افتخار مهمانان رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مشهد ۲۰۱۷، «سیدرضا صالحی امیری» در این مراسم اظهار کرد: پایتخت های فرهنگی جهان اسلام، مهمترین کارکردی که باید داشته باشند انسجام بخشی و ایجاد همدلی است، زیرا امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت و یکدلی در سطح جهان اسلام نیازمندیم. وی با بیان این که شهر هویت بخش مشهد می تواند محور بسیاری از حرکت های بین المللی باشد، اضافه کرد: ریشه اصلی منازعات جهانی در یک قرن گذشته، نبود تفاهم فرهنگی است و ما در این اجلاس به این راه حل رسیده ایم که بهترین روش برای حل مشکلات امروز ایجاد فضای گفتمانی است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: گفت وگوی فرهنگی نقش اساسی در ارتباطات اجتماعی و سیاسی کشور ما دارد. در ادامه این محفل، «علی رضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی نیز در سخنان کوتاهی از حضور مهمانان حاضر در برنامه تقدیر و تشکر کرد.
اجرا های هنری همچون شاهنامه خوانی، از جمله ویژه برنامه های این ضیافت بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا