گوناگون

خانواده‌های ایرانی در دل طبیعت/ پایان تعطیلات با طعم سبز زندگی

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در روز سیزدهم فروردین‌ماه، اکثر خانواده‌های ایرانی به دل طبیعت رفته و روز پایانی تعطیلات نوروزی را در دامان پرمهر طبیعت سپری می‌کنند.

سیزدهم فرودین ماه در تقویم کشور به نام روز طبیعت نام‌گذاری شده است، روزی که اهمیت و جایگاه طبیعت را در زندگی ماشینی امروز به همه ما یادآور می‌شود.

امروز حفظ و حراست از فضاهای طبیعی و خدادادی یک دغدغه جدی برای برنامه ریزان و فعالان حوزه محیط‌زیست و مدیران کشور تبدیل‌شده است.

طبیعت برای مردم ایران مقدس و از دیرباز از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، به‌طوری‌که مردم این سرزمین اعتقاد داشتند، آبادانی کشور حاصل طبیعت سالم است.

روز طبیعت؛حراست از سرمایه ملی
در طول سال برنامه‌های متعدد و بودجه‌های هنگفتی برای گسترش فضای سبز و احداث بوستان‌ها و پارک‌های مختلف و ارتقای سرانه فضای سبز و طبیعی کشور اختصاص پیدا می‌کند که این امر جایگاه طبیعت را در زندگی امروز نشان می‌دهد.

روز طبیعت به‌عنوان آخرین روز تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای نشان دادن اهمیت حفظ و حراست از این سرمایه بزرگ است و باید همه خود را نسبت به پاسداری از محیط طبیعی پیرامونی خود مسئول بدانند.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

حراست از طبیعت فقط وظیفه مسئولان نیست
محمد حسینی کارشناس شهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فلسفه نام‌گذاری یک روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز طبیعت، نشان‌دهنده اهمیت این سرمایه بزرگ است.

وی افزود: امروز کشورهای مختلف برنامه‌ریزی منسجمی را برای حراست از محیط‌های طبیعی خود انجام داده اند و حتی این محیط‌ها را به مکانی برای اشتغال جوانان و ایجاد سود و درآمد و توسعه کشور تبدیل کرده‌اند.

حسینی ادامه داد: امروز حراست از محیط‌های طبیعی در کشور فقط وظیفه مسئولان نیست بلکه مردم نیز در این راستا باید به رسالت خود عمل کنند و روز طبیعت، این مهم را به همگان یادآور می‌شود.

در روز سیزدهم فروردین‌ماه، اکثر خانواده‌های ایرانی به دل طبیعت رفته و روز پایانی تعطیلات نوروزی را در دامان پرمهر طبیعت سپری می‌کنند.

شمیرانات یا رودبار قصران با آب‌وهوای بکر و داشتن جنگل‌ها و رودخانه‌ها در کنار طالقان و پارک‌های جنگلی تهران می‌تواند از گزینه‌های پیش رو مردم استان تهران برای گذراندن روز طبیعت باشد.

پارک‌های ورامین در انتظار علاقه‌مندان به طبیعت
در شهرستان ورامین نیز پارک‌ها و بوستان‌های مختلف این منطقه آماده پذیرایی از علاقه‌مندان به طبیعت  بوده و مدیریت شهری این شهرستان نیز فعالیت‌های لازم را در این حوزه انجام داده است.

علی حیدریان شهردار ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پارک‌های مختلف شهرستان ورامین نظیر پارک آزادگان، شقایق، خانواده و غیره آماده حضور دوستداران طبیعت است.

وی افزود: همچنین بوستان‌های مختلف شهر ورامین در ورودی و خروجی و مرکز شهر آماده حضور مردم در روز طبیعت است.

حیدریان ادامه داد: از مردم ورامین انتظار می‌رود که در روز طبیعت تمام همت خود را برای حفظ و حراست از سرمایه‌های طبیعی و خدادادی مصروف دارند.

بوستان‌های شهرری آماده میزبانی از دوستداران طبیعت
در این میان بوستان‌ها و پارک‌های شهرستان ری برای میزبانی از دوستداران طبیعت در سیزدهم فروردین‌ماه آماده‌شده و شهرداری منطقه ۲۰ نیز برنامه‌های ویژه‌ای را برای این روز تدارک دیده است.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، حدود ۱۳۰ بوستان و فضای سبز در منطقه ۲۰ آماده پذیرایی از دوستداران طبیعت بوده و امکانات رفاهی در این مراکز تفریحی و طبیعی ارتقا پیداکرده است.

به گفته سید احمد صفوی شهردار منطقه ۲۰، بوستان‌های حوزه تحت مدیریت شهری این منطقه ازجمله فضاهای سبز و پارک‌های شهرری آماده پذیرایی از علاقه‌مندان به طبیعت است.

شهردار منطقه ۲۰ افزود: برخی امکانات رفاهی و تفریحی موجود در منطقه ۲۰ تهران اعم از سرویس‌های بهداشتی و وسایل تفریحی و بازی و روشنایی برای استفاده مردم بهسازی و مرمت ‌شده است.

وی ادامه داد: گل‌های طبیعی نظیر لاله و شب بو در آستانه روز طبیعت در اماکن مختلف کاشته شده و آماده استقبال از دوستداران طبیعت در سیزدهم  فروردین است.

بازار داغ کباب در روز طبیعت
در میان مردم استان تهران نیز رسم‌هایی در روز طبیعت به اجرا گذاشته می‌شود که خوردن غذا و تنقلات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

اکثر خانواده‌های استان تهران در روز طبیعت به سراغ درست کردن کباب و جوجه‌کباب می‌روند و به همین خاطر در هر گوشه و کناری شاهد بلند شدن دود کباب هستیم.

البته برخی از خانواده‌های استان تهران نظیر تعدادی از خانواده‌های ورامینی، درست کردن آش را در روز طبیعت ترجیح می‌دهند.

همچنین بازار خوردن تنقلات باقی‌مانده از عید نوروز نیز در روز طبیعت داغ داغ است و خانواده های استان تهران تلاش دارند تا آجیل های خریداری شده را در این روز به اتمام برسانند.

استفاده از غذاها و خوراکی های همسایگان نیز در روز طبیعت جایگاه ویژه ای دارد و این امر باب آشنایی و دوستی های جدید را در روز سیزدهم فروردین ماه فراهم می سازد.

توزیع کیسه های زباله در میان دوستداران طبیعت
در این میان برخی از افراد و دوستداران طبیعت در سیزدهم فروردین ماه در دامان کوه ها و طبیعت حاضر شده و اقدام به پاکسازی این سرمایه های خدادادی و بزرگ می کنند.

از طرفی برخی شهرداری های استان تهران نیز برنامه های ویژه ای را برای حفاظت از طبیعت و عدم آلوده شدن این محیط های زیبا و بکر اندیشیده اند.

توزیع کیسه های زباله و گشت خودروهای جمع آوری زباله های خشک در بوستان ها و مکان های طبیعی از جمله برنامه هایی است که در روز طبیعت به اجرا گذاشته می شود.

آموزش مدیریت پسماند در روز طبیعت
برخی از مدیریت های شهری شهرستان های استان تهران نظیر شهرداری منطقه ۲۰ نیز روز طبیعت را مغتنم شمرده و برنامه های فرهنگی مختلفی را در بوستان های تحت مدیریت خود به اجرا می گذارد.

برگزاری نمایش های هنری به منظور فرهنگسازی حفظ و حراست از اماکن طبیعی و فضاهای سبز موجود در کشور و آموزش مدیریت پسماند از جمله برنامه هایی است که همزمان با روز طبیعت به اجرا گذاشته می شود.

اقامه نماز در برخی بوستان های استان تهران
همچنین به منظور فرهنگسازی، اقامه نماز در برخی بوستان های شهرستان های استان تهران نظیر بوستان های نغمه، شهید دستواره، جانبازان، ماهور، دانش و کانون امام خمینی (ره) برگزار می شود.

به هر ترتیب امروز حراست از طبیعت یک رسالت همگانی است و باید در روز طبیعت این موضوع در میان خانواده های ایرانی به بحث گذاشته شده و راهکارهای عملیاتی برای حفاظت از این سرمایه های بزرگ اندیشیده شود.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا