مشهد

“خبرگزاری رضوی” همزمان با دهه کرامت افتتاح می‌شود

 

دهه کرامت

مدیرکل امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: خبرگزاری رضوی همزمان با دهه کرامت افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمود رسولی‌نژاد ظهر امروز در نشستی خبری از پیگیری طرح جاده ولایت خبر داد و اظهار داشت: طرح جاده ولایت برای زائرانی که قصد زیارت پیاده را دارند در نظر گرفته شده است و از نیشابور تا ملک آباد را شامل می شود، شامل دو فاز است که فاز اول آن در سال گذشته به پایان رسیده است و فاز دوم در حال اجرا است.

رسولی نژاد از تشکیل ستاد برای راهپیمایی عظیم اربعین حسینی خبر داد و تاکید کرد: برای سال 95 ستاد استانی شکل گرفته و سه جلسه در موضوعات مختلف مانند امنیت، اعزام، اسکان و اطلاع رسانی داشته‌ایم، همچنین با توجه به اینکه در دهه آخر ماه صفر مشهد میزبان تعداد زیادی زائران پیاده و دیگر زائران است، قرار است تمهیداتی جهت انسجام بیشتر صورت بگیرد.

وی در رابطه با ایجاد شهرک‌های زائر گفت: با توجه به اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای همکاری در جهت آمادگی بیشتر برای استقبال از زائرین و همچنین همکاری خیرین در زمینه وقف، مکان‌هایی به عنوان شهرک زائر که به تازگی در نزدیکی سه راه فردوسی مکانی وقف شده و قرار است به زودی کلنگ زنی آن انجام بشود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی در زیارت خاطرنشان کرد: طرح‌هایی در رابطه با اقتصاد مقاومتی داریم از جمله طرح مبدأ تا مبدأ، توجه به زیر ساخت‌ها، توجه به سوغات و برندسازی که از مسائل مهم هستند.

رسولی نژاد در توضیح طرح مبدأ تا مبدأ گفت: هدف این طرح ترویج سفرهای گروهی که خدمات استاندارد را در اختیار زائرین قرار می‌دهد است، این طرح از 6 ماه گذشته به صورت آزمایشی اجرا شده و مجری طرح دفاتر مسافرتی استان هستند و از ویژگی‌های این طرح این است که برای زمان‌های غیر پیک قابل اجرا است و همچنین ارائه تخفیف و تسهیلات مختلف به زائران از مزایای این طرح است.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی امسال 6 درصد افزایش زائران ایرانی و 5 درصد افزایش زائران خارجی را خواهیم داشت، یکی از این اقدامات برای افزایش زائران طرح مبدأ تا مبدأ است که مسئول فرهنگی آن دفتر بعثه مقام معطم رهبری است و با اولویت زیارت و بعد سیاحت طرح ریزی شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان‌رضوی در رابطه با سوغات گفت: با توجه به اینکه 77 درصد سوغات چینی و بقیه آن 15 درصد سوغات خوراکی و فقط 7 درصد صنایع‌دستی استان است، باید اقداماتی نظیر معرفی سوغات متناسب، حمایت از تولید داخلی، برند‌سازی تولید استان و همچنین ایجاد نمایشگاه های عرضه محصولات انجام بشود.

رسولی نژاد با اشاره به اینکه 35 درصد پروژه‌ها مربوط به بحث اجتماعی و فرهنگی است، خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌هایی که در حوزه زیرساختی اتفاق می‎افتد، مربوط به بحث فرهنگی است و اهم فعالیت‌های توسعه زیارت امام رضا(ع) در حوزه‌های مختلف با نگاه تعمیق وترویج فرهنگ رضوی صورت می‌گیرد.

سید حمید موسوی، مدیرکل فرهنگی استانداری خراسان رضوی نیز از راه اندازی بنیاد خیرین رضوی خبر داد و افزود: این بنیاد خیرین فراوانی را جذب می‌کند و هدف آن فرا ملی است و محدود به استان و کشور نمی‌شود و از خیرینی که آمادگی مساعدت و همکاری در بحث فرهنگ رضوی را دارند دعوت می‌شود تا در فعالیت‌های این بنیاد شرکت کنند.

وی درباره برنامه‌های مربوط به بافت پیرامون حرم مطهر عنوان کرد: اقامه نماز اول وقت توسط اصناف مختلف که در اطراف حرم مطهر هستند با هدف ترویج شعائر الهی، تاکید بیشتر و اشاعه نماز که از موضوعات مهم دینی است از برنامه‌های فرهنگی است و با توجه به اینکه برنامه‌های فرهنگی مدت زیادی طول می‌کشد تا تاثیر بگذارد باید زمان بیشتری به آن اختصاص دهیم.

مدیرکل امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی در رابطه با تشکل‌های مردمی در حوزه فرهنگ رضوی گفت: در سال گذشته پنج تشکل مردمی در حوزه زیارت داشتیم که این آمار امسال به 16 تا 17 تشکل رسیده است و تمام افراد حاضر در این تشکل ها هدف ترویج فرهنگ رضوی را دارند.

موسوی در مورد ارتقا فرهنگ میزبانی خاطرنشان کرد: این طرح همچنان استمرار دارد و فعالیت‌های موثری در این زمینه داشته‌ایم و تنها مردم مشهد در این طرح نیستند بلکه مردم کل استان مد نظر است، هدف این طرح تامین آرامش و امنیت برای زائران است.

وی با توجه به اینکه مباحث آموزشی و پژوهشی اهمیت بالایی دارند گفت: طرح‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت ایجاد شده است و هم چنین دوره های طب سنتی با توجه به طب الرضا(ع) در‌حال برگزاری است، و بنابر گفته‌های دانشگاه فردوسی در بهمن ماه امسال شاهد پذیرش دانشجو در پژوهشکده تقاضا محور زیارت هستیم.

مدیرکل امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی از تشکیل کارگروه رسانه خبر داد و افزود: این کارگروه جهت هماهنگ کردن خبرهای سطح استان و همچنین گسترش انتشار اخبار است و قرار است خبرگزاری رضوی در دهه کرامت افتتاح شود و به صورت رسمی شروع به کار کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا