خراسان

خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده طلای سرخ در ایران و جهان است

هاشم نقیبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت حیدریه اظهار کرد: بر اساس آماری که از گمرک گرفتیم، میزان صادرات سال گذشته زعفران ۲۸۱ تن بود و در نیمه نخست سال جاری نیز ۷۸ تن صادرات زعفران داشتیم، اگر ما این ۲ رقم را کنار هم بگذاریم، با میزان تولید زعفران مقایسه کنیم، در واقع زعفرانی نباید موجود باشد.

وی ادامه داد: اگر سطح زیرکشت ۱۱۴ هزار هکتار زعفران در کشور را ملاک در نظر بگیریم، ۹۰ هزار هکتار به خراسان رضوی و ۱۵ هزار هکتار هم به خراسان جنوبی اختصاص دارد، از این رو با همه تبلیغات غیرواقعی که می‌گویند اینک زعفران در همه جای کشور کشت شده، از این عدد فقط ۹ هزار هکتار باقی می‌ماند.

مدیر باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاوری خراسان رضوی تاکید کرد: اگر زعفران تا چند سال گذشته صرفا به عنوان یک ادویه به جهان صادر می‌شد، اما امروز از مرز ادویه و طعم‌دهنده غذا گذشته و به‌عنوان یک دارو مطرح و صادر می‌شود و این یعنی یک ارزش افزوده جدید بوده و حالا ما این میزان ۴۰۰ تن تولید را اگر به جمعیت جهان تقسیم کنیم، باید به‌دنبال ظرفیت‌های تولید جدید برویم، نگاه تولیدکننده ایرانی به بازارهای بیرون باشد و خود را محدود به مصرف داخلی نکند.

نقیبی با بیان اینکه سطح زیرکشت زعفران در کشور ۱۱۴ هزار هکتار بود که از این میزان ۴۰۴ تن زعفران تولید شد، ادامه داد: سهم خراسان رضوی از این میزان سطح زیرکشت، ۸۶ هزار هکتار و میزان تولید زعفران خشک این استان نیز ۲۹۰ تن بوده است.

مدیر باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاوری خراسان رضوی تصریح کرد: هر چند به‌دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط جوی، نمی‌توان برای سال جاری رقم دقیقی را برآورد کرد، اما پیش‌بینی ما برای سال جاری آن است که براساس ۸۹ هزار هکتار سطح زیرکشت پیاز زعفران، بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ تن تولید را در آینده داریم.

وی از افزایش زنجیره تولید پیاز مرغوب خبر داد و گفت: از کشاورزان می‌خواهیم از محل‌های اعلام شده پیاز زعفران را تهیه کنند تا پیاز سالم داشته باشند و کشت پیاز از ۸ سال به ۴ سال برسد.

نقیبی بیان کرد: با توجه به اجرای طرح‌های پایلوت در برخی مزارع کشاورزی میانگین تولید این محصول از ۴٫۲ به ۸ کیلو در هکتار رسیده، این توانمندی در مزارع وجود دارد که با اجرای بسته‌های حمایتی و علمی میزان تولید خراسان رضوی از ۲۸۹ تن در سال به ۶۰۰ تن ارتقا یابد.

مدیر باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاوری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه این استان سالانه با برداشت ۲۸۹ تن زعفران بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای سرخ در ایران و جهان است، اضافه کرد: معمولا در کشور ۴۴۰ تن زعفران تولید می‌شود که ۳۰۰ تن آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم صادر می‌شود، همچنین، حدود ۸۰ تن در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر این، سرانه مصرف هر ایرانی حدود یک گرم زعفران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 1 =

دکمه بازگشت به بالا