خراسان

خراسان رضوی رتبه نخست آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد را در اختیار دارد

جشن گلریزان

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی رتبه نخست آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد را در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، جواد غفاریان قدیرزاده طوسی عصر امروز در نشست خبری ستاد دیه  استان خراسان رضوی در آستانه پانزدهمین جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اظهار داشت: مشمولین ستاد دیه استان محکومین به دیه در حوادث غیر عمد هستند و هیچگونه مساعدتی با افرادی که محکوم به جرائم عمدی هستند ولو اینکه میزان دیه آن افراد زیر یکصد هزار تومان باشد از سمت ستاد دیه استان صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: مشمولان دیه در سه بند برای ما تعریف شده‌اند، در ابتدا حوادث غیر عمد مانند حوادث کارگاهی و حوادث شبه عمد سپس بند دوم مشمولین افرادی هستند که به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه معقول و نفقه در زندان‌ها حضور دارند و در انتها مشمولینی حضور دارند که جرم آنها مالی‌ و غیر کلاهبرداری است.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی عنوان کرد: سقف پرداخت وام توسط ستاد به اندازه دیه است و در سال جاری مبلغ سقف تعریف شده 200 میلیون تومان است و در حوادثی مانند تصادف‌ها از اختیارات استان مبلغ 25 میلیون تومان شیوه نامه تعریف شده است.

طوسی در زمینه اولویت برای کمک به زندانیان تصریح کرد: اولویت در کمک به زندانیان در ابتدا با خانواده  شهدا است، در مرحله دوم جانبازان  با درصد جانبازی بیش از 25 درصد و معلولین بالای 40 درصد، بیماران صعب‌العلاج، محکومین نسوان بالاخص خانم‌هایی که سرپرست خانوار هستند و در آخر مددجویان کانون اصلاح و تربیت در اولویت ستاد دیه هستند.

وی با تاکید بر بررسی سوابق زندانیان و تشکیل پرونده برای آنها بیان کرد: برای تشکیل شدن پرونده یکسری شرایطی مانند علت ایجاد جرم و بدهی برای ما بسیار مهم است و به وسیله گروهی تحقیقاتی که همه از خدام حرم مطهر رضوی هستند، صحت ادعای افراد تایید می‌شود.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی گفت: از سال 1380 شورای حل اختلاف در خود ستاد تشکیل شده تا دیگر نیازی به تایید دوباره و مجوز از دادگستری برای آزادسازی زندانیان نباشد.

طوسی نسبت به موارد آزادسازی شده از زندان‌ها توسط ستاد دیه  اظهار داشت: از ابتدای سال 1380 تاکنون بیش از 7400 مورد آزادی از طریق ستاد دیه داشته‌ایم و بیش از 260 میلیون تومان بدهکاری این زندانیان در سطح استان خراسان بزرگ (شمالی،جنوبی و رضوی) بوده، در این بین نزدیک به 116 میلیارد تومان از شاکیان پرونده‌ها تخفیف گرفته شده است.

وی با اشاره به کمک‌های سالانه مقام معظم رهبری از سایت ایشان به عنوان یکی از راه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی یاد کرد و عنوان کرد: کمک مقام معظم رهبری به ستاد دیه با افزایش 2 برابری نسبت به سال گذشته  مبلغ 300 میلیون تومان در سال جاری است و مردم می‌توانند با ورود به سامانه اینترنتی مقام معظم رهبری وجوهات نقدی خود را به حساب ستاد دیه واریز کنند.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی با اشاره به جایگاه خوب خراسان رضوی در امر کمک‌رسانی به زندانیان جرائم غیرعمد بیان کرد: ستاد دیه خراسان رضوی رتبه نخست را در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد با 917 مورد آزادی به خود اختصاص داده و استان تهران بزرگ با 815 نفر و استان گیلان با آزادی 625 نفر در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند.

طوسی در زمینه کمک‌های مردمی گفت: نزدیک به یک میلیارد و 698 میلیون تومان کمک‌های مردمی به ستاد دیه استان بوده است.

وی در زمینه افرادی که در تشکیلات ستاد دیه ‌خراسان رضوی فعالیت دارند عنوان کرد: تشکیلات شعب استان‌های ستاد دیه تنها یک هیئت امنا دارد که رئیس کل دادگستری استان به عنوان رئیس هیئت امنا، مدیرکل زندان‌های استان به عنوان نایب رئیس هیئت امنا و مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان عضو اصلی ستاد دیه استان شناخته و فعالیت دارند.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی افزود: مراسم گلریزان امسال در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، یکم تیرماه در تالار نور با دعوت از تمام آحاد ملت صورت می‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − ده =

دکمه بازگشت به بالا