خراسان

«خراسان» روزنامه برترکشور در فناوری نانوشناخته شد

 index
 
 جشنواره رسانه و نانو با معرفی برترین‌های رسانه‌ای کشور روز گذشته با حضور دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد. در این جشنواره روزنامه خراسان در بخش روزنامه‌ها ، برای چهارمین سال متوالی به عنوان روزنامه برتر کشور معرفی شد. خبرنگار خراسان نیز در بخش افراد با عملکرد برتر تقدیرشد .جشنواره «نانو و رسانه» هر ساله در ۴ بخش کلی «رسانه‌های شنیداری»، «رسانه‌های دیداری»، «مطبوعات» و «خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تحلیلی» برگزار می‌شود. در این جشنواره همچنین  خبرگزاری ایسنا در بخش خبرگزاری‌ها  ، شبکه خبر در بخش رسانه‌های دیداری و«رادیو ایران»  در بخش رسانه‌های شنیداری رتبه اول را کسب کردند.در بخش مطبوعات نیز «روزنامه خراسان» حائز رتبه اول شد.
دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تجلیل از عملکرد رسانه‌ها  در ترویج و توسعه فناوری نانو خاطر نشان کرد:در حال حاضر اولویت اول کشور اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری است. وی با بیان این که رکن اساسی اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان است، گفت :برگردیم به دورانی که  تجربه کردیم یعنی دوران تحریم‌ها و  این که تحریم کنندگان در چه مواردی به  ما فشار آوردند آیاما  را در خوراک و پوشاک  و لوازم خانگی تحریم کردند،واقعیت این بود که ما در حوزه‌های تک و محصولات دانش بنیان تحریم شدیم جایی که می‌توانست پایه رشد ما باشد . آن‌ها  بر خلاف ظاهر عوام فریبانه شان  حتی  دارو و تجهیزات پزشکی را به  ما نمی‌دادند .به یاد دارم در آن زمان حتی دستگاه جراحی مغز  را به ما نمی‌فروختند و آلمان به دلیل آن که کاربرد این دستگاه را دوگانه می‌دانست، از فروش آن  به ما ممانعت کرد ، اما ما امروز سازنده این دستگاه در کشور هستیم.
وی  با بیان این که امروز هویت کشورها به برندهای آن‌ها وابسته است،افزود :کشور آلمان با برند بنز و زیمنس و کشور ژاپن با برند سونی شناسایی می‌شوند، ولی متاسفانه ایران در عرصه بین‌المللی با عنوان کشور صادر کننده نفت، زعفران و پسته شناسایی می‌شود.وی با بیان این که اقتصاد ایران وابسته به صنایعی مانند فولاد است، تاکید کرد: این صنایع آینده کشور را نمی‌سازند، چرا که ارزش افزوده‌ای که در اقتصاد دانش‌بنیان نهفته است، قابل وصف با صنایع سنتی نخواهد بود.وی  افزود: برخی‌ اعتقاد دارند که اقتدار کشور در حوزه اقتصادی است، ولی من می‌گویم اقتدار کشور از حوزه تکنولوژی حاصل می‌شود؛ چرا که اقتدار تکنولوژیکی، اقتدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را به دنبال دارد .سرکار با بیان این که رسانه‌ها زبان گویای جامعه هستند و باید دستاوردهای محققان کشور را به مسئولان کشورارائه دهند،تصریح کرد:متاسفانه مسئولان کشور نیروهای انسانی و پتانسیل‌های کشور را می‌بینند، ولی به آن توجه ندارند و این در حالی است که نیروی محرکه اقتصاد کشور، همین مغزها هستند که دنیا در حال برنامه‌ریزی است تا استعدادهای برتر کشور را کشف کند.
  وی گفت :ما در زمینه فرآیند تبدیل علم به دانش نسبتا خوب عمل کردیم و شاخص‌های جهانی نیز نشان می‌دهد که ما در رتبه‌های بالا قرار داریم. ولی در حوزه تبدیل دانش به ثروت، قوی عمل نکردیم و لازمه تحقق این مهم  فراهم کردن زیرساخت‌های لازم  است  وما برای تکمیل چرخه نوآوری و تبدیل علم به ثروت، باید ملزوماتی را فراهم کنیم که متاسفانه در کشور به آن توجه ندارند.وی تربیت ۳۵ هزار متخصص نیروی انسانی در حوزه نانوفناوری و کسب رتبه پنجم دنیا در این حوزه را از پیشرفت‌های کشور در حوزه نانو نام برد و گفت: بر این اساس در سند دوم ۱۰ ساله توسعه فناوری نانو بر صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی محصولات نانو متمرکز شده‌ایم که اگر این چرخه کامل شود، می‌توانیم ادعا کنیم که به اقتصاد دانش‌بنیان نزدیک شده‌ایم ودر این  مسیر نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ است . سرکار ادامه داد: امروز مقام معظم رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام کشور مطالباتی دارد که کسی پاسخگو نیست.
وی همچنین با انتقاد از وضعیت اعتبارات پژوهشی  کشور در حوزه نانو گفت : در حال حاضر در آمریکا ۱٫۸ میلیارد دلار، در ژاپن یک میلیارد دلار، در چین ۱٫۲ میلیارد دلار و در کره جنوبی ۷۰۰ میلیون دلار در حوزه نانو سرمایه‌گذاری شده است؛ ولی این میزان در ایران کمتر از ۲۰ میلیون دلار است که باید از مسئولان پرسیده شود چرا در این حوزه اعتبارات پژوهشی کم است؟
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا