سلامت

خطرات سیگار کشیدن برای زنان

خطرات سیگار کشیدن برای زنان، نه تنها جان آنها را تهدید می کند، بلکه بر وضعیت باروری آنها تاثیر می گذارد. استعمال دخانیات خطرات بسیار زیادی برای سلامت انسان ها دارد، خصوصاً اینکه سیگار می تواند باعث انواع سرطان ها شده و خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد. اما زنان سیگاری با چالش های منحصر به فردی روبرو هستند. واقعیت غم انگیز این است که تعداد بسیار زیادی از زنان در سراسر جهان سیگار می کشند. استعمال دخانیات قابل پیشگیری ترین دلیل مرگ و میر است. با این وجود سالانه بیش از ۱۴۰،۰۰۰ زن به دلایل مرتبط با سیگار کشیدن می میرند. بیشترین میزان سیگار کشیدن (۲۷٪) در زنان بین ۲۵ تا ۴۴ سال رخ می دهد.

علی رغم هشدارهایی که نوجوانان امروزی درباره خطرات سیگار شنیده اند، واقعیت این است که تقریباً تمام سیگاری های امروزه نوجوان هستند. بیش از ۱٫۵ میلیون دختر نوجوان سیگار می کشند.

زنان سیگاری نیز مانند مردان سیگاری در معرض خطر بیماری های بسیاری از جمله سرطان ریه، دهان، حنجره، حلق، مری، کلیه، لوزالمعده، کلیه و مثانه قرار دارند. ابتلا به تنگی نفس و سایر بیماری های تنفسی نیز یکی دیگر از عوارض سیگار کشیدن در مردان و زنان است. اما با این حال برخی از خطرات سیگار کشیدن فقط منحصر به زنان بوده و سلامت آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

سیگار کشیدن و داروهای ضد بارداری خوراکی

برخی از خانم ها از داروهای ضد بارداری خوراکی یا روش های هورمونی برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. زنان سیگاری که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند لخته شدن خون، سکته های قلبی و مغزی قرار دارند. این خطر با افزایش سن بیشتر می شود. به همین علت زنان بالای ۳۵ سال که سیگار می کشند نباید از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده کنند.

مصرف قرص های ضد بارداری باعث افزایش خفیف فشار خون می شود. با این حال، با قطع مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی، فشار خون اغلب به سطح طبیعی قبل از مصرف قرص برمی گردد. بررسی ها نشان می دهد که فشار خون بالا در مصرف کنندگان قرص های ضد بارداری شایع نیست. اما با این حال، همه زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند باید هر ۶ تا ۱۲ ماه فشار خون خود را بررسی کنند. در زنانی که هم سیگار کشیده و هم از داروهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند افزایش فشار خون به مراتب بیشتر است. این مساله علاوه بر ایجاد مشکلاتی در بارداری، تاثیرات بسیار بدی بر روی سلامت کلی خانم ها دارد.

سیگار کشیدن و بارداری

در مادران بارداری که سیگار مصرف می کنند، مواد شیمیایی موجود در توتون و تنباکو از طریق جریان خون به جنین منتقل می شود. این مواد شیمیایی، سمی بوده و خطرات جدی برای سلامت مادر و جنین دارد.

سیگار کشیدن در دوران بارداری با زایمان زودرس، وزن کم نوزاد در هنگام تولد، پارگی زودرس غشاها، جفت سرراهی، سقط جنین و مرگ نوزادان همراه است. نوزادانی که مادران آنها در دوران بارداری سیگار می کشیدند در جریان خون خود دارای میزان بالایی از نیکوتین هستند.

بررسی ها نشان می دهد کودکان متولد شده از مادرانی که سیگار می کشند بیشتر از کودکان متولد شده از مادران غیرسیگاری دچار سرماخوردگی، گوش درد و مشکلات تنفسی می شوند.

سیگار کشیدن و ناباروری

امروزه بسیاری از زنان، بارداری خود را تا سن ۳۰ یا حتی ۴۰ سالگی به تأخیر می اندازند که این امر حتی برای زنان غیر سیگاری نیز می تواند مشکلات باروری ایجاد کند. اما زنانی که سیگار کشیده و بارداری را به تأخیر می اندازند نسبت به افراد غیر سیگاری در معرض خطر بیشتری از ناباروری در آینده قرار دارند. واقعیت این است که میزان باروری زنان سیگاری، ۳۰ درصد کمتر از زنانی است که سیگار نمی کشند.

سیگار کشیدن عملکرد تخمدان ها را کاهش می دهد. بررسی ها نشان می دهد که تخمک گذاری در زنان سیگاری ممکن است دچار اختلال شود. همچنین مواد شیمیایی موجود در توتون و تنباکو ترشحات گردن رحم را تغییر داده و آن را برای اسپرم سمی می کند. این امر در نهایت باعث دشوار شدن بارداری در زنان می شود.

البته سیگار کشیدن قدرت باروری مردان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. مردان سیگاری ۵۰ درصد بیشتر دچار ناتوانی جنسی می شوند. برخی از سموم و مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث می شوند که تغییراتی اساسی در سلول ها رخ دهد. به این تغییرات جهش ژنی گفته می شود. جهش ژنی با افزایش خطر سقط جنین، نقص مادرزادی، سرطان و سایر مشکلات سلامتی در فرزندان افراد سیگاری همراه است.

سیگار کشیدن و بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن در زنان سیگاری ۳۳٪ بیشتر از زنان غیر سیگاری رخ می دهد. PID یک بیماری دردناک است که نیاز به مداخله فوری پزشکی دارد. در بیماری التهابی لگن قسمت های مختلفی از اندام های تولید مثل زنانه مانند لوله های فالوپ، رحم و تخمدان ها دچار عفونت می شوند. (PID) اغلب یکی از عوامل مهم بارداری خارج رحمی، چسبندگی لگن و سایر مشکلات باروری در زنان است.

یائسگی زودرس، یکی دیگر از خطرات سیگار در زنان 

شروع به سیگار کشیدن در دوران نوجوانی خطر ابتلا به یائسگی زودرس در زنان را تا سه برابر افزایش می دهد. زنان سیگاری معمولاً علائم یائسگی را دو تا سه سال زودتر از زنان غیر سیگاری تجربه می کنند. مشکلات قاعدگی مانند خونریزی غیرطبیعی، آمنوره (عدم وجود پریود)، ترشحات واژن و عفونت ها از مشکلات شایع در بین زنان سیگاری است. ناهنجاری های قاعدگی و یائسگی زودرس ممکن است به دلیل اثرات سمی سیگار بر تخمدان ها یا کاهش قابل توجه هورمون استروژن باشد.

سیگار کشیدن و هورمون ها

درمان های جایگزین استروژن پس از یائسگی در برابر خطر پوکی استخوان از زنان محافظت می کند. اما در صورت مصرف سیگار در دوران یائسگی اثرات مفید هورمون درمانی از میان می رود.

زنانی که سیگار می کشند در هنگام استفاده از استروژن با خطر افزایش بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی روبرو می شوند. بنابراین زنانی که سیگاری هستند باید قبل از شروع هورمون درمانی، پزشک را در جریان سیگاری بودن خود قرار دهند.

پوکی استخوان، یکی دیگر از خطرات سیگار در زنان 

هر چه عمر طولانی تری داشته باشیم پوکی استخوان بیشتر ما را تحت تأثیر قرار می دهد. اما راهکارهای خاصی وجود دارد که با کمک آن می توانیم خطر پوکی استخوان را کاهش دهیم. به عنوان مثال انجام ورزش های منظم روزانه و دریافت ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم در روز تا حد زیادی از ابتلا افراد به پوکی استخوان پیشگیری می کند.

سیگار کشیدن باعث افزایش قابل توجه خطر پوکی استخوان می شود. تراکم استخوان ها در زنانی که سیگار می کشند، به خصوص با رسیدن به سن یائسگی، معادل پنج تا ۱۰ درصد کاهش می یابد.

تست تراکم استخوان، برای تعیین توده استخوانی بدن برای همه زنان از سن ۴۰ سالگی به بعد توصیه می شود. اسکن تراکم استخوان به ویژه برای زنان سیگاری بسیار مهم است. سیگار خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. از طرفی دیگر پوکی استخوان با رسیدن به سن یائسگی تشدید می شود. به همین علت خانم های سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.

بیماری های قلبی، یکی دیگر از خطرات سیگار در زنان 

نیکوتین یکی از هزاران مواد سمی است که در دود سیگار وجود دارد. دود سیگار پس از وارد شدن به جریان خون در دیواره عروق خونی رسوب می کند. این مساله خطر حملات قلبی را در افراد سیگاری افزایش می دهد. هر سال ۳۴۰۰۰ نفر از زنان در اثر بیماری ایسکمیک قلب، ناشی از سیگار کشیدن می میرند. اگرچه بیشتر این مرگ ها در زنان در دوران یائسگی رخ می دهد، اما خطر ابتلا به بیماری های قلبی در زنان سیگاری به طور قابل توجهی بیشتر است. بررسی ها نشان می دهد که زنان سیگاری ۵۰ درصد بیشتر از مردان سیگاری در معرض حمله قلبی قرار دارند. این مساله به دلیل ارتباط میان سطح استروژن خون در خانم ها و مواد شیمیایی موجود در سیگار است.

سیگار کشیدن و سرطان دهانه رحم

همه خانمها باید معاینات منظم لگن داشته باشند. یکی از مهمترین این معاینات تست پاپ اسمیر است. انجام تست پاپ اسمیر برای زنانی که سیگار می کشند ضرورت بیشتری دارد. بررسی ها نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود. به طور کلی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در خانم های سیگاری ۸۰ درصد بیشتر از خانم های غیر سیگاری است. مواد شیمیایی موجود در سیگار توانایی سلول های دهانه رحم برای مقابله با عفونت ها را ضعیف می کند. در نتیجه زمینه برای تکثیر سلول های غیر طبیعی دهانه رحم فراهم می شود.

بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم که سیگار را ترک کرده اند، در مقایسه با بیمارانی که به مصرف سیگار ادامه می دهند، شانس زنده ماندن بیشتری دارند.

سرطان پستان، یکی از خطرات سیگار در زنان 

سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان است. بارداری در سنین بالا، چاقی، سابقه خانوادگی و مصرف سیگار جزء مهمترین عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان هستند. مصرف سیگار در زنانی که به سرطان پستان مبتلا هستند خطر مرگ را به میزان ۲۵ درصد افزایش می دهد. سیگار تاثیر بسیار زیادی در ابتلا زنان به سرطان سینه دارد. بررسی ها نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که در دوران کودکی در معرض دود دست دوم قرار داشتند۴۰ درصد بیشتر از زنان دیگر است.

سرطان ولو، یکی از خطرات سیگار کشیدن در زنان 

نوع دیگری از سرطان که ممکن است در افراد سیگاری بیشتر رخ دهد، سرطان ولو است. این سرطان در سطح خارجی دستگاه تناسلی زنان رخ می دهد. زنان سیگاری ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند. سرطان ولوو اغلب بعد از دوران یائسگی رخ می دهد. اما با این حال سیگار کشیدن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان ولوو در زنان می شود.

چگونه سیگار را ترک کنیم؟

از قبل برای ترک سیگار در یک روز خاص برنامه ریزی کنید. قبل ا ینکه روز ترک سیگار فرا برسد، همه زیر سیگارهای موجود در خانه خود را بیرون بریزید. این کار باعث می شود که با دیدن زیر سیگاری ها دوباره برای کشیدن سیگار وسوسه نشوید. از آنجایی که به خاطر سیگار کشیدن عادت دارید همیشه چیزی در دست یا دهان داشته باشید به جای سیگار مقدار زیادی سبزیجات خام مانند هویج و کرفس در دسترس داشته باشید.

تغییر سبک زندگی می تواند تا حد زیادی در ترک سیگار به شما کمک کند. رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش در افزایش سطح سلامت و کمک به ترک سیگار تاثیر زیادی دارد. همچنین برای سریع تر شدن روند کار می توانید از داروهای ترک سیگار استفاده کنید. درمان جایگزین نیکوتین می تواند میل شدید شما به مصرف سیگار را کاهش دهد. سعی کنید با کمک گرفتن از دوستان و حمایت خانواده انگیزه خود را برای ترک سیگار افزایش دهید.

بسیاری از زنان از افزایش وزن در نتیجه ترک سیگار می ترسند. شرکت در یک برنامه ورزشی سنگین و هوازی به مدت سه بار در هفته می تواند به ترک سیگار شما کمک کند. از طرفی دیگر ورزش از افزایش وزن پیشگیری کرده و باعث ارتقاء سلامتی شما می شود.

 

منبع:پزشکت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا