مشهد

خط انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی، از مشهد اجرا می شود

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی از اجرای طرح خط انتقال آب از مشهد و سنگان به‌سمت خلیج فارس در ماه‌های آینده خبر داده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی از اجرای طرح خط انتقال آب از مشهد و سنگان به‌سمت خلیج فارس در ماه‌های آینده خبر داده است. موضوع انتقال از دریا به مشهد سابقه‌ای ده‌ساله دارد و در ابتدا مسئولان به این نتیجه رسیدند که تأمین آب استان‌های شرقی کشور از دریای عمان انجام شود و در این راستا تفاهم نامه‌های مربوط امضا و حتی برخی اقدامات اجرایی هم انجام شد، اما پس از اینکه علیرضا رزم حسینی از استانداری خراسان رضوی به وزارت صمت برای تصدی مقام وزیری رفت و باتوجه به وجود برخی مشکلات در جریان انجام عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان به مشهد، پروژه انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی در اسفند ۱۳۹۹ با دستور حسن روحانی، رئیس جمهور، اجرا شد.


پس از آغاز عملیات اجرایی این طرح ملی، محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی، خواستار این شد که در جریان اجرای عملیات خط لوله انتقال آب به مشهد و در راستای سرعت بخشی به این پروژه، عملیات لوله گذاری از مشهد به سمت خلیج فارس هم آغاز شود و حالا قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفته است که در ماه‌های آینده با پای‌کارآمدن شرکت ایمواسکو اجرای طرح خط انتقال آب از مشهد و سنگان به سمت خلیج فارس نیز آغاز می‌شود.

به گزارش روابط عمومی آب‌منطقه‌ای استان، علیرضا طاهری دراین باره افزود: هم زمان با رفتن علیرضا رزم حسینی از خراسان رضوی به وزارت صمت و تجربه موفقی که در زمینه انتقال ۱۳۰ میلیون مترمکعب خط‌یک خلیج فارس به گل گهر سیرجان، مس سرچشمه کرمان و چادرملو یزد داشت، تشخیص داده شد که مجموعه‌هایی که به شدت به آب نیاز دارند و سرمایه این کار را نیز دارند، مانند مجموعه‌های فولادی و معدنی در ۳ خط سرمایه گذاری کنند. وی با بیان اینکه یک خط اتصال آب شامل محدوده‌های بندرعباس، کرمان، بیرجند، سنگان و مشهد و خط دیگر شامل محدوده‌های بندرعباس، یزد، اصفهان و خط بعدی از دریای عمان شامل محدوده‌های چابهار، زاهدان و زابل است، افزود: خوشبختانه سرمایه گذاران این طرح که به شدت به آب نیاز دارند و به لحاظ منابع مالی از قدرت بسیار زیادی برخوردارند، هم اکنون کار اجرایی را آغاز کرده اند.

طاهری با اشاره به اینکه اجرای این طرح از سمت خراسان رضوی در ماه‌های آینده برای مشهد و سنگان آغاز می‌شود تا سرعت اجرایی کار بیشتر شود، ادامه داد: شرکت سرمایه گذاری ایمواسکو که شرکت تأمین آب صنایع و معادن است، با ترکیبی از شرکت‌های فعال در حوزه معدنی و فولادی شکل گرفته و اجرای پروژه را با سرمایه غیردولتی در دست گرفته است. وی با بیان اینکه باتوجه به بارندگی کم امسال بحران کم آبی بیشتر خود را نشان می‌دهد، تأکید کرد: با وجود اعتبار کافی در یک بازه پنج ساله، می‌توان آب را از خلیج فارس به خراسان رضوی رساند که می‌تواند کمبود آب بخش صنعت و خدمات استان را تأمین کند؛ البته گمانه زنی‌هایی برای آب شرب نیز درحال انجام است تا بخشی از کمبود آب شرب استان نیز تأمین شود و امیدواریم با کمک مجموعه شرب وزارت نیرو اقدامات خوبی در این عرصه انجام شود.

قائم مقام آب منطقه‌ای خراسان رضوی با تأکید بر بازتعریف معنای صرفه جویی در شرایط خشک سالی گفت: باتوجه به شرایط کنونی باید آب کمتری مصرف کرد؛ منطق حکم می‌کند باید ابتدا با آب‌های موجود درست رفتار کنیم، آن‌ها را بزرگ بشماریم و صرفه جویی کنیم و هم زمان برای تأمین کمبود آب نیز باید سراغ مباحث انتقال برویم، زیرا هردو این روش‌ها در کنار هم اثربخش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + سه =

دکمه بازگشت به بالا