سلامت

خوراکی هایی که اخلاقتان را خوب میکند

تقویت روحیه

برخی غذاها هستند که مصرف آنها موجب تقویت خلق و روحیه می‌شوند‎

بعد از کار سخت روزانه یک خوراکی که به شما روحیه و نشاط بدهد خیلی ضروری به نظر می رسد. برخی غذاها هستند که مصرف آنها موجب تقویت خلق و روحیه می‌شوند که در اینجا به توضیح چند مورد از آنها پرداخته‌ایم.

سیب

سیب سرشار از ترکیبی موسوم به کوئرستین است که از آسیب مغز در برابر رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کند. 

ساردین

مطالعات نشان داده افرادی که بدنشان دچار کمبود امگا ۳ است بیشتر از دیگر افراد، مبتلا به ضعف روحیه هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین، بخش وسیعی از بافت مغز را تشکیل می‌دهند. حدود ۶۰ درصد از وزنخشک مغز را چربی تشکیل می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از آن به شکل امگا ۳۳ می‌باشد.

داشتن یک رژیم سرشار از امگا ۳ کمک موثری به سلامت مغز خواهد کرد و با حفظ انعطاف سلول‌های مغز موجب تقویت و بهبود روحیه می‌شود و به این ترتیب پیام‌رسان‌های شیمیایی مغزی (انتقال دهنده‌های عصبی) می‌توانند به طور موثرتری کار کنند.

موز

موز حاوی اسید آمینه مهم و ضروری تریپتوفان و نیز ویتامین A، B6، فیبر، پتاسیم، فسفر، آهن و کربوهیدرات‌ است. کربوهیدرات‌های تقویت‌ کننده روحیه به جذب تریپتوفان در مغز کمک می‌کنند و ویتامین B66 به تبدیل تریپتوفان به هورمون سروتونین که موجب بهبود اخلاق می‌شود کمک می‌کند که این مورد به تقویت خلق و خو و نیز داشتن خوابی راحت کمک بسزایی می‌کند.

از آنجا که تریپتوفان قادر به افزایش مقدار سروتونین در بدن می‌شود در درمان بیماری‌های مختلفی مانند بی‌خوابی، افسردگی و حتی هیجانات ناشی از خشم نیز موثر است. موزها به خاطر اینکه دارای پتاسیم هستند مصرف آنها به عنوان یک میان‌وعده سالم برای افرادی که دچار استرس‌های شدید یا خستگی شده‌اند مفید می‌باشد.

اسفناج

اگر بدن به کمبود ویتامین B مبتلا شود، منجر به ضعف روحیه و بداخلاقی فرد می‌شود، چراکه وجود مقدار پایین ویتامین B در بدن می‌تواند در واقع مانع تولید سروتونین شود. با خوردن سبزیجات برگی مانند اسفناج و بروکلی به افزایش سطح ویتامین BB در بدن خود کمک کنید.

آب

بدن برای وظایف و عملکردهای منظم خود نیاز ضروری به آب دارد که در این خصوص نه تنها تک‌تک اعضای بدن با کمبود آب دچار نقص می‌شوند بلکه روی توانایی تمرکز مغز نیز تاثیر بسزایی خواهد گذاشت و موجب تضعیف آن خواهد شد.

شکلات تیره

شکلات نه تنها طعم خوبی دارد بلکه می‌تواند روحیه و خلق و خوی شما را بهبود بخشد. شکلات هرچه تیره‌تر باشد دارای خواص بیشتری است. مصرف تکه چهارگوش کوچکی از شکلات تیره می‌تواند باعث شود مغز اندورفین آزاد کند و موجب افزایش سطح سروتونین شود.

طی یک تحقیق به ۳۰ نفر مقدار ۴۰ گرم شکلات تیره طی ۱۴ روز داده شد. نتایج نشان داد که این افراد هورمون استرس کمتری در بدنشان تولید شده و مقدار هیجانشان نیز کاهش یافته است. افرادی که دچار اضطراب هستند با خوردن شکلات شیری می‌توانند علائم و نشانه‌های این حالت را در خود کاهش دهند. تحقیقات می‌گوید خوردن شکلات تلخ نیز برای افرادی که سابقه اضطراب ندارند می‌تواند نقش بسیار موثری در بهبود حالاتشان داشته باشد.

ماست

کمبود ویتامین D منجر به بروز مشکلات بسیاری برای سلامتی از جمله افسردگی، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و سرطانخواهد شد.بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است ولی اگر در شرایطی قرار دارید که قادر به دریافت نور کافی از خورشید نیستید بهتر است از منابع غذایی حاوی ویتامین DD استفاده کنید.

کلسیم نیز می‌تواند مقدار استرس و هیجان شما را کاهش دهد، برای این منظور می‌توانید مقداری توت (انواع توت‌ها) به ماست خود بیفزایید و آن را به عنوان صبحانه میل کنید.

بادام

بادام سرشار از ترکیبی موسوم به تیروزین است که یکی از اجزاء سازنده برای تولید دوپامین و دیگر انتقال دهنده‌های عصبی مربوط به حالات فرد می‌باشد و این بدان معناست که خوردن یک مشت بادام نه تنها موجب بهبودی و سلامت دستگاه قلبی عروقی می‌شود بلکه به خاطر دارا بودن مقدار فراوانی فیبر و اسیدهای چرب غیر‌اشباع تک زنجیره‌ای و چند زنجیره‌ای باعث بهبود اخلاق فرد نیز می‌شود.از دیگر منابع غذایی حاوی تیروزین می‌توان به جوجه،‌ بوقلمون و پنیر نیز اشاره کرد.

تخمه آفتابگردان

تخمه‌ آفتابگردان منبع دیگری از تیروزین است و نیز سرشار از ویتامین E و سلنیوم است که محافظان خوبی برای قلب به شمار می‌روند.

منبع: زندگی آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 16 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا